فراخوان

مقدمه:
اداره کل تبلیغات وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی با هدف معرفی الگوهای موفق، شناسایی نقاط ضعف و قوت، معرفی و شناسایی استعدادها و ایجاد رقابت سالم و تبادل تجربیات روابط عمومی ها و ارتقا و تقویت نظام اطلاع رسانی کشور یازدهمین جشنواره برترین های روابط عمومی را دردی ماه سال جاری برگزار می کند. دبیرخانه جشنواره از کلیه روابط عمومی های وزارتخانه ها، سازمان ها، انجمن ها و مؤسسات دولتی و غیردولتی دعوت می کند که دراین جشنواره شرکت نمایند.
گاه شمار جشنواره:
زمان برگزاری: چهارشنبه 24 دی ماه 1382
آخرین مهلت دریافت آثار: 28 آبان 1382
انتخاب و داوری آثار: آذر 1382
مقررات:
1- آثار ارسالی روابط عمومی ها باید بر اساس ملاک ها و شاخص های مندرج درفراخوان و به صورت تفکیک شده برای هریک ازبخش ها باشد.
2- دراین دوره از جشنواره فعالیت های مربوط به سال 1381 تا پایان مهر 1382 بررسی و ارزیابی خواهد شد.
3- آثار ارسالی عودت داده نمی شود.
4- به منظور ارتباط مؤثر، همچنین رفع نقایص احتمالی آثار ارسالی، روابط عمومی ها باید یک نفر را به عنوان نماینده تام الاختیار به دبیرخانه معرفی نمایند.
5- لازم است همراه آثار ارسالی، برگ درخواست شرکت در جشنواره تکمیل و ارسال شود.
6- به آثاری که پس ازتاریخ اعلام شده به دبیرخانه جشنواره ارسال گردد، ترتیب اثر داده نخواهدشد.
دسته بندی روابط عمومی ها:
دریازدهمین جشنواره با توجه به ماهیت متفاوت فعالیت و ویژگی سازمان ها، روابط عمومی ها درسه دسته زیر طبقه بندی شده اند تا بررسی دقیق و علمی تر صورت پذیرد.
1- سازمان های اقتصادی – تولیدی
2- سازمان های فرهنگی
3- سازمان های خدماتی و اجتماعی
درصورت عدم تعیین گروه یا عدم تطبیق با گروه انتخابی، دبیرخانه جشنواره با توجه به زمینه فعالیت شرکت کنندگان، نسبت به تعیین گروه سازمانی اقدام خواهد کرد.
بخش های مسابقه:
دراین جشنواره عملکرد روابط عمومی ها در3 بخش 1 – کار برنامه ای 2- بخش ویژه 3- فنون روابط عمومی مورد ارزیابی قرار می گیرد.
الف – کار برنامه ای:
کار برنامه ای، فعالیت هدفدار و منسجم یک روابط عمومی در موضوعات گروه بندی شده زیر و براساس مراحل پنج گانه ذکر شده در این فراخوان می باشد که درراستای رسالت سازمان انجام شده باشد.
موضوعات کار برنامه ای:
گروه 1 – امور مربوط به دولت:
برنامه ها و فعالیت های روابط عمومی درجهت پاسخگو کردن دولت و معرفی دستاوردهای دولت به مردم .
گروه 2 – ارتباطات برون سازمانی:
برنامه ها و فعالیت های روابط عمومی که با هدف بهبود و تعمیق ارتباط، افزایش اتحاد و ایجاد همدلی با مخاطبانی که مؤسسه با آنها درارتباط است، صورت می پذیرد.
گروه 3 – ارتباطات درون سازمانی:
برنامه ها و فعالیت های روابط عمومی که برای افزایش کارآیی یا بهبود روحیه کارگران و کارمندان یک سازمان انجام می گیرد.
گروه 4 – اقناع و ترغیب مخاطب:
برنامه ها و فعالیتهای روابط عمومی درپشتیبانی از اقدامات بازاریابی برای معرفی کالا و خدمات یا تأثیر گذاری مثبت دررفتار مخاطب در جهت اهداف سازمان.
گروه 5 – مدیریت در برنامه ریزی:
برنامه ها و فعالیت های روابط عمومی درراستای مشاوره به مدیریت و مشارکت درتصمیم سازی های راهبردی سازمان.
مراحل انجام کار برنامه ای:
کار برنامه ای که دریکی از موضوعهای گروه بندی شده فوق انجام شده است، باید مراحل پنج گانه زیر را طی نماید تا مورد ارزیابی قرار گیرد.
• یکم – تبیین و تعریف مسأله یا فرصت( چه چیزی درحال رخ دادن است)
شناخت مسأله یا فرصت و تبیین و تعریف آن، شرو ع منطقی هر فعالیت قلمداد می شود، بنابراین هر کار علمی از این مرحله آغاز می شود. روابط عمومی هم برای آغاز فعالیت خود، نخست باید فرصت ها، تهدیدها و مسایل پیرامون سازمان را شناسایی کند.
• دوم – تحقیق: ( شناخت مسئله – چرایی)
این مرحله شامل کندوکاو و نظارت بر عقاید و افکار، نگرش ها و رفتار افراد و گروه ها یا سازمان هایی است که با فعالیت ها و خط مشی های سازمان مرتبط هستند یا ازآن تأثیر می پذیرند. پس از مرحله اول که شناسایی مسأله یا فرست است، کارگزاران روابط عمومی باید با بررسی دقیق پیرامون موضوع، وضعیت را کاملاً شناسایی و راهکارها و راه حل های عملی را مشخص کنند.
• سوم – برنامه ریزی: (چه کاری باید انجام شود و چگونه؟)
این امر مستلزم فراهم کردن اطلاعات مربوط به خط مشی و برنامه های سازمان است. برنامه های روابط عمومی، اهداف، رویه ها و استراتژی های مربوط به همه گروه های ذینفع، دراین مرحله تدوین می شود.
کارگزاران روابط عمومی دراین مرحله باید به نکاتی همچون بیان ریز اهداف برنامه، مخاطب شناسی و مخاطب پژوهشی، طراحی پیام های ارتباطی، تعیین رسانه های مناسب برای انتقال پیام ها توجه داشته باشند.


