شرح وظایف دفتر تبلیغات و اطلاع‌رسانی

شرح وظایف دفتر تبلیغات و اطلاع‌رسانی

مصوب گروه تشکیلات مرکز نوسازی و تحول اداری معاونت برنامه‌ریزی و توسعه

وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

1. سیاست‌گزاری و تعیین خط‌مشی برای کانون‌های تبلیغاتی در چارچوب قوانین و آیین‌نامه‌های مصوب

2. تهیه، تدوین، بررسی و ارزیابی طرح‌های توسعه صنعت تبلیغات و اطلاع‌رسانی

3. برنامه‌ریزی و تعیین خط‌مشی و تهیه دستورالعمل‌های لازم در زمینه تبلیغات چاپی، سمعی و بصری، تبلیغات محیطی و . . .

4. تهیه آیین‌نامه و دستورالعمل‌ نحوه صدور مجوز تأسیس، انحلال و نظارت بر نحوه کار کانون‌های آگهی و تبلیغاتی، مراکز، مؤسسات و مجامع تبلیغاتی در کشور و اخذ گزارش‌های ادواری از فعالیت آن‌ها از طریق واحدهای استانی

5. نظارت بر نحوه صدور مجوز تأسیس و فعالیت مراکز و مجامع تبلیغاتی و کانون‌های آگهی و تبلیغاتی در چارچوب مقررات مربوط

6. تعیین و به‌کارگیری روش‌های لازم برای کنترل و نظارت بر فعالیت‌های مراکز تبلیغاتی .

7. نظارت بر اجرای قوانین، ضوابط و مقررات مرتبط با پخش و انتشار تبلیغات از رسانه‌های مختلف کشور

8. تهیه آیین‌نامه و دستورالعمل‌های لازم برای فعالیت شرکت‌های تبلیغاتی خارجی در ایران

9. تهیه ضوابط مربوط به ارزیابی و نظارت بر عملکرد مدیران بخش‌های مربوط به کانون‌های آگهی و تبلیغاتی در استان‌ها و تأیید صلاحیت علمی و فنی آنان

10. تهیه آیین‌نامه و دستورالعمل در خصوص نحوه صدور و اجازه ورود و خروج تمامی مواد تبلیغاتی بر اساس آیین‌نامه‌های مربوط

11. اتخاذ شیوه‌های مناسب حمایتی، هدایتی و نظارتی در خصوص اتحادیه‌ها، صنوف، کانون‌ها و مؤسسات تبلیغاتی و روابط‌عمومی

12. تحقیق و پژوهش در خصوص فعالیت‌های تبلیغاتی و بهره‌گیری از نتایج تحقیقات در راستای هماهنگ کردن تبلیغات تجاری با دیگر فعالیت‌های فرهنگی و تهیه و ارایه گزارش‌های لازم

13. راهبری و اداره دبیرخانه کمیته مرکزی سازمان‌های تبلیغاتی کشور

14. انجام اقدامات لازم در زمینه اجرای سیاست‌های مربوط به ممنوعیت هر گونه همکاری افراد حقیقی و حقوقی در حوزه تبلیغات با شبکه‌های ماهواره‌ای فارسی زبان

15. تعیین خط‌مشی و تهیه دستورالعمل‌های لازم در خصوص نحوه ارتباط کانون‌ها و مجامع تبلیغاتی با مجامع بین‌المللی

16. برنامه‌ریزی و حمایت از برگزاری کارگاه‌ها و آموزش‌های دوره‌ای برای علاقمندان و فعالان در حوزه تبلیغات و روابط‌عمومی با استفاده از توان‌ بخش غیردولتی

17. ایجاد هماهنگی و وحدت رویه میان ادارات کل استان‌ها و نظارت بر عملکرد و فعالیت‌های آنها در حوزه تبلیغات و شورای هماهنگی روابط‌عمومی استان

18. ایجاد بستر لازم و انجام هماهنگی برای انتشار کتب و نشریات تخصصی در حوزه تبلیغات و روابط‌عمومی

19. ایجاد، توسعه و به‌روزرسانی بانک اطلاعات و پایگاه‌های اطلاع‌رسانی در حوزه تبلیغات و روابط‌عمومی کشور

20. انجام هماهنگی‌های لازم برای برگزاری همایش‌ها، جشنواره‌ها، نمایشگاه‌ها، سمینارها و نشست‌های داخلی و بین‌المللی ویژه صنعت تبلیغات و روابط‌عمومی

21. همکاری با فرهنگستان زبان و ادب فارسی در خصوص واژه‌گزینی اصطلاحات بیگانه و جلوگیری از به‌کارگیری واژه‌های بیگانه در زمینه تبلیغات و اطلاع‌رسانی

22. بررسی و اعلام نظر در خصوص گزارش‌ها و شکایات رسیده از نحوه فعالیت مراکز تبلیغاتی در قالب ضوابط و مقررات مربوط

23. انجام هماهنگی‌های لازم برای انجام برنامه‌های تبلیغاتی وزارت‌خانه‌ها و سازمان‌های تحت نظر دولت و دستگاه‌هایی که از امکانات دولتی استفاده می‌کنند.

24. تمرکز و ارایه اخبار و اطلاعات مربوط به پیشرفت برنامه‌ها و فعالیت‌های دستگاه‌های دولتی و نهادهای انقلاب اسلامی به منظور معرفی عملکرد، اقدامات و برنامه‌های دولت و سایر نهادها به مردم.

25. تشکیل مجمع مدیران کل روابط‌عمومی و ایجاد هماهنگی و مشارکت بین‌ واحدهای روابط‌عمومی دستگاه‌ها، و وزارت‌خانه‌ها و سازمان‌های دولتی

26. ایجاد تعامل و همکاری و اجرای مصوبات شورای اطلاع‌رسانی دولت در زمینه اطلاع‌رسانی و عملکرد دستگاه‌های اجرایی دولت

27. پیشنهاد برنامه و طرح‌های فرهنگی و تبلیغی در جهت همکاری بیشتر مردم با دولت و پژوهش پیرامون اثرات برنامه‌ها  و فعالیت‌های دولت در افکار عمومی و ارایه آن به شورای اطلاع‌رسانی دولت

28. همکاری با ستادهای برگزاری مناسبت‌های خاص نظیر ایام دهه فجر و ایام ارتحال امام(ره) و . . .

29. ایجاد بستر و انجام هماهنگی‌های لازم در زمینه تشکیل و حمایت از شورای هماهنگی روابط‌عمومی استان‌ها

30. انجام بررسی‌های لازم در زمینه ایجاد ارتباط با مجامع بین‌المللی به منظور استفاده از دانش و فناوری نوین در حوزه روابط‌عمومی