بیانیه هیات داوران

بيانيه هيات داوران دوازدهمين جشنواره روابط عمومي هاي كشور
با اهداي سلام و عرض ادب
باور كنيم رجعت سرخ ستاره را، باور كنيم رويش سبز جوانه را، باور كنيم لطف خدا را كه سرمد است، باور كنيم سكه به نام محمد است.
با سلام و درود به پيشگاه حضرت حق و اداي احترام به روزي كه زمين در كربلا شگفت انگيز ترين معاشقه خون و خدا را ميان حسين و معبودش نظاره گر بود .
هيات داوران دوازدهمين جشنواره روابط عمومي هاي كشور ضمن تقدير از اداره كل تبليغات در تدوين فراخوان حرفه اي تر و پيش بيني بخشهاي جديد، از تشريح و تطويل نظرات و ديدگاه هاي خود در مورد هزاران آفرينش هايي كه توسط روابط عمومي هاي برتر كشور خلق شد و به جشنواره دوازدهم راه پيدا كرد‌‌، پرهيز مي كند كه اين مهم نه در اين مكان و زمان كه از شيوه هايي ديگر اطلاع رساني به سمع و نظر اصحاب نظام اطلاع رساني كشور خواهد رسيد . پس ناگزيريم حديث مجمل و خواندن مفصل را نشانه رويم.
هيات داوران دوازدهمين جشنواره روابط عمومي هاي كشور، بي سابقه ترين حضور روابط عمومي ها را در ميدان رقابت جشنواره كه در طول ساليان برگزاري اين رويداد، بي نظير بوده است تبريك مي گويد.
داوران دوازدهمين جشنواره، با اين نگرش به سنجش هزاران اثر خلق شده، توسط 309 واحد روابط عمومي پرداختند كه نيت و هدف ارسال كنندگان آثار را نه براي مسابقه و رقابت كه به منزله ي اعلام آمادگي براي نقد شدن و نوعي تقاضا براي سنجش و ارزيابي آثارشان قلمداد كرد. آنچه جشنواره روابط عمومي را در ميان جشنواره هاي ديگر بي دليل ساخته است، تلفيقي زيبا از حس آموختن درست در وسط ميدان رقابت است . هيات داوران از اين دريچه به بررسي آثار پرداخت . از تك تك آثار صداي خضوع و خشوع در يادگيري، جسارت و اعتماد به نفس در دگرديسي مثبت ناشي از حركت به سمت روز آمد شدن و برملا ساختن خالصانه تمامي توش و توان و بضاعت روابط عمومي ها به قصد نقد شدن را حس كرد. هيأت داوران جسارت مورد آزمون قرار گرفتن را به تمامي شركت كنندگان تبريك مي گويد.
هيات داوران عزم روابط عمومي ها و ورودشان به مسير حركت هاي علمي و حرفه اي را به مثابه خستگي از تكرار فعاليت هاي كليشه اي و فرار از دايره روز مرگي هاي مملو از انجام فنون بي هدف دانسته، پس به تمامي روابط عمومي ها يي كه در جشنواره همت كشف و تجربه را در خود ايجاد كردند و كوشيدند تا با رعايت مقررات فراخوان به شناخت و آگاهي از وظايف حرفه اي و تخصصي خود برسند تهنيت مي گويد. نيك مي دانيم كه در گذر و در مسير دستيابي به ايده آل ها و در حالي كه پاي در عرصه تمرين و كسب تجربه داريم، قطعاًً دچار نارسايي ها و گاه بيراهه ها نيز خواهيم شد.
همان گونه كه انعكاس نارسايي ها و كاستي هايي كه در اين حركت رو به پيشرفت نهاد روابط عمومي وجود دارد و در جريان داوري بارها و بارها مشاهده شد، با ارايه كارنامه و اطلاع رساني هاي آتي انجام خواهد گرفت. اما براي هر بخش از جشنواره دوازدهم به طور اجمال نظرات كميته هاي مختلف داوري را كه قضاوت آثار را در بخش هاي مجزا به انجام رسانيدند، مختصر و مفيد به استماع مي رساند.
