مقدمه

سومین جشنواره روابط عمومی‌های کشور با یک سال تأخیر در سال 1373 با هدف ارزیابی فعالیت‌های سال گذشته روابط عمومی‌ها به اهتمام آقای «کوروش اسعدی بیگی» مدیر کل وقت تبلیغات دولت در سالن آمفی تئاتر سازمان حج و زیارت در سطح وزارت خانه‌ها و سازمان‌های دولتی برگزار شد.
در این دوره چند تغییر اساسی روی داد. نخست آن که برای اولین بار روابط عمومی‌ها در دو گروه الف و ب مورد بررسی قرار گرفتند. دوم آن که از مدیران روابط عمومی خواسته شد تا نامزدهