فراخوان
فراخوان دوازدهمين
جشنواره روابط عمومي هاي كشور
فهرست مطالبجشنواره روابط عمومي هاي كشور
مقدمه
فراخوان
فصل اول:
كار برنامه اي
مراحل كار برنامه اي
عناوين كار برنامه اي
مثال
فصل دوم:
فنون روابط عمومي
رشته ها
مقررات
مقررات عمومي
مقررات كار برنامه اي
مقررات فنون روابط عمومي
شاخص هاي ارزيابي
فرم هاي ارسال فنون
فراخوان دوازدهمين جشنواره
روابط عموميهاي كشور
اداره كل تبليغات وزارت فرهنگ وارشاد اسلامي با هدف معرفي الگوهاي موفق، شناسايي نقاط ضعف و قوت، معرفي و شناسايي استعدادها و ايجاد رقابت سالم و تبادل تجربيات روابطعموميها و ارتقا و تقويت نظام اطلاعرساني كشور، دوازدهمين جشنواره روابطعمومي را دربهمن ماه سال جاري برگزار ميكند. روابط عموميهاي كشور
دبيرخانه جشنواره از كليه روابطعموميهاي وزارتخانهها، سازمانها، انجمنها، مؤسسات دولتي و غيردولتي دعوت ميكند كه در اين جشنواره شركت نمايند.
گاه شمار:
آخرین مهلت دریافت آثار : 15 دی ماه 1383
انتخاب و داوری آثار: از 20 دی ماه 1383
اطلاع رسانی: از اول بهمن ماه 1383
توجه:
به آثاری که پس از 15 دی ماه دریافت شود، ترتیب اثر داده نخواهد شد.
فقط آثاری در جشنواره شرکت داده می شوند که در حد فاصل شهريورماه 1382 تادی ماه 1383 تولید شده باشد.
آثار ارسالي عودت داده نخواهد شد.
روابط عمومي ها به منظور ارتباط مؤثر و رفع نقايص احتمالي آثار ارسالي، بايد يك نفر را به عنوان رابط و نماينده تام الاختيار به دبيرخانه جشنواره معرفي كنند.
لازم است همراه آثار ارسالي، فرم درخواست شركت در جشنواره تكميل و ارسال شود.
بخشهاي جشنواره:
آثار دوازدهمین جشنواره روابط عمومی های کشور در سه بخش زیر پذیرفته می شود:
1- برنامه جامع روابطعمومي
2- کار برنامه ای
3- فنون روابط عمومی
سطح برگزاري:
كليه دستگاههاي ستادي و اجرايي ازلحاظ گستره فعاليت و سطح زير پوشش به 3 سطح ذيل تقسيمبندي شده است:
1- وزارت خانهها و سازمانهاي ستادي عضو هيأت دولت.
2- سازمانها و شركتهاي دولتي و نهادهايي كه در گستره"ملي" فعاليت ميكنند. چنين سازمانها و شركتهايي در سراسر كشور داراي شعب بوده و فعاليت آنها به يك استان و منطقه محدود نميشود. مانند: شركت ملي نفت، سازمان هواپيمايي، شركت بيمه، بانكها، بنيادها و...
3- سازمانهايي كه در گستره استاني فعاليت ميكنند. اين دسته از سازمانها صرفاً در استان محل مأموريت خود فعاليت كرده و گستره فعاليت ملي و منطقهاي ندارند. مانند ادارات كل و سازمانها و شركتهاي استاني.
طبقه بندي روابطعموميها در هر سطح:
هريك از سازمانهايي كه در 3 سطح وزارتخانهاي و ستادي، سازمانهاي ملي و استاني تقسيمبندي شدهاند از حيث نوع وسنخ فعاليت نيز به 3 گروه ذيل طبقهبندي ميشوند كه لازم است سازمان متقاضي هنگام ارسال آثار سطح و طبقه سازماني را براين اساس مشخص نمايد.
1- سازمانهاي اقتصادي، تجاري و توليدي
2- سازمانهاي فرهنگي
3- سازمانهاي خدماتي و اجتماعي
جوايز:
درهر يك از بخشهاي سهگانه شامل (برنامه جامع و سالانه روابطعمومي، كاربرنامهاي و فنون روابطعمومي) و به تفكيك گستره و سطح فعاليت سازماني شامل(وزارتخانهها، شركتهاي ملي، استاني) و با لحاظ نمودن ماهيت كار سازماني شامل (سازمانهاي اقتصادي، فرهنگي، اجتماعي) آثار برتر معرفي خواهند شد. بنابراين در دوازدهمين جشنواره روابطعموميها و در صورت كسب حداقل دوسوم امتيازات در هر رشته توسط روابطعموميها، آثار برتر معرفي و تشويق خواهند شد.
انتخاب و داوري آثار:
انتخاب و معرفي آثار جشنواره توسط گروهي از اساتيد ارتباطات و روابطعمومي كه سابقه فعاليت عملي در حوزه روابطعمومي را نيز دارند، صورت ميگيرد.
مقدمه
هدف برگزاركنندگان جشنواره روابطعموميهاي كشور، در كنار معرفي فعاليتها و الگوهاي برتر و شناسايي نقاط ضعف و قوت و استعدادها، افزايش آگاهيها و ارتقاي سطح علمي روابطعموميها از كارهاي جزيي به سمت فعاليتهاي مؤثر و حرفهايتر ميباشد.
در اويل دهه70 شمسي هنوز جايگاه، وظايف و كاركردهاي روابطعمومي شناخته نشده بود و در نگاه اول بسياري از مديران و كارشناسان روابطعمومي، شناخت كاملي از روابطعمومي و وظايف آن نداشتند وتصور آنها از روابطعمومي به فنوني مثل انتشارات، ارتباطات مردمي، فعاليتهاي سمعي و بصري و مسايلي از اين دست محدود ميشد و حتي برخي از دستاندركاران با اين فنون هم آشنايي نداشتند. بنابراين برگزاركنندگان جشنواره در دورههاي اول بايد ضمن ارزيابي فنون در روابطعموميها، زمينه آشنايي و آموزش مديران و كارگزاران روابطعمومي را نيز فراهم ميساختند كه البته اين شيوه تا دوره ششم جشنواره اجرا شد. به طور مثال كليه فنون روابطعمومي در زمينههاي انتشارات، ارتباطات مردمي، ارتباطات رسانهاي، پژوهش و افكارسنجي، سمعي و بصري مورد ارزيابي قرار ميگرفت،اما از دوره ششم به بعد نياز بود تا فعاليت روابطعموميها هدفمند باشد. لازمه هدفمندي، كار برنامهاي است. انجمن جهاني روابطعمومي هم كه هر دوسال يك بار جشنواره روابطعموميها را درسراسر جهان برگزار ميكند، شاخص ارزيابي عملكرد روابطعموميها را چارچوب كار برنامهاي ميداند.
براساس نظر دانشمندان اجتماعي، انسان در75 درصد از موقعيتهاي زندگي اجتماعي خود، ارتباط برقرار ميكند. از اين گفته طيف عظيم بهكارگيري فنون ارتباطي از سوي كارشناسان روابطعمومي مشخص ميشود، بنابراين ميتوان ادعا كرد فنون ارتباطي و روابطعمومي بسيار متنوع، گستره، پيچيده و كيفي ميباشند و سنجش آنها از طريق معيارهاي كمي، سطحي و ابتدايي است. درواقع سطح سنجش از اين طريق دقيق و علمي نيست و فراگيري كاملي ندارد. دليل ديگر براي اثبات اين مدعا اين است كه ماهيت كار در روابطعمومي، ارتباطي است و هرگز نميتوان اجزا يك فرايند ارتباطي را تفكيك كرد و هريك را بدون ارتباط با اجزا ديگر سنجيد. همچنين مقايسه فنون روابطعموميها با يكديگر، قضاوت درستي نيست، چراكه هريك از اين فعاليتها در قالب يك سوژه مجزا قابل بررسي است و مقايسه اين فعاليتهاي كيفي با يكديگر با درنظر گرفتن كليه متغيرها از تمام ابعاد امكانپذير ميباشد. با اين همه و با توجه به شرايط خاص فعاليت روابطعموميها در كشور برگزاركنندگان جشنواره براي حضور طيف گستردهتر روابطعموميها و امكان رقابت فراگيرتر روابطعموميها،سنجش را در 3 حوزه زير اجرا ميكند.
