مقدمه

کارشناسان روابط عمومی دهه 70 را عصر طلایی روابط عمومی نامیده اند. پس از خاتمه جنگ تحمیلی و شروع دوران سازندگی،‌ لزوم اطلاع رسانه و ارتقا روحیه ملی،‌ سیر تحول و تکوین روابط عمومی ها را سرعت بخشید.
در این میان دبیرخانه شورای هماهنگی تبلیغات دولت که متولی روابط عمومی های دولتی است،‌ ارزیابی فعالیت و عملکرد روابط عمومی ها را در قالب جشنواره روابط عمومی ها در دستور کار خود قرار دارد،‌ به طوری که اولین دوره این جشنواره در اسفند ماه سال 1379 برگزار شد و تاکنون 12 دوره آن برگزار شده است.
دست اندرکاران روابط عمومی حتی منتقدان جشنواره معتقدند این جشنواره گام مؤثر و مفیدی در توسعه و ارتقای جایگاه روابط عمومی در کشور بوده است از طرفی معیارها و شاخص های ارزیابی در طول 12 دوره این جشنواره دست خوش تغییر و تحول شده است و در دوره های اولیه به جهت عدم شناخت کافی شاغلان در روابط عمومی معیارهای سنجش بیشتر بر ارزیابی فنون و تکنیک های نوشتاری،‌ گفتاری،‌ تصویری و... متمرکز بوده و از دوره 8 تاکنون کار برنامه ای به عنوان محور ارزیابی مورد تأکید واقع شده است. این شیوه عملکرد فعالیت روابط عمومی ها را در مسیر علمی هدایت می کند.
هر چند تا رسیدن به روابط عمومی کارا، مؤثر، ایده آل و ... فاصله زیادی داریم ولی حضور پر شور روابط عمومی ها و تلاش برای دریافت دیدگاه ها، نظرات و تجربیات و همکاران روابط عمومی،‌ مستند سازی و کمی کردن هر چه بیشتر عملکرد ها،‌ ایجاد ارتباط بین دستندرکاران،‌ اساتید و حوزه های علمی و عملی، همگی نوید بخش تداوم عصر طلایی این نهاد شبه مدنی در کشور است.
آنچه در پی می آید گزارشی است از دوازدهمین جشنواره روابط عمومی های کشور که توسط اداره هماهنگی روابط عمومی های کشور برگزار شد.
امید است که با همکاری تمامی دست اندرکاران روابط عمومی این جشنواره زمینه ساز رشد و توسعه هر چه بیشتر این نهاد اجتماعی باشد.