سخنرانی معاون امور مطبوعاتی و تبليغاتی

سخنراني آقاي دكتر سيد محمد صحفي، معاون امور مطبوعاتي وتبليغاتي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي در مراسم اختتاميه و اهداي جوايز دوازدهمين جشنواره روابط عمومي هاي كشور- 5 اسفند 1383
جشنواره روابط عمومي هاي برتر كشور را مديون اراده مردي هستيم كه سال هاست ما را ترك كرده است و در ميان ما نيست و آن مرد بلندآوازه و فولادين عزم كسي نيست جز مرحوم محمد ملازم كه امروز ياد و خاطره اش را گرامي مي داريم . آن مرحوم حقيقتاً براي اعتلاي حرفه روابط عمومي در كشور زحمات زيادي متقبل شد. زماني كه روابط عمومي قلمرو شناخته شده و معروفي نبود ايشان با تلاش‌هاي خود در اين حرفه، ارتباطات را ارتقا بخشيدند. يادش گرامي باد.
دوازدهمين جشنواره روابط عمومي برترهاي كشور در حالي برگزار مي شود كه سال پاياني فعاليت دولت فعلي است و در اين سال معمولاً دستگاه هاي روابط عمومي هم به گردآوري اقدامات و
فعاليت هايي كه دستگاه هاي خود انجام داده است، مبادرت مي كنند تا بيلان كار دو دوره دولت را مستند كنند و براي استفاده علاقه مندان و همين طور معرفي و اطلاع رساني نگاه دارند .
از اين جهت سال حساس و مهمي است . به همين دليل امسال از طرف رهبر معظم انقلاب، سال پاسخگويي ناميده شد وجشنواره امسال نيز به موضوع "پاسخگويي" توجه ويژه اي كرد تا روابط عمومي ها بتوانند دستاوردها و عملكرد خود را در قالب نمايشگاهي ارايه كنند. اين كار بسيار ارزشمند است و در نوع خود بي نظير. كسي كه با نوع و قلمرو كار روابط عمومي ها از نزديك آشنا نيست، وقتي كه اين نمايشگاه را مشاهده مي كند، مي بيند كه چه حجم انبوهي از كار و چه تنوع و امكانات
ناشناخته اي در روابط عمومي ها وجود دارد كه با تماشاي اين نمايشگاه مي تواند ابعاد بيشتر
و توسعه يافته اي پيدا كند. نمايشگاه توانمندي هاي روابط عمومي و همين‌طور جشنواره انتخاب پژوهش هاي برترروابط عمومي از جمله ويژگي هاي اين دوره از جشنواره است كه اميدوار هستيم پايه گذاري درستي شده باشد و در آينده بتواند به شكل گسترده تر و حرفه اي تري ادامه پيدا كند .
در اين فرصت اندك لازم است به سياست هاي عمده اي كه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي در اين سال ها مدنظر داشته و دنبال كرده، اشاره كنم. اين سياست ها را به عنوان يكي از دستاوردهاي موفق دولت آقاي خاتمي بايد مطرح كرد.
با توجه به شعاري كه براي اين دولت انتخاب شد و اين شعار، شعار دولت پاسخگو بود، نفس مطرح شدن اين شعار سبب مي شد كه توجه به كار و حرفه روابط عمومي‌ها بيشتر شود و كار
روابط عمومي ها بتواند توسط يك ستاد با برنامه ريزي و ابتكار عمل توسعه پيدا كند. فعاليت هايي كه در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي طي اين سال ها سازماندهي شد و مورد تأكيد جناب آقاي مسجد جامعي هم قرار داشت، برگزاري منظم مجمع مديران كل روابط عمومي دستگاه هاي دولتي بود، كه تقريباً به طور ماهانه در وزارتخانه ها و دستگاه هاي مختلف اجرايي به صورت گردشي برگزار شده است.
اين مجمع به عنوان محلي براي تعامل، هم‌فكري و پيگيري سياست هاي دولت است و حقيقتاً خدمات ارزشمندي هم انجام داده كه درخور تشويق و تشكر است. به موازات فعاليت مجمع مديران كل روابط عمومي ها در تهران، در اين سال ها شاهد بوديم شوراي هماهنگي روابط عمومي ها در استان ها هم فعاليت هاي خود را توسعه داد و اين فعاليت ها هم نهادينه و هم قانونمند شد.
با تدوين اساس نامه، شوراهاي فعال در شهرستان ها و مراكز استان ها توانستند انسجام و وحدت
رويه اي را به فعاليت هاي روابط عمومي ها در استان ها ارايه كنند . اين به نوبه خود هم قابل پيگيري است و هم قابل توسعه به شهرستان هاي كوچكتر. به نظر مي رسد برگزاري يك همايش سراسري از ميان همه شوراهاي روابط عمومي كه در همه استان ها فعاليت مي كنند راه مناسبي براي تبادل تجربه هاي شهرستان ها است.
امسال به خواست خدا نخستين حركتي كه در ايران و در سطح بين الملل انجام شد،
برگزاري نخستين كنفرانس بين المللي روابط عمومي در تهران بود كه جا دارد از دست اندركاران و برگزار‌كنندگان اين كنفرانس كه به منظور تقويت بنيه علمي و تخصصي مديران و كارشناسان فعال در روابط عمومي ها طراحي شده بود، تشكر و قدرداني شود.
نگاه دولت در مقوله روابط عمومي اين است كه هم فعاليت ها هماهنگ تر به پيش رود و هم اقداماتي كه در چارچوب سياست هاي اطلاع رساني دولت انجام مي شود، قانونمندتر و منطبق با نظام جامعه اطلاع رساني كشور باشد. اميدوارم برگزاري اين جشنواره كه هم به منظور انتخاب برترين ها- كه البته تعداد آن ها، امسال بسيار زياد بوده است- و هم در جهت انتقال تجربيات بين
روابط عمومي ها انجام شده است و اقدامات جديد و بديعي كه امسال در جريان برگزاري اين جشنواره مدنظر بوده است. در مجموع بتواند موجب حركت روبه جلوي روابط عمومي ها شود و فعاليت هايي كه به منظور ارتقا اين حرفه در كشور انجام مي شود و دولت هم از اين كوشش ها حمايت مي كند ، به نتيجه دلخواه برساند.
لازم نيست اينجا اشاره كنم قبلا در خبرها شنيده ايد در اين جشنواره تعداد آثاري كه فرستاده شده است، بالغ بر 12 هزار اثر بود و اين نشان از حسن اعتمادي است كه بين روابط عمومي ها در دستگاه هاي مختلف اجرايي و ستادي وجود دارد كه در رأس آن مديران روابط عمومي كشور و اداره كل تبليغات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي است و بدنه آن و ياراني كه بدان كمك مي كنند شما خواهران و برادراني هستيد كه چه به عنوان مديران روابط عمومي و چه كارشناسان ارشد و علاقه مندان به حرفه روابط عمومي اين حركت را همياري مي كنيد و به پيش مي بريد. لازم است از اساتيد محترم، كارشناسان و صاحب نظران كه به ستاد جشنواره كمك كردند و نيز و اعتمادي كه دستگاه هاي روابط عمومي به اين حركت كرده اند، قدرداني كنيم .
اميدوارم نمونه هاي برتر معرفي شده، بتوانند با توجه به بي طرفي و صرفاً نگاه حرفه اي و فني به آثاري كه ارايه شد، الگو شوند و مورد توجه قرار گيرند و ساير روابط عمومي ها كه كارهايشان در آن سطح ارزيابي نشده از آن آثار تجربه بياموزند.
به هر حال اين بحث همواره مطرح است كه تعداد بسياري از آثار ممكن است استعداد برتر شدن را داشته باشند اما با توجه به شاخص ها ملاك هاي ارزيابي‌، از سوي داوران معرفي نشده باشند. بنابراين ما به عنوان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي به همه كساني كه دعوت و فراخوان ما را پاسخ مثبت گفتند و حضور پيدا كردند و به اساتيد و داوراني كه كار قضاوت را به عهده داشته احترام گذاشته و تشكر مي كنيم. به هر حال در هر جشنواره و مسابقه اي طبيعتاً يك تعدادي را ناگزير هستيم كه از بين خوب ها برگزينيم .
در اين فرصت به كساني كه برتر شده اند تبريك مي گوييم و از آن هايي كه شركت كرده اند، تشكر مي كنيم و اميدوارم اين حركت كه يك حركت آرام و رو به جلو و توسعه‌اي است، بتواند در سال هاي آينده به بروبار بنشيند. حرفه روابط عمومي در ايران يك حرفه قابل احترام، براي همه شناخته شده و مورد توجه نخبگان كشور قرار گيرد و اميدوارم كه اين نمايشگاه و جشنواره به اهداف خود برسد.