گزارش دبير جشنواره

تدوين نظام نامه برپايی جشنواره، محوری ترين برنامه اداره كل تبليغات در اين حوزه
مشروح سخنان "مجتبی آقايي" دبير دوازدهمين جشنواره روابط عمومی های كشور در مراسم اختتاميه اين جشنواره


اداره كل تبليغات معاونت امور مطبوعاتی و تبليغاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی پس از 11 دوره برگزاری جشنواره‌های روابط‌عمومی برتر كشور و با بهره‌گيری اين تجربه گران‌سنگ با انگيزه تعميق و تقويت روابط‌عمومي‌های كشور به عنوان ركن ركين نظام اطلاع‌رسانی كشور،‌ شناسايی و معرفی قابليتها و خارج ساختن حركتهای جدی روابط‌عمومي‌ها ا زگردونه تكرار و محدودنگری دوازدهمين جشنواره روابط‌عمومي‌های كشور را سازماندهی و اجرا كرد."
در اين دوره با اتخاذ رويكردی مبتنی بر توجه خاص به توانمنديهای نيروی انسانی و به ويژه مديريتی در روابط‌عمومي‌ها در فراخوان و بخش‌بندی و موضوع‌بندی جشنواره بازنگری جدی و زيربنايی شد.
اضافه شدن بخش ويژه فعاليتهای مديريتی و ايده برتر به عنوان موضوعهای جديد در دوازدهمين جشنواره روابط‌عمومي‌های كشور مؤيد اهميت و جايگاه مديريت و ايده‌پردازيهای نوين،‌ خلاقانه و جذاب در توفيق روابط‌عمومي‌ها و عنايت ممتاز و ويژه به اين بخش است.
بخش‌بندی سازمانها و نهادها به 3 گروه وزارتخانه‌ها و سازمانهای عضو هيأت دولت،‌ سازمانهايی كه در گستره ملی فعاليت مي‌كنند و سازمانهای با گستره فعاليتی استانی زمينه‌ساز ارزشيابی مؤثرتری از فعاليتهای هر حوزه را به صورت مجزا و گروه‌بندی شده فراهم ساخت كه اين مهم و در كنار آن به نسبت حوزه فعاليت و مأموريت سازماني، تقسيم‌بندی هر يك از گروه‌های 3 گانه مزبور به دستگاههای با مأموريت اقتصادي- توليدي، فرهنگی و اجتماعی و خدماتي،‌ رقابتی تخصصي‌تر و معنادارتر را شكل داد. چرا كه امروزه روابط‌عمومی فعاليتی كاملاً‌ تخصصی و مبتنی بر يافته‌ها و باورهای علمی است. بنابراين مباني،‌ شيوه و برنامه‌های روابط‌عمومي‌ها در ارتباط مستقيم با سنخ و مأموريت هر سازمان و نوع و حوزه فعاليتی آن معنا مي‌يابد و به تبع آن قابل ارزيابی و ارزشيابی است.
علاوه بر آن پيش‌بينی "برنامه جامع سالانه" به عنوان يكی ديگر از بخشهای جشنواره دوازدهم نشاندهنده ضرورت برنامه‌ريزی هدفمند در عرصه روابط‌عمومي‌ها معرفی كرد و گفت: " برنامه‌ای كه در آغاز هر سال با توجه به اهداف و برنامه‌های سازمانی و برنامه‌های پيش‌‌رو و به كمك كارشناسان صورت مي‌پذيرد و برنامه‌‌ای جامع را در اختيار روابط‌عمومی قرار مي‌دهد."
روابط‌عمومي‌ها بدين روش و با تدارك مجموعه برنامه‌های متنوع و هدفمند و دوری گزيدن از روزمره‌گی و فعاليتهای انفعالی و تكراری قادر خواهند بود كه فعاليتها و برنامه‌های خود را با نگاهی دورانديشانه‌تر و صد البته تخصصي‌تر به اجرا درآورند.
اهميت و نياز مبرم حوزه روابط‌عمومی به رويكردی جدی به امر پژوهش و تحقيق و اينكه هر برنامه جدی و تأثيرگذار نيازمند پشتوانه پژوهش و تحقيق است موجب پيش‌بينی بخش مستقلی با عنوان "كار برنامه‌اي" در جشنواره روابط‌عمومي‌ها شد. اين بخش قريب به 3 دوره است كه به عنوان يكی از محوري‌ترين حوزه‌ها در جشنواره‌های روابط‌عمومی مورد توجه است كه خوشبختانه در هر دوره شاهد رشد اميدواركننده آثار در اين حوزه مي‌باشيم.