1- در بخش برنامه جامع يا سالانه روابط عمومي ها كه با رويكرد تقويت برنامه مداري در فعاليت ها و پرهيز از عملكردهاي انفعالي توجه خاص جشنواره دوازدهم به توانمندي هاي نيروي انساني و مديريتي براي نخستين بار در جشنواره امسال گنجانده شد، توصيه هيات داوران به روابط عمومي ها اين است كه با بهره گيري از نيروي انساني، بودجه، منابع و توجه به پتانسيل هاي خود با رسيدن به اهداف از پيش تعيين شده بر اساس برنامه هاي مدون و جامع، چشم انداز يكساله خود را به گونه اي تنظيم كنند تا تمامي فنون و توانايي اجرايي به فراخور زمان و نيازهاي فصلي در خدمت محقق شدن اين برنامه ها باشد . علي رغم جديد بودن اين بخش جشنواره، ارزيابي كميته داوري از مجموعه آثار ارسالي مثبت قلمداد مي شود.
2- بخش كاربرنامه اي : عدم مساله شناسي به عنوان بزرگترين چالش روابط عمومي ها باز هم موجب شد تا داوران كميته ارزيابي كارهاي برنامه اي به هشت درصد از آثار، نمره قبولي بدهند. مستندات مربوط به پنج مرحله كار برنامه اي فاقد مؤلفه هاي علمي و مدارك قانع كننده بود و هيأت داوران، روابط عمومي ها را از قرار دادن فعاليت هاي روزانه سازمان در قالب كار برنامه اي پرهيزمي دهد و هنر اصلي روابط عمومي را در به كارگيري تكنيك هاي ارتباطي مؤثر در رفع مشكلات يا مسأله مي داند. از اين رو ضرورت فعاليت هاي آموزشي جدي در اين عرصه را گوشزد مي كند .
3- در بخش فنون و گرايش ارتباط با مخاطبان، هيأت داوران انتظار داشت كه روابط عمومي ها به عنوان شبكه هوشيار سازمان و بازوي توانمند مديران، عنصر خلاقيت و نوآوري را در فعاليت هاي خود دخيل كرده و از پرداختن به امور يكنواخت و قالب هاي تكراري پرهيز كنند.
4- در بخش ارتباط با رسانه ها اگرچه آثار جشنواره امسال در مقايسه با جشنواره هاي گذشته از لحاظ محتوايي ارتقا يافته و به قالب هاي حرفه اي نزديك تر شده است ، اما به نظر مي رسد علي رغم اعلام شرايط و مقررات به شكل شفاف در فراخوان، اغلب آثار با فراخوان مطابقت نداشتند به طوري كه كميته داوران اين امور را ناشي از عدم توجه و توجيه كامل روابط عمومي ها مي داند .
كميته ارتباط با رسانه ها ، با توجه به وضعيت آثارارسالي به اين بخش پيشنهاد مي كند پس از برگزاري جشنواره، جلساتي به منظور بررسي شاخص هاي اعلام شده اين بخش و نيز نحوه آگاه سازي روابط عمومي ها از شاخص هاي تعيين شده براي دوره هاي بعد تشكيل، تا در صورت لزوم نسبت به اصلاح معيارها و روشها تصميم گيري شود .
5- در بخش ارتباطات الكترونيك : كميته داوران اين بخش از روابط عمومي هاي شركت كننده مي خواهد تا به تلفيق حرفه اي نيروي انساني با فن آوري هاي جديد اهتمام ورزند به نحوي كه به اوج روابط عمومي الكترونيكي كه همان روابط عمومي سايبر است، دست يابند . علي رغم آثار نسبتا متوسط در اين بخش، نبود مراكز آموزشي تخصصي تاثير خود را پايين بودن سطح ارتباطات الكترونيكي مشهود ساخته است .
6- بخش پژوهش و افكارسنجي : در اين بخش نارسايي مباني نظري در تحقيقات روابط عمومي ها كاملًا به چشم مي خورد . در اكثر آثار، اصول تحقيق رعايت نشده و صرفا استخراج فراواني و جداول به شكل صعودي و بدون پردازش مباني نظري، ارايه شده بود.