فصل اول: برنامه جامع يا سالانه روابطعمومي
سازمانهاي اجتماعي ساخته و پرداخته دست بشرند اين سازمانها در شرايطي شكل ميگيرند كه جامعه نيازمند خدمات آنهاست. بنابراين سازمانها مصداق " سيستمهاي باز" هستند كه با محيط در تعاملند دراين سازمانها واحدهاي زيرمجموعه زنجيروار و هماهنگ با هم درجهت دستيابي به هدف كلي سازمان فعاليت ميكنند. روابطعمومي هم از اين قاعده مستثني نيست و بايد در چارچوب وظايفش در راستاي اهداف سازمان برنامهريزي و فعاليت كند. در سازمانهاي پيچيده امروزي روابطعموميها پس از تحليل وضعيت، اولويتهاي كاري را مشخص ميكند و درقالب يك برنامهريزي كلان و فراگير در يك دوره زماني يكساله فعاليتها و كليه برنامههاي خود را هدايت ميكند اين برنامه كه مشتمل بر مجموعه كارهاي برنامهاي روابطعموميهاست منشور و چارچوب حركت روابطعمومي را نمايان ميسازد. روابطعموميهايي كه دراين بخش شركت ميكنند بايد برنامه سالانه و جامعه خود را كه دورنما و چشمانداز واحد روابطعمومي را نشان ميدهد به دبيرخانه جشنواره ارسال كنند.
- مقررات مربوط به برنامه جامع:
1- دراين بخش فقط برنامه مربوط به سال 83 مورد ارزيابي قرار خواهد گرفت.
2- مستندات مربوط به اين بخش مي بايست بهصورت مكتوب و كامل تنظيم و ارسال شده باشد.
3- برنامه جامع شامل مأموريت و رسالت سازمان و مجموعه كارهاي برنامه اي مشتمل بر اهداف، ضرورت، تعيين اولويتها، رئوس برنامهها، نحوه اجرا، بودجهبندي و زمانبندي ميباشد.
فصل دوم: كار برنامهاي
هريك از روابطعموميها در سازمان خود با فرصتها و تهديدهايي مواجه هستند.
روابطعموميها با اولويت دهي به اين فرصتها و تهديدها، برنامه كاري خود را تدوين ميكنند. دكتر ادوارد رابينسون درسال 1969 در كنگره جهاني روابطعمومي به كارشناسان روابطعمومي توصيه كرد: دوره اتكا به ابتكار شخصي در انجام امور روابط عمومي پايان يافته است و ديگر، گمانها، احساسات دروني، تجربيات شخصي و فعاليتهاي پراكنده هريك به تنهايي يا در كنار هم نميتوانند براي انجام دادن برنامههاي روابطعمومي، اساس مناسبي باشند و با وجود گذشت بيش از 35 سال هنوز اين گفتار تازگي خود را حفظ كرده است. با اين مقدمه ميتوان گفت كسي استفاده از فنون روابط عمومي را رد نميكند ولي تمامي نظريات روابطعمومي مسأله تأكيد دارند كه فنون روابطعمومي در بطن برنامه معنا مييابد و اگر روابطعمومي ديدگاهي فراگير و گسترده و معطوف به هدف و در چارچوب يك برنامهريزي راهبردي نداشته باشد، كارها باري به هرجهت و پراكنده جلوه ميكند. بنابراين برنامه به كارشناسان روابطعمومي ميگويد كه بايد از كدام فنون استفاده كنند يا كدام فنون دراين شرايط كاربردي كمتر داشته و يا ندارد.
اما كاربرنامهاي چگونه انجام ميشود و چه مراحلي را طي ميكند؟
همانطور كه انجام هر كار علمي و منطبق با برنامه، بايد از يك مسأله يا فرصت نشأت گرفته باشد، كار برنامه اي در روابطعمومي هم خارج از اين اصل نیست.
1- تبيين وتعريف مسأله (چه چيزي درحال رخ دادن است)
شناخت مسأله يا فرصت و تبيين و تعريف آن، شروع منطقي هر فعاليت قلمداد ميشود، بنابراين هر كار علمي از اين مرحله آغاز ميشود. روابطعمومي هم براي آغاز فعاليت خود، نخست بايد فرصتها، تهديدها و مسايل پيرامون سازمان را شناسايي كند.