خلاصه كردن فعاليتهای ارزشمند روابط‌عمومي‌ها و گستره و تنوع و پيچيدگيهای ارتباطات و اطلاع‌رسانی مؤثر و كارآمد پديده‌ای نيست كه بتوان آن را در تعداد محدودی از فنون و شيوه‌های اجرايی محدود كرد. از اينرو با بازنگری جدی اين بخش و اصلاح گروه‌بنديهای صورت گرفته در دوره‌های پيشين، فنون روابط‌عمومی در اين دوره در گروههای ( 8 ) گانه 1- انتشارات 2- تبليغات و اطلاع‌رسانی 3- ارتباط با مخاطبان و پاسخگويی 4- ارتباطات رسانه‌ای 5- ارتباطات الكترونيك 6- پژوهش افكار سنجی 7- فعاليتهای مديريتی تقسيم‌بندی شده است كه طبعاً‌ مجموعه فعاليتها و آثار روابط‌عمومي‌ها در اين گروههای اصلی پذيرفته و مورد ارزشيابی قرار مي‌گيرد. اتخاذ اين روش با هدف تقويت و توسعه همه جانبه و دوری گزيدن از اتخاذ فنون و روشهای محدود صورت گرفته است.
و دست آخر اينكه كشور پهناور جمهوری اسلامی ايران به لحاظ موقعيت خاص جغرافيايي، جغرافيای سياسی و مسايل اجتماعی همانند هر جامعه ديگری همواره در معرض بروز چالشها اجتماعی و بحرانهاي- مختلفی قرار دارد. بدون ترديد روابط‌عمومي‌ها در مديريت بحران جايگاه و مرتبه‌ای بلامنازعه دارند در تنوير و همراه‌سازی افكار عمومی در حل بحران تأثيری بسزا دارند. از اينرو در دوازدهمين جشنواره روابط‌عمومي‌های كشور بخش ويژه‌ای تحت عنوان "مديريت بحران" پيش‌بينی شده است.
اداره كل تبليغات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با ايجاد دبيرخانه دائمی جشنواره روابط‌عمومي‌های كشور از يك سو و ارتباط نزديك و تنگاتنگ مستمر با روابط‌عمومي‌ها از طريق برپايی جلسات ادواری منظم مجمع مديران كل روابط‌عمومي‌ها، انتشار فصلنامه تخصصی هنر هشتم،‌ انتشار كتب تخصصی و مشورت و مشاركت در برپايی جشنواره‌های روابط‌عمومی استانی و سازمانی در تلاش تقويت بنيانهای روابط‌عمومی كشور است. در اين چهارچوب و به منظور در اختيار گذاردن فرصت مناسبتر به روابط‌عمومي‌ها در راستای برنامه‌ريزی و اجرای برنامه‌ها مبتنی بر فراخوان دوازدهمين جشنواره روابط‌عمومي‌های كشور،‌ فراخوان مربوطه در نيمه اول سال منتشر شد.
فراخوان اين دوره پس از بررسی نقاط ضعف و قوت دوره‌های پيشين و بازنگری اصولی و زيربنايی و منطبق كردن آن با نيازهای روزآمد جامعه،‌ مأموريتهای سازمانی و حوزه فعاليتی روابط‌عمومي‌ها و با همكاری ارزشمند محققين و متخصصين و مديران اين عرصه تدوين و منتشر شد.
پس از تدوين نهايي،‌ فراخوان در تيراژ وسيع چاپ و برای روابط‌عمومي‌ها در سراسر كشور ارسال شد و از سوی اداره كل تبليغات و بنابه درخواست برخی سازمانها كارگاههايی برای مديران و كارشناسان روابط‌عمومی آنها برگزار شد.
در خاتمه مهلت ارسال آثار در بخشها، گرايشها و گروهای 10 گانه جشنواره 12360 اثر از 309 روابط‌عمومی به دبيرخانه جشنواره رسيد.
