طرح انتخاب روابط عمومی‌های نمونه دراستان های کشور توسط اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان

1- مقدمه
به منظور افزایش کارایی و توانایی ادارات روابط عمومی در نهادهای مختلف سراسر کشور و تشویق و ترغیب مسؤولان و کارکنان آن ادارات،‌ در راستای افزایش برد عملیاتی،‌ طرح انتخاب روابط عمومی نمونه در استان های کشور،‌ با ملاحظات زیر پیشنهاد شد.
توسعه روز افزون تکنولوژی های ارتباطی موجب شده است که مخاطبان در عرصه دریافت پیام های مختلف تبلیغاتی قرار بگیرند و از آنجایی که این پیام ها از منابع مختلفی که دارای اهداف خاص خود هستند؛ ارسال می شود، در نتیجه امکان نفوذ در افکار عمومی به شدت به چشم می خورد. در ایران روابط عمومی با شکل و جایگاه متمایزی نسبت به جهان دیده می‌شود و این تمایز حتی در میان عملکرد این ادارات در تهران نسبت به سایر استان ها نیز قابل لمس است. به این ترتیب روابط عمومی ها به عنوان مراکز برقراری ارتباطات مختلف از جمله ارتباط میان مردم و مسؤولان ادارات متبوع در استان ها،‌ جایگاه خاصی دارند.
2- سابقه موضوع
سابقه انتخاب روابط عمومی نمونه درایران در سال های اخیر به تلاش های اداره کل تبلیغات دولت برای انتخاب روابط عمومی نمونه در میان دستگاه های دولتی‌ای که مسؤولان آن دستگاه ها،‌ اعضای محترم هیأت وزیران هستند،‌ بر می گردد. این انتخاب در سال 1370 برای اولین بار بین حدود 30 روابط عمومی مزبور صورت گرفت که در این مسابقه 3 روابط عمومی حایز شرایط لازم و کافی برای انتخاب روابط عمومی نمونه بودند.
در سال 1371 دومین دوره انتخاب روابط عمومی نمونه،‌ با افزایش برد عملیاتی در انتخاب،‌ برگزارشد،‌ در این دروه علاوه بر انتخاب روابط عمومی دستگاه های عضو کابینه،‌ روابط عمومی های زیرمجموع وزارت خانه‌ها یا سازمان های مستقل نیز در معرض انتخاب قرار گرفتند. در همان سال (1371) طرح انتخاب روابط عمومی استانداری ها و استان ها نیز در دستور کار قرار داشت. ولی بر اساس گزارش دفتر هماهنگی تبلیغات دولت در همان سال‌" از یک طرف به سبب پایین بودن استاندارد و کیفیت عملکرد این روابط عمومی ها و از طرف دیگر عدم استقبال روابط عمومی استان ها، این گروه از عرصه‌ی رقابت خارج شدند."
در سال 1373 سومین دوره انتخاب " روابط عمومی های برتر" به شکلی متفاوت با گذشته، برای انتخاب 3 گروه از روابط عمومی ها، مشابه گزینش سال 1371 صورت گرفت .
3- طرح مسأله و جامعه آماری
موضوع مورد اشاره در این طرح، بررسی و انتخاب روابط عمومی های برتر در استان های مختلف کشور توسط ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی هر استان است و بر اساس آن در صورت تمایل و استقبال "واحدهای روابط عمومی" در هر استان بر اساس معیارهای مشخص شده،‌ فعالیت‌های روابط عمومی‌ها مورد ارزیابی قرار گرفت.
به این منظور سؤال اصلی و قابل طرح با هدف تبیین جایگاه واقعی روابط عمومی در استان های کشور این بود که: (روابط عمومی در مفهوم اصلی خود در مناطق مختلف کشور چه جایگاهی دارد و اساساً تا چه حد تا رسیدن به سطح مطلوب فاصله دارد؟) پاسخ ضمنی به این سؤال از طریق بررسی جایگاه روابط عمومی‌ها از لحاظ موقعیت جغرافیایی و میزان بودجه و امکانات، بهترین ها داده شد.
بر اساس اطلاعات داده شد،‌ جامعه آماری این تحقیق کلیه روابط عمومی های دستگاه های دولتی هر استان است که به عنوان "واحد سازمانی یا پست سازمانی" در چارت تشکیلاتی آن دستگاه فعالیت می‌کند. همچنین بحث پیرامون اهمیت انجام این بررسی،‌ همان طورکه در مقدمه اشاره شد،‌ این تصویر را ترسیم می کند که بعد از این،‌ روابط عمومی دارای جایگاه جدی تری در نظام ارتباطی کشور حتی در دور افتاده ترین استان ها نسبت به مرکز، ‌است.
4- روش بررسی و معیارهای ارزیابی
به منظور ارزشیابی روابط عمومی هایی که در این طرح مشارکت کرده اند و با توجه به معیارهای توسعه فرهنگی هر استان که احتمالاً‌ در تعیین میزان و نوع ارزش گذاری بر معیارهای پذیرش و انتخاب روابط عمومی هر استان مؤثر است، گروهی تحت عنوان هیأت داوران در اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی هر استان گردهم آمده و بررسی های لازم را به این ترتیب انجام خواهند داد.
هیأت داوران زیر نظر مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی هر استان با ترکیبی شامل: نماینده‌ی تام الاختیار استاندار،‌ نمایند دانشگاه یا مراکز آموزش عالی در هر استان،‌ نماینده مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی در هر استان به عنوان مسؤول ستاد،‌ نماینده سازمان برنامه و بودجه در هر استان که حضور وی به منظور تعیین میزان بودجه در برنامه های هر روابط عمومی مهم و مؤثر است و سایر افرادی که بر حسب فعالیت های مختلف هر استان و بر اساس ضرورتی که استاندار و مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی تشخیص می دادند. گروه نمایندگان جلسات کارشناسی و داوری تشکیل داده و پس از بررسی های لازم بهترین ها را گزینش کرد.
گزارش کار انتخاب روابط عمومی ها در هر استان پس از پایان بررسی و تعیین نتایج به صورت مدون و طبقه بندی شده به دفتر اداره کل تبلیغات دولت ارسال شد.
به منظور تشویق روابط عمومی ها برای مشارکتی فعالتر در این مسابقه،‌ جوایزی پیش بینی شد.