2- تحقيق: (شناخت مسأله – چرايي) اين مسأله شامل كندوكاو و نظارت بر عقايد و افكار، نگرشها و رفتار افراد و گروهها و سازمانهايي است كه با فعاليتها و خط مشيهاي سازمان مرتبط هستند يا از آن تأثير ميپذيرند. پس از مرحله اول كه شناسايي مسأله يا فرصت است، كارگزاران روابطعمومي بايد با بررسي دقيق پيرامون موضوع، وضعيت را كاملاً شناسايي و راهكارها وراهحلهاي عملي را مشخص كنند. اين مرحله ضمن اينكه اتفاقاتي كه در زمان حال در سازمان رخ ميدهد، مشخص ميشود، مبناي بقيه مراحل در فرايند كار برنامهاي ميباشد.
3- طراحي و برنامهريزي:
در اين مرحله اطلاعاتي كه درمرحله قبل گردآوري شده، مورد استفاه قرار ميگيرد. از آنها براي تصميمگيري درمورد اهداف، راهبردهاي ارتباطي، اقدامات، تدابير و آرمانها استفاده ميشود. اين مرحله، شامل مشخص كردن يافتههاي مرحله قبل و وارد كردن آنها در سياستها و برنامههاي سازمان است. اين مرحله به اين سؤال پاسخ ميدهد: منبع اطلاعاتي كه ما در مورد وضع موجود به دست آوردهايم، چيست؟ چه اقداماتي بايد انجام دهيم، چه چيزي را بايد تغيير دهيم؟ چه مطالبي را بايد براي چه كساني بيان كنيم؟
4- اجرا: (چگونه برنامه اجرا و اعلام مي شود؟)
اين مرحله مستلزم اجراي طرحها و برنامهها از طريق اعمال فعاليتها و ارتباطات طراحي شده براي دستيابي به اهداف برنامه است. سؤال اين مرحله آن است كه « چگونه برنامه اجرا و اعلام ميشود؟».
دراين مرحله برنامه طراحي شده درمرحله قبل اجرا ميشود. دراينجا روابطعموميها با بهره گيري مناسب از كليه فنون همچون انتشارات، ارتباطات مردمي، ارتباطات رسانهاي و فعاليتهاي سمعي و بصري،... برنامههاي مرحله قبل را اجرايي ميكنند.
5- ارزيابي كردن برنامه:
مرحله آخر شامل ارزيابي مقدمات، اجرا ونتايج برنامه است.
تغييرات لازم: همزمان با اجراي برنامهها بر اساس مؤثر بودن يا نبودن بازخورد، بررسي ميشود.
مراحل مذكور، مراحل انجام كار برنامه اي است. هر مرحله به اندازه مراحل ديگر اهميت دارد. اين فرايند با گردآوري اطلاعات براي تشخيص دادن مشكل آغاز ميشود، با شروع اين مرحله، مراحل ديگر نيز به ترتيب، استمرار مييابند. البته فرايند موردنظر، داراي چرخشي مداوم است و در يك محيط فعال قابل اجرا است.
" موضوعها و زمينههاي كاربرنامهاي"
"كار برنامهاي" با شناخت مسايل و فرصتهاي ارتباطي سازمان آغاز مي شود. با اين فرض بايد توجه كنيم كه همه فرصتها و تهديدها و نقاط ضعف و قوت در سازمان در حيطه وظايف روابطعمومي نميباشد و بسياري از مسايل به واحديهاي ديگر مربوط ميشود. بايد مراقب باشيم وظايفمان را فراموش نكنيم. با توجه به مسيري كه فرايند پنج مرحلهاي كار برنامهاي به كارشناسان روابطعمومي نشان ميدهد، كار برنامهاي بايد در راستاي موضوعها و فعاليتهاي مرتبط با وظايف روابطعمومي صورت پذيرد. در واقع هدف و زمينه كار برنامهاي بر اساس وظايف روابطعمومي شكل ميگيرد. ذكراين نكته ضروريست كه كار برنامهاي به اين معنا نيست كه كار برنامهاي يك فرآيند پيچيده و بلند مدت است بلكه كار برنامهاي شيوهاي اصولي و علمي را در مواجه با مشكلات،تهديدها ، فرصتها، بحرانها و... را به كارورزان روابطعمومي نشان ميدهد در واقع كار برنامهاي شروع و پايان علمي و اصولي كار در روابطعمومي را به كارشناسان توصيه ميكند. با اين فرض حتي بحرانهاي زودگذر و سهمگين هم در قالب كار برنامهاي قابل اجراست كه البته در كشورها هم اين چرخه طي ميشود ولي ثبت نميشود چرا كه بحرانها هم نقطه شروع و پايان دارند.
براي روشن شدن مطلب به عنوان مثال يكي از آثار برگزيده جشنواره جهاني روابطعمومي كه توسط انجمن جهاني روابطعمومي درسال 2003 برگزيده شده است را معرفي ميكنيم:
مثال:
نام كار برنامهاي: طرح ونوس
موضوع و زمينه كار: خدمات عمومي
مجري: شركت DPR
كشور: ژاپن
الف- تعريف و تبيين مسأله يا فرصت:
اوراياسو نام يكي از شهرهاي كشور ژاپن در نزديكي توكيو است. حجم زباله هاي خانگي اين شهر در سال1990 نسبت به سال 1986 معادل 5/1 برابر افزايش يافته بود. مديريت شهرداري از شركت Dentsu P.R كه يك شركت ارايه كننده خدمات روابطعمومي است، براي رفع اين معضل ياري خواست. اين شركت پروژهاي تحت عنوان "طرح ونوس" را براي رفع اين مشكل تعريف كرد. در واقع عنوان كار برنامه اي طرح ونوس بود.
ب- تحقيق:
اين شركت، تحقيقات گستردهاي را در رابطه با اين مشكل انجام داد. بخشي از تحقيقات نشان ميداد كه مسؤوليت جداسازي و انتقال زبالهها به مراكز جمع آوري، عمدتاً به عهده زنان خانواده ميباشد. پس زنان خانهدار هدف اصلي ميباشند. همچنين دانشآموزاني كه درآينده صاحبان محيط زيست ميباشند و ازطرف ديگر در رفتار خانواده تأثيرگذارند.
ج- برنامه ریزی:
شركت روابطعمومي D.P.R برنامهريزي ارتباطي خود را براساس نتايج حاصل از تحقيقات طرحريزي كرد. شركت D.P.R برنامههايي را براي تمامي افراد ساكن در شهر به خصوص دانشآموزان و زنان خانهدار تدوين كرد.
د: اجرا
شركت D.P.R با بهرهگيري از كليه فنون انتشاراتي همچون پوستر، آگهي مطبوعاتي، برگههاي اطلاعرساني، نشريهاي تحت عنوان Venus news وهمچنين فنون تبليغاتي و ارتباط مردمي مثل بازديد از تأسيسات سوخت زباله، سخنراني، سمينار، پخش فيلمها و برنامههاي شنيداري، اقدامات اجرايي خود را پيگيري كرد. نماد و سمبل برنامه ونوس، يك دست غيرعادي بود كه كارت زردي را به مفهوم اخطار به مخاطبان نشان ميداد.
ه: ارزيابي:
با اجراي اين برنامه، طي 5 سال گذشته درشهر اوراياسو، 3/10 درصد از حجم زبالههاي هر شهروند كاهش يافته است.
مقررات مربوط به كار برنامهاي
1.براي ارزيابي صحيح و علمي، نياز است روابط عمومي ها علاوه بر ارسال كار و مستندات مربوط به آن، خلاصه و چكيده طرح را حداكثر در پنچ صفحه ( يك نسخه به صورت مكتوب و يك نسخه به صورت فلاپي) به دبيرخانه جشنواره ارسال كنند.
2.چكيده موردنظر از طرح، بايد در قالب فرايند پنج مرحلهاي (1- تعريف و تعيين مسأله يا فرصت 2- تحقيق 3- برنامه ريزي 4- اجرا 5- ارزيابي) تدوين گردد.
3.مستندات ارسالي مربوط به هر كار برنامه اي براساس مراحل پنجگانه بايد در پنج كلاسور مجزا، تفكيك و طبقه بندي شده باشند. چنانچه مستندات مربوط به مراحل مختلف، تفكيك نشده باشد، كار ارسالي مورد ارزيابي قرار نخواهد گرفت.
4.ابعاد كلاسورها نبايد بيشتر از 23 *30 سانتيمتر باشد.
5.روي كلاسورها بايد يك برچسب چسبانده شود و روي آن نام سازمان، عنوان برنامه و شماره موضوع درج شده باشد.
