انتخاب روابط عمومی نمونه در استان‌های کشور

به منظور قرار دادن هیأت داوران هر استان در جریان نحوه‌ی انتخاب بهترین ها،‌ معیارهایی پیش بینی شد که اگر چه با معیارهای سنجش و گزینش روابط عمومی نمونه در پایتخت مطابقت داشت، ولی با توجه به ملاک ها و معیارهای توسعه فرهنگی در هر استان، معیارهای ارزشیابی زیر می توانستند توسط اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی در هر استان منطبق با واقعیت های فرهنگی و اجتماعی تعیین و اعمال شوند.
در یک جمع بندی از آن جایی که سنجش میزان، تخصص و مهارت روابط عمومی ها و ایجاد انگیزش بیشتر میان آن ها،‌ هدف اصلی در انتخاب روابط عمومی نمونه است، بنابراین معیارها نیز باید منطبق با این موازین انتخاب می شدند. اهم این معیارها عبارتند از:
1- وضعیت فعالیت های انتشاراتی شامل: نشریه،‌ بولتن،‌ بروشور‌ و سایر موارد.
2- وضعیت فعالیت های ارتباطی شامل: میزان موفقیت روابط عمومی در برقراری ارتباط مردم با دستگاه و مسؤولان ذی ربط،‌ برقراری رابطه یا عدم توفیق در برقراری ارتباط با مطبوعات و خبرنگاران، توفیق یا عدم توفیق در نشست های علمی و تحقیقاتی،‌ مطبوعاتی و رادیو تلویزیونی.
3- وضعیت فعالیت های تبلیغاتی و سمعی و بصری شامل: نمایشگاه ها، معرفی کالاها و خدمات به مردم و سعی در ارایه چهره و وضعیت واقعی دستگاه ذی‌ربط به مخاطبان به نحوی که در افزایش بیلان کار دستگاه مزبور موثر است.
4- وضعیت فعالیت های کارشناسی شامل: موقعیت و وضعیت تخصصی نیروی انسانی شاغل در واحد روابط عمومی مزبور از حیث میزان تخصص و تجربه در امر روابط عمومی برگزاری دوره های آموزشی تخصصی در زمینه فعالیت های سازمانی و سعی در افزایش توانایی علمی و آموزشی کارکنان.
بدیهی است نظرات رؤسای سازمان‌های مورد ارزشیابی به ویژه مسؤولان اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و استانداری هر استان، مشروط بر اینکه با دید کارشناسی و تخصصی ارایه شود نیز می تواند معیاری در گزینش روابط عمومی نمونه باشد.
بعد از تعیین معیارهای سنجش روابط عمومی ها،‌ برای هر یک از معیارهای نظری و عملی تعیین شده، امتیازهایی در نظر گرفته شد. که مجموع این امتیازات، معرفی کننده‌ی روابط عمومی نمونه بود. به منظور اعتبار بیشتر نتایج ارزشیابی، نظرات مدیران مطبوعات هراستان شامل روزنامه ها و هفته نامه های مهم و پر تیراژ در ارتباط با وضعیت روابط عمومی ها مشخص شد و این نظرات در ارزشیابی نهایی روابط عمومی ها ِِاعمال شد. همچنین درصورت لزوم این افراد می توانستند در جلسات هیأت داوران شرکت کنند.
هیأت داوران روابط عمومی برتر، در یک فراخوان، روابط عمومی های استان، فعالیت های هر روابط عمومی را در چارچوب ملاک های ارزشیابی جمع آوری و ارزیابی کردند. در این فراخوان مهلتی که در فاصله‌ی آن روابط عمومی ها بتوانند بیشترین آمادگی را برای مشارکت در مسابقه‌ی انتخاب آثار و گزینش روابط عمومی نمونه، پیدا کنند از موارد ضروری عنوان شد. طبق اعلام اداره کل تبلیغات دولت،‌ اسامی نفرات اول تا سوم روابط عمومی های برتر استان حداکثر تا پایان وقت اداری یکشنبه 18/10/1373 به اداره مذکور ارسال شد.