گزارش اولین جشنواره روابط عمومی های کشور

اولین دوره انتخاب روابط عمومی برتر کشور، در شهریور ماه سال 1370 برگزار شد. در اولین جشنواره روابط عمومی‌های کشور، 24 سازمان که بیشتر آن ها را وزارت‌خانه ها تشکیل می دادند، شرکت داشتند. در آن زمان انتخاب روابط عمومی نمونه به صورت جشنواره برگزار نمی شد، بلکه این ارزیابی توسط یک نماینده صورت می گرفت. این ارزیابی در دوره اول توسط آقای دکتر عطاءا... مهاجرانی انجام گرفت. هدف از برگزاری این ارزیابی تشکیل یک بانک اطلاعاتی برای تهیه برنامه کلان دولت و برنامه های خارج از کشور بود.
در این مراسم که در باشگاه صنعت نفت برگزار شد، نفرات اول تا سوم روابط عمومی برتر انتخاب شدند. یک لوح و شش سکه و ششصد هزار تومان به علاوه یک بورس کارشناسی ارشد به نفر اول،‌ چهارصد هزار تومان به نفر دوم و دویست هزار تومان به نفر سوم اختصاص یافت.
کمیته برنامه ریزی ارتباطات و تبلیغات دولت،‌ به طور پی گیر با گردآوری اطلاعات و بررسی جنبه های مختلف طرح،‌ به تهیه فرم های ویژه ای برای ارزیابی روابط عمومی ها پرداخت. این فرم ها عبارت بودند از: فرم ارزیابی وزرا و رؤسای سازمان ها برای آگاهی از نقطه نظرات آنان درباره کارکرد و نقش روابط عمومی، فرم ارزیابی از دیدگاه دست اندرکاران مطبوعات که به منظور آشنایی با توان روابط عمومی ها در برقراری ارتباط فعال و خلاق با مطبوعات طراحی شد و در نهایت فرم ارزیابی دفتر هماهنگی تبلیغات دولت.
این فرم ها تا هنگام تبدیل شدن به شکل نهایی،‌ بارها مورد بررسی و تجدید نظر قرار گرفت. علاوه بر فرم اصلی، فرم های دیگری نیز برای آگاهی هر چه بیشتر از توان و قابلیت های دفاتر روابط عمومی تنظیم و به مراکز ذیربط ارسال شد. هیأت داوران در جمع بندی نهایی به ضرورت برنامه ریزی، سازماندهی، سنجش افکار، آموزش و تحقیق و نوآوری تأکید کرد.
در بیانیه هیأت داوران هدف از طرح این انتخاب را کسب اطمینان و ایجاد انگیزه های بیشتر برای مواجهه مسؤولان با وظایف دشوار و حساس روابط عمومی و در نهایت شناخت نارسایی ها و‌ کاستی های موجود در راستای حل و رفع آن،‌ از طریق برنامه ریزی های سنجیده و اصولی ذکر کرده است.
رشته‌های مورد نظر در نخستین دوره عبارت بودند از: فعالیت های مدیریتی،‌ ارتباطی،‌ انتشاراتی،‌ نمایشگاهی،‌ سمعی و بصری،‌ آموزشی و تحقیقاتی.