ستاد برگزاری جشنواره با تشكيل شورای مشورتی مركب از آقايان دكتر سيد محمد صحفی معاون امور مطبوعاتی و تبليغاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي، مجتبی آ قايی مدير كل تبليغات، علی سيد قاضي، دكتر فرقاني، هوشمند سفيدي،‌ داود زارعيان،‌ اكبر نعمت الهي، خانجاني، ميرزا بابا مطهري‌نژاد،‌ قاسمي،‌ عليرضا تابش، دكتر قديمي، باقرنژاد و خانم دكتر مهدخت بروجردی گروه داوران جشنواره را پس از چند جلسه بحث و بررسی برگزيد.
دعوت از اساتيد دانشگاهي، محققين و پژوهشگران ،‌ پيش كسوتان و اشخاصی كه دارای سوابق و تجربيات طولانی و مؤثر در حوزه روابط‌عمومی هستند از جمله معيارهای انتخاب داوران بود.
ستاد برگزاری دوازدهمين جشنواره روابط‌عمومي‌های كشور علاوه بر تركيب گروه داوران از نظر شيوه ارزيابی آثار نيز تغييراتی را پيش‌بينی كرد.
براساس فراخوان جشنواره در مجموع آثار ارسالی در 10 گرايش قابل طبقه‌بنديست. در هر گرايش يك كميته تخصصی 3 نفره و در مجموع 30 نفر ارزيابی آثار را به انجام مي‌رسانند. هر كميته يك مسؤول كميته دارد. در هر يك از بخشها، سازمان‌ها، فنون و گرايشهای اعلام شده يك اثر برتر توسط كميته‌های تخصصی به گروه نهايی داوری معرفی مي‌شوند. گروه نهايی نيز مركب از مسؤولين كميته‌ها و دبير جشنواره بودند كه آثار برتر را معرفی كردند.
تركيب و اسامی اعضا و مسؤولين كميته‌های داوری عبارت بودند:
برنامه جامع سالانه: آقايان مير سعيد قاضي، دكتر روستا و دكتر دهقان – دبير كميته دكتر روستا
كار برنامه‌اي: آقايان دكتر افخمي، مير سعيد قاضی و بزرگمهر – دبير كميته دكتر افخمي
انتشارات: آقايان مختاري، دكتر رحمان سعيدی ، قندی ، دبير كميته آقای قندي
تبليغات و اطلاع‌رساني: آقايان حاجي‌مشهدي،‌ دكتر انصاری و آقای يحيايی – دبير كميته آقای دكتر انصاري
ارتباط با مخاطبان و پاسخگويي: آقايان دكتر محكي، عباس‌زاده،‌ دكتر رسولی – دبير كميته آقای عباس‌زاده
ارتباطات رسانه‌اي: آقايان دكتر فرقاني،‌ روغني‌‌ها،‌ دكتر كيا – دبير كميته دكتر فرقاني
ارتباطات الكترونيك: آقايان دكتر شكرخواه،‌ دكتر محمدي‌فر، سلطانی فر – دبير كميته دكتر شكر‌خواه
پژوهش و افكار سنجي: آقايان دكتر حاجياني، بهرامپور، دكتر بديعی – دبير كميته دكتر بديعي
فعاليتهای مديريتي: آقايان سلجوقي، اميني، دكتر فرهنگی – دبير كميته دكتر فرهنگي
مديريت بحران: آقايان دكتر قديمي،‌ علی دارابي، دكتر خانيكی – دكتر قديمي
كه با صرف وقت و دقت بسيار كار قضاوت آثار را به انجام رساندند.
دوازدهمين جشنواره روابط‌عمومي‌های كشور طی مراسم رسمی لوح تقدير و تنديس ويژه جشنواره را به آثار برتر اهدا مي‌كند.
برای هر يك از شركت‌كنندگان كارنامه‌ای تنظيم شد كه موقعيت و كيفيت آثار ارسالی نسبت به ساير آثار را نشان مي‌داد. پس از خاتمه داوری از سوی دبيرخانه جشنواره با ارسال كارنامه، به شركت‌كنندگان به طور دقيق در جريان قضاوت و رتبه آثارشان قرار گرفتند.