كميته داوري در اين بخش خواستار بهره گيري روابط عمومي ها از اساتيد دانشگاه ها و محققان و پژوهشگران مراكز علمي مي باشد .
7- بخش تبليغات و اطلاع رساني : كميته داوران اين بخش مخاطب شناسي را به عنوان نخستين گام براي ارسال پيام هاي تبليغاتي به روابط عمومي هاي توصيه مي كند. انتخاب رسانه مناسب،‌ تدوين پيام به صورت رسا و توجه به معيارهاي زيبايي شناسانه با توجه به هنجارها و چارچوب هاي فرهنگي و ارزشي، مي توانند تبليغات و اطلاع رساني را به يكي از قدرتمندترين ابزار و فنون روابط عمومي ها تبديل كنند.
8- بخش مديريت بحران: جوان ترين بخش جشنواره دوازدهم، بخش مديريت بحران بود و اقدامات انجام شده توسط روابط عمومي ها در جلوگيري از نشر، مهار بحران،‌ نحوه سازماندهي و مديريت بر امكانات، منابع، بودجه و فعاليت هاي انگيزشي روابط عمومي، براي جلب مشاركت و نظارت بر بحران مورد بررسي قرار گرفت. اما لازم به ذكر است كه نخستين گام در اين بخش شناسايي و تعريف ابعاد مختلف بحران است و كميته داوران اين بخش، خاطر نشان مي سازد كه مديريت بحران با مديريت بحران زايي كه ناشي از ضعف در اجراي برنامه هاي روزمره است، تفاوت دارد. بنابراين لازم است تا قبل از هر گونه اقدامي در برخورد با مقوله بحران، ‌ابعاد مختلف آن مورد توجه قرار گرفته و سپس روابط عمومي ها با استفاده از فنون ارتباطي خود،‌ مديران سازمان ها را با ظاهر شدن در نقش واسطه اي و ارتباطي خود در ياري رساندن از ديگر سو با توجه به شرايط جغرافيايي و سياسي كشور ما، همواره آبستن حوادث و رخدادهاي مختلف است، از اين رو توجه ويژه به آموزش و مجهز شدن روابط عمومي به علم و عمل همواره در مواجهه با اين شرايط از مهمترين ضرورت ها است در بخش خلاقيت هاي مديريتي : كار آفريني و آشنايي روابط عمومي ها با وظايف حرفه اي خود به ميزان شناخت مديران روابط عمومي نسبت به حوزه خود، توانايي ها و برنامه ريزي مبتني بر حقايق دارد. همگي اين ها در فعاليت هاي مديريتي جلوه گر مي شود. در اين بخش مشخص شد كه روابط عمومي ها در گزارش هايي كه مديران در آثار خود ارسال كرده بودند، در مسير روابط عمومي الكترونيك و مدرن را قرارگرفته كه موجب تقدير داوران از تمامي شركت كنندگان در اين بخش شد و اين امر نشانگر حضور نيروهاي متخصص و فرهيخته شاغل در نهاد روابط عمومي مي باشد.
در خاتمه ضمن قدرداني از تلاش هاي بي وقفه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي به ويژه اداره كل تبليغات معاونت امور مطبوعاتي و تبليغاتي جناب آقاي آقايي و حامد اسماعيلي در ارتقاي سطح نظام اطلاع رساني كشور و به ويژه نظام روابط عمومي ها، يادآوري شد كه علاوه بر آرا و نظرات هيات داوران، همكاري و ارتباط و مشاركت روابط عمومي ها با اداره كل تبليغات از يك سو و ارزيابي اداره كل تبليغات از برنامه ها و فعاليت هاي يك سال روابط عمومي ها در معرض معرفي روابط عمومي هاي برتر موثر بوده است.
به خاطر بسپاريم ارتباطات يعني تفكر راهبردي، فرآيند دانايي، مشاركت گروهي و بستر سازي توسعه.