بیانیه هیأت داوران

هیأت داوران دومین جشنواره روابط عمومی‌های کشور با اعتقاد به نقش مهم و سازنده‌ی روابط عمومی در مؤسسات و سازمان‌های کشور،‌ امسال نیز با توجه به معیارهای علمی به ارزیابی آثار پرداخت.
پیش از هر چیز لازم به توضیح است که گزینش روابط عمومی نمونه به معنای شناخت یک روابط عمومی آرمانی نیست. سیمای یک روابط عمومی آرمانی برای کشورهای جهان سوم با ساختارهای اجتماعی و فرهنگی مختلف نه برای دست اندرکاران حرفه روابط عمومی در ایران و نه برای دانشگاهیان مرتبط هنوز چندان روشن نیست. اصولاً‌ تلاش روابط عمومی در ایران طی چهل سال گذشته بر حسب تغییرات سیاسی،‌ اجتماعی شاید بارها دچار تحول در عملکرد شده است و هم اکنون این واحد تلاش می کند از یک واحد خدماتی به یک واحد متفکر و ارایه کننده فکر تبدیل شود.
معیار سنجش هیأت داوران در دو سال گذشته بیشتر معیارهای کمّی بوده است،‌ ضمن آن که سایه هایی از روابط عمومی آرمانی جهان سوم را نیز ترسیم کرده است. روابط عمومی آرمانی باید ارتباط برقرار کند و پدیده‌ی فراگردی را از ارتباط بگیرد و فرستنده یک سویه نباشد. ارتباط دوسویه مستلزم استفاده مستمر از تحقیق، بررسی و نظرسنجی است و متأسفانه ارزیابی حاضر نشان می دهد که روابط عمومی در ایران توجهی جدی به تحقیق و نظرسنجی ندارد و این در آستانه پنجاه ساله شدن روابط عمومی در ایران است. از سوی دیگر امروزه فعالیت های روابط عمومی به صورت حرفه ای و پیچیده در آمده است و علوم دیگری چون ارتباط شناسی،‌ جامعه شناسی و روان شناسی اجتماعی سه محور اساسی آن محسوب می شود. ولی در ایران به دلایل مختلف از این سه علم در روابط عمومی استفاده نمی شود، ضمن آنکه برای تبدیل روابط عمومی در ایران از یک حرفه‌ی ارایه‌کننده‌ی خدمات به یک حرفه‌ی ارایه کننده فکر،‌ لازم است نسبت درصد دارندگان تحصیلات دانشگاهی در این حرفه حداقل به هفتاد درصد برسد.
مؤسسات روابط عمومی در کشور باید ارتقای سطح دانش را مهمترین هدف خود بدانند. ضمن آنکه به هر حال باید ارگان های مسؤول ارتباطات در کشور نسبت به مطالعات مربوط به ترسیم روابط عمومی آرمانی هر چه زودتر اقدام کنند،‌ چرا که این گونه مطالعات نیاز به چند سال کوشش مستمر محققان دارد و زمان تنگ است.
این مراسم برای تقدیر از همه سازمان هایی تشکیل شده است که آن قدر اتکا به نفس حرفه ای داشتند که با شرکت خود در این داوری کار خود را به محک آزمایش بگذارند.
هیأت داوران اطمینان دارد که در این مسابقه، امکانات و شرایط شرکت کنندگان،‌ یکسان نیست. شایسته ترین نیروهای انسانی روابط عمومی، اگر در سازمانی کار کنند که مدیران آن فاقد نگرش مناسب و قوی نسبت به این حرفه بوده یا فاقد بودجه کافی برای اعمال برنامه های خود باشند،‌ نمی‌توانند در این رقابت، موفق شوند.
با تقدیر از تمامی روابط عمومی‌های شرکت‌کننده و همچنین با قدردانی از دفتر تبلیغات دولت که بنیاد این گزینش را در کشور نهاده است، فرصت را غنیمت شمرده و از اولین روابط عمومی برگزیده سال گذشته که جایزه‌ی خود را صرف کارهای مردمی و بسیار پسندیده کرده است، تشکر می کنیم.