• چهارم – اجرا: (چگونه برنامه اجرا و اعلام می شود؟)
این مرحله مستلزم اجرای طرح ها و برنامه ها از طریق اعمال فعالیت ها و ارتباطات طراحی شده برای دستیابی به اهداف برنامه است. سؤال این مرحلی آن است که « چگونه برنامه اجرا و اعلام می شود؟». درواقع مفهوم از اجرا، برداشتن قدم هایی برای خط مشی ها، رویه ها، خدمات و محصولات سازمان و تغییر رفتار برای تأمین بهتر منافع متقابل سازمان و مخاطبان آن است و استفاده از فنون روابط عمومی دراین مرحله معنا می یابد.
• پنجم – ارزیابی: ( دانستن اینکه چه چیزی وچرا اتفاق افتاده است؟)
دراین مرحله، نتایج طرح مشخص می شود و اثر بخشی تهیه و اجرای برنامه، مورد ارزیابی قرار می گیرد.
مثال:
سازمان حفاظت محیط زیست یک کشور را درنظر بگیرید. این سازمان همچون هرسازمان دیگر خواه ناخواه با فرصت ها و تهدیدهایی روبروست. فرض کنید آلودگی هوا درآن کشور مسأله و تهدید اصلی محسوب می شود، بنابراین روابط عمومی این سازمان درمرحله اول، باید این مسأله را تبیین و تعریف کند.
درمرحله بعد با انجام تحقیق پیرامون موضوع به طور علمی راهکارهای مناسب را جستجو می کند، پس از آن و با استفاده از تمامی فنون و تکنیک های سمعی و بصری، انتشاراتی، تبلیغی و... برنامه اجرا می شود و درانتها نتایج حاصله از اجرای برنامه ارزیابی می شود.
تذکر: روابط عمومی ها باید برنامه ارسالی خود را که در قالب فرآیند 5 مرحله ای فوق به انجام رسیده است، با مجموعه ای از اسناد و چکیده ای حداکثر درپنج صفحه A4 ضمیمه اثر نمایند.
ب – بخش ویژه :
دراین دوره با توجه به اهمیت و جایگاه فعالیت های ویژه ای که درسطح کشور مطرح می باشد، دو موضوع « طرح تکریم ارباب رجوع» و « جامعه اطلاعاتی (طرح تکفا)» به عنوان گروه های ویژه با توجه به « مراحل انجام کار برنامه ای»، مورد ارزیابی واقع می شوند.
فعالیت های ویژه روابط عمومی ها درگسترش و پیشبرد موضوعات مطرح شده دراین بخش جشنواره به صورت جداگانه انتخاب می شوند.
ج – فنون روابط عمومی:
دراین بخش روابط عمومی ها می توانند دربخش سنجش فنون، آثار خود را به دبیرخانه جشنواره ارسال نمایند. منظور از فنون روابط عمومی فعالیت هایی همچون فیلم، عکس، نشریه، پوستر، خبر، جوابیه، تیزر، بیلبورد، سایت، تحقیق و... می باشد که دراین جشنواره تنها فنون زیر مورد سنجش و ارزیابی قرار می گیرند:
1 – انتشارات و تبلیغات: نشریه درون سازمانی، پوستر، عکس، فیلم
2 – ارتباطات مردمی: نظام دریافت پیشنهادات
3 – ارتباطات رسانه ای: خبر، گزارش جوابیه( روابط عمومی ها باید اصل اثر همراه با مطالب انتشار یافته در نشریات راارسال نمایند)
4- ارتباطات الکترونیکی: سایت و پایگاه های اطلاع رسانی روابط عمومی
5 – پژوهش و افکار سنجی: تحقیق میدانی، تحلیل محتوا
تعداد آثار: روابط عمومی ها برای شرکت دراین بخش باید از هریک از فنون تنها دو نمونه ارسال نمایند.


جوایز:
درهریک ازدسته بندی های سه گانه مندرج دراین فراخوان به بهترین اثردررشته ها و گرایش های « کار برنامه ای»، « بخش ویژه» « فنون روابط عمومی» جوایزی اهدا می شود.
نشانی:
متقاضیان می توانند آثار خود را به نشانی زیرارسال یاتحویل دهند.
تهران – خیابان دکتر شریعتی – بالاتر از میرداماد – خیابان زیبا – کوچه کاج – شماره 11 – اداره کل تبلیغات
تلفن: 2840150- 2840133 – 2840136 فکس: 2840115
Email: festival@iran press festival. Com
www. iran press festival.com