همزمان با ارزيابی آثار و به منظور اطلاع‌رسانی مناسبتر، دبيرخانه جشنواره با همكاری روزنامه ايران ويژه نامه مخصوصی در 16 صفحه چاپ و منتشر كرد. علاوه بر آن كتابهای 10 دوره روابط‌عمومي‌های برتر و يازدهمين روابط‌عمومي‌های برتر كه گزارشی از 11 دوره برپايی جشنواره روابط‌عمومي‌هاست منتشر و در اختيار علاقه‌مندان قرار گرفت.
همزمان با مراسم معرفی آثار برتر دوازدهمين جشنواره روابط‌عمومي‌ها، نخستين نمايشگاه توانمنديهای روابط‌عمومي‌های كشور از 5 تا 9 اسفند در سالن مبنای محل دائمی نمايشگاههای بين‌المللی برگزار مي‌شود.
در اين نمايشگاه روابط‌عمومي‌ها،‌ تعدادی از شركتها و كانونهای تبليغاتی و بخش بازرگانی روزنامه‌های كثيرالانتشار به ارايه توانمنديهای خود مي‌پردازند و روابط‌عمومي‌ها در كنار ارايه پتانسيلهای خود گزارشی از عملكرد 8 ساله سازمان متبوع خود را ارايه مي‌دهند. اين نمايشگاه نخستين تلاشی است كه روابط‌عمومي‌ها با هدف طرح تجربه‌ها و مباحث خود را برگزار كرد و در صدد تعامل با ديگر حوزه‌های اطلاع‌رسانی بين مطبوعات و رسانه‌ها و كانونهای تبليغاتی هستند.
معرفی آثار برتر نخستين جشنواره مقالات پژوهشها، پايان‌نامه‌ها و كتب روابط‌عمومی در روز دوم نمايشگاه نيز از ديگر بخشهای مهم دوازدهمين جشنواره روابط‌عمومي‌های كشور است كه روز 6 اسفند انجام مي‌شود.
اين جشنواره با هدف ترويج نهضت نرم‌افزاری و توليد علم و دانش و بهادادن به تلاشها و كوششهای پژوهشی و تحقيقاتی در روابط‌عمومي‌ها برگزار مي‌شود. زمينه‌ای كه نيازمند عنايت، توجه و حمايت ويژه است.
ارايه آثار برتر دوازدهمين جشنواره روابط‌عمومي‌های كشور در غرفه ويژه دبيرخانه جشنواره در نمايشگاه توانمنديهای روابط‌عمومی برای اولين‌بار امكان ارايه آثار برتر و ملاحظه و بررسی و كسب تجربه از آن را برای روابط‌عمومي‌ها و نقد و بررسی عملكرد گروه داوران به طور شفاف فراهم مي‌سازد. پيش‌بينی جلسه نشست گروه داوران جشنواره با روابط‌عمومي‌ها نيز از ديگر برنامه‌های دوازدهمين جشنواره است.
دبيرخانه جشنواره اميدوار است كه با چاپ و انتشار آثار برتر و در اختيار گذاردن آن به روابط‌عمومي‌ها بتوان گام بلند و ارزشمندی در تبادل تجربه و بهره‌برداری از تجربه‌های كسب شده فراهم آورد.
انتشار ويژه نامه هنر هشتم كه طی آن به مباحث جشنواره دوازدهم مي‌پردازد نيز از ديگر برنامه‌های جشنواره مي‌باشد.
بدون ترديد پتانسيلها و تجربه‌های گرانسنگ بدست آمده در روابط‌عمومي‌ها و رويكرد رسانه‌ها و مسؤولين به اين پديده كارآمد در ارتباط دو سويه افكار عمومی و سازمان‌ها به ويژه در سال 1383 كه از سوی مقام معظم رهبری به عنوان سال پاسخگويی نامگذاری شد نقطه عطفی در روابط‌عمومي‌های كشور به شمار مي‌آيد كه مجموعه فعاليتهای صورت گرفته در سال 83 نويد پويايی و نشاط اين نياز مبرم امروز جامعه ما را در سطح داخل و بين‌الملل فراهم مي‌سازد.
اميد كه با تداوم،‌ گسترش و تعميق برگزاری جشنواره‌های روابط‌عمومی و تدوين نظام‌نامه برپايی اين جشنواره‌ها در سطوح مختلف كه به عنوان يكی از محوري‌ترين برنامه‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است آغازگر مرحله نوينی در شكوفايی نظام اطلاع‌رسانی كشور، دولت و نظام مقدس جمهوری اسلامی ايران باشيم.