فصل سوم: فنون روابطعمومي
روابطعموميها براي انجام برنامههاي خود، از مجموعهاي از روشها، تكنيكها و مهارتها بهره ميگيرند. صاحب نظران، فنون روابطعمومي را در بخشهايي همچون فنون انتشاراتي (نشريه داخلي، بروشور،كتاب،برگههاي اطلاع رساني، سررسيد و...) ،فنون تبليغاتي (فيلم، پوستر، نمايشگاه،...)، فنون ارتباطات مردمي(جلسه گفتوگو، نظام دريافت پيشنهادات و...)، فنون ارتباط رسانهاي( خبر، گزارش، مصاحبه، جوابيه و...)، فنون افكارسنجي(تحليل محتوا، پيمايش،...) و... طبقهبندي كردهاند، ولي به جهت توسعه رشته روابطعمومي، اين فنون و تكنيكها هم روزبهروز گسترش مييابد، به عنوان نمونه كمكم بهرهگيري از فنون ارتباطات الكترونيك در روابطعموميها گسترش مييابد.
بخش سوم مسابقه جشنواره، آثار ارسالي روابطعموميها را گروههاي فعاليتي فنون دربرميگيرد. دراين دوره از جشنواره مجموعه فعاليتهاي هر روابطعمومي در هر رشته از فنون دريك قالب كلي ارزيابي خواهد شد به عنوان نمونه بروشور،كاتالوگ، نشريه درون سازماني، گزارش عملكرد، كتابچه راهنما همگي درقالب يك عنوان كه همان " انتشارات" است بررسي و ارزيابي خواهد شد. رشتههاي مورد ارزيابي دراين بخش به شرح زير است:
رشتهها
انتشارات:
اين رشته مجموعه فعاليتهاي انتشاراتي نشريه درون سازماني، گزارش عملكرد سازمان، بروشور، كاتالوگ، كتابچه راهنما، پوستر و ويژهنامهها را شامل ميشود كه لازم است شركتكنندگان از هريك از موارد مذكور 2 اثر مجزا ارسال نمايند.
تبليغات و اطلاعرساني:
آثار اين بخش شامل دو گروه مي شود.
الف- تبليغات رسانهاي شامل تيزر، برنامه راديويي، برنامه تلويزيوني، فيلمهاي مستند و داستاني، بيلبورد، تراكت و آگهي مطبوعاتي.
ب- امور نمايشگاهي: شامل نمايشگاههاي داخل و خارج از كشور ميباشد.
ارتباطات با مخاطبان و پاسخگويي:
با عنايت به نامگذاري سال جاري به عنوان سال"پاسخگويي" در اين بخش مجموعه برنامههايي كه درچارچوب ارتباط مستقيم و رودررو با مردم و مخاطبان سازمان برنامهريزي و اجرا ميشود مورد ارزيابي قرار ميگيرد. اين موارد عبارتنداز: دريافت شكايات و انتقادات، ... نظام دريافت پيشنهادات، برنامهريزي واجراي ملاقاتهاي مستقيم مردمي و درون سازماني مديران با مردم، تلفن گويا، صندوق صوتي
ارتباطات رسانهاي:
مجموعه فعاليتهاي رسانه اي درارتباط با يك رويداد موردنظر ميباشد. به عنوان نمونه تمام اخبار، جوابيه، گزارش، مصاحبه، نشست مطبوعاتي و غيره كه درحيطه اطلاعرساني و تنويرافكار عمومي در مواجه با يك اتفاق يا رويداد و يا مجموعه فعاليتهاي سازمان متبوع اجرا نموده است.
ارتباطات الكترونيك:
اين بخش مجموعه فعاليتهاي الكترونيكي روابطعمومي را كه از طريق وب سايت ارايه ميگردد، شامل ميشود اين فعاليتها عبارتند از: نشريه الكترونيكي، نظرسنجي، اخبار اينترنتي، بريده جرايد اينترنتي، بروشورهاي اينترنتي و ... ميباشد.
پژوهش و افكارسنجي:
دراين بخش كليه فعاليتهاي تحقيقاتي روابطعمومي از طريق روشهاي مختلف همچون پيمايش و تحليل محتوا مورد ارزيابي قرار ميگيرد.
7- فعاليتهاي مديريتي:
شامل مجموعه فعاليتها و اقدامات و تلاشهايي كه مديران روابطعمومي براي تقويت ساختار سازماني و تشكيلاتي، جذب اعتبارات و منابع مالي از داخل و خارج سازمان و تقويت منابع انساني شاغل درحوزه روابطعمومي انجام داده اند.
فعاليتهاي اين بخش در 3 محودر زير پيش بيني شده است.
1- سازماندهي و تشكيلات: به مجموع فعاليتهايي مربوط ميشود كه مدير روابطعموي براي اصلاح ساختار سازماني انجام داده است.
2- بودجه و اعتبارات: به كليه فعاليتها و تلاشهايي مربوط ميشود كه روابط عمومي براي جذب بودجه بيشتر و بهرهگيري از منابع مالي از داخل يا خارج از سازمان به كار ميگيرد.
3- تقويت منابع انساني: مجموعه فعاليتهايي كه براي ارتقاء و تقويت سطح كيفي دانش و مهارت كاركنان و كارگزاران روابطعمومي صورت گرفته است همجون دورههاي آموزشي،سمينارها، كارگاهها، برگزاري دروههاي توجيهي.
4- ارتباط و مشاوره به مديريت: فعاليت مدير روابطعمومي در جهت اطلاع رساني و مشاوره مستقيم به رييس سازمان موردنظر ميباشد.
5- جذب امكانات: تلاشهاي مديريت روابطعمومي كه با استفاده از فرصتهاي موجود امكانات مورد نياز واحد روابطعمومي را جذب و دريافت كرده است.
8- مديريت بحران:
روابطعمومي به جهت نوع فعاليت و جايگاهي كه درسازمان دارند نقش مهمي در اداره و هدايت سازمان برعهده دارد بهطوري كه در بسياري از تعابير روابطعمومي را ديدهبان و مشاور رييس سازمان ميدانند كه با دريافت وپردازش اطلاعات از محيط پيرامون سازمان، تصميمگيري در فضايي با خطر كمتر را فراهم ميسازد بنابراني روابطعمومي قادر است به سبب ماهيت ارتباطيش بسياري از بحرانها را پيشبيني و مديريت كند. با توجه به اهميت اين بحث در اين جشنواره نحوه مراجعه روابطعموميها با اوضاع اضطراري و بحرانها،سنجش و ارزيابي ميشود. روابطعموميها براي شركت دراين بخش بايد شرح بحران و نحوه رويارويي با آن را حداكثر در 5 صفحه A4 و مستند به اسناد معتبر ارسال نمايند.
مقررات مربوط به بخش فنون:
1- براي هر يك از رشتهها، فرمي طراحي شده است كه روابط عمومي ها بايد اين فرم را تكميل و ضميمه اصل اثر كنند.
2- آثار ارسالي مربوط به هر يك از فنون پس از الصاق فرم مربوطه بايد در كلاسوري مجزا قرار گيرد. درصورتي كه آثار ارسالي تفكيك و طبقه بندي نشده باشند، بررسی نخواهند شد.
3- روابطعموميها بايد از هر اثر حداكثر 2 نمونه ارسال نمايند.
4- لازم است روابطعموميها فقط آثار درخواستي در فراخوان را ارسال نمايند. به آثار ارسالي خارج از فراخوان ترتيب اثر داده نخواهد شد.
بخش ويژه:
جشنواره روابطعموميهاي كشور با هدف شناسايي و معرفي استعدادها، همچنين تشويق و ترغيب كارشناسان روابطعمومي كه به اتكاء اندوختههاي علمي و عملي خود ايدههاي كارسازي را در راستاي توسعه ارتباطات سازماني ارايه ميكنند براي اولين بار ايدههاي برتر را در حوزه روابطعمومي انتخاب و معرفي ميكند به همين منظور از كارشناسان روابطعمومي دعوت ميشود نظرات، طرحها و ايدههاي خود را براي بررسي و ارزيابي درقالب فرم پيوست در زمان مقرر به دبيرخانه جشنواره ارسال كنند.
مقررات:
1- طرحها و ايدهها بايد ماهيت ارتباطي داشته و در حوزه فعاليت روابطعمومي سازمان متبوع ارايه شده باشند.
2- تمامي كارشناسان و شاغلان روابطعموميهاي سازمانهاي دولتي ميتوانند دراين بخش از جشنواره شركت كنند.
3- ايدههاي ارسالي لازم است درقالب فرم مربوطه تكميل و ارسال شود.