نتایج

از مطالب بیان شده در زمینه بررسی مطبوعات،‌ دو گونه نتیجه بدست می آید:
الف) نتایج حاصل از بررسی کمی:
1. با توجه به تعداد و حجم مطالب عنوان شده در روزنامه¬ها،‌ باید گفت انتخاب روابط عمومی های برتر به هیچ عنوان انعکاس لازم را نداشته است.
2. در بین کلیه روزنامه ها،‌ فقط روزنامه "همشهری" به درج مقاله ای در این مورد اقدام نموده که به برخی نکات مهم- البته بصورت خیلی گذرا- در آن اشاره شده است: به جایگاه روابط عمومی در کشور،‌ آن چنان که که باید،‌ بهای لازم داده نشده است،‌ با نگاهی نو به اهمیت وظایف و رسالت- واحدهای روابط عمومی و نقش حیاتی آنها در رشد و توسعه فرهنگ عمومی و سازندگی کشور،‌ می‌توان ارج بیشتری برای آنان قایل شد و جایگاه درخوری را برای حمایت از آن‌ها تبیین نمود.
3. روزنامه "جهان اسلام"، فاقد هر گونه مطلبی در این زمینه بوده است.
4. صرف نظر از پیام های تبریک که در روزنامه اطلاعات،‌ بیشترین تعداد را داشته،‌ روزنامه های ابرار،‌ اطلاعات،‌ جمهوری اسلامی،‌ سلام، کیهان،‌ و همشهری،‌ همگی از تعداد اخبار یکسانی دراین مورد برخوردار بودند.
5. روزنامه های "جهان اسلام" و "رسالت" از درج هرگونه خبری در زمینه انتخاب روابط عمومی‌های برتر خودداری نموده اند.
ب) نتایج حاصل از بررسی محتوای اخبار:
با توجه به اینکه در اسامی اعلام شده در مراسم،‌ در مورد روابط عمومی وزارت پست و تلگراف و تلفن،‌
بخش‌های برنامه ریزی و تشکیلات،‌ امور نمایشگاهی و تحقیقات و نظرسنجی با عنوان وزارت پست وتلگراف و تلفن آمده بود،‌ اما جراید در این مورد دچار اشکالاتی بخصوص در مورد بخش تحقیقات و نظرسنجی- در اخبار خود بودند که به شرح زیر است:
1. روزنامه های" اطلاعات"،‌ "ابرار و کیهان" در بخش های برنامه¬ریزی و تشکیلات و امور نمایشگاهی از وزارت پست و تلگراف و تلفن نام می برد ولی در مورد بخش تحقیقات و نظرسنجی از شرکت مخابرات.
2. روزنامه "همشهری" هیچ اشاره‌ای به نام بخش تحقیقات و نظرسنجی نکرده و در عوض به نام بخش تبلیغات اشاره کرده که آن هم از شرکت مخابرات به عنوان برنده اول اسم برده شده است.
3. روزنامه"سلام" در امور نمایشگاهی،‌ وزارت‌خانه¬های پست و تلگراف و تلفن و جهاد سازندگی را به ترتیب اول و دوم ذکر کرده، ‌در حالی‌که طبق بیانیه قرائت شده،‌ وزارت خانه های: صنایع،‌ پست، تلگراف و تلفن و جهاد سازندگی مقام های اول تا سوم را کسب کردند.
(در روزنامه سلام،‌ اصلاً نامی از وزارت صنایع برده نشده است).
4. با توجه به موارد مذکور ( موارد 1و 2 و 3)،‌ مشاهده می شود که در زمینه درج خبر مربوطه به اعلام موفقیت تحقیقات و نظر سنجی وزارت پست و تلگراف و تلفن، فقط روزنامه های -" جمهوری اسلامی" و" سلام" درست عمل نموده بودند و بقیه روزنامه ها در محتوای اخبار خود دچار ایراد بوده اند.
5. با عنایت به اینکه برخی از علاقه مندان به مسایل روابط عمومی ها (دانشجویان رشته ارتباطات اجتماعی و...) خواهان آن هستند که در جریان اخبار صحیح مربوطه به انتخاب روابط عمومی های برتر قرار گیرند ولی به دلایلی نتوانسته اند در این مراسم شرکت کنند. این اخبار- با اشکلات موجود- مسلماً آنان را دچار سردرگمی می کند و
نمی‌تواند آن‌ها را از اخبار درست و دقیق مطلع سازد. و از سوی دیگر این درج نادرست اخبار سبب پیامدهای نادرستی است. از جمله تأثیری که در نحوه موضع گیری های شرکت ها یا افراد و شخصیت های مملکتی- که به نوعی با سازمان مزبور در تماس اند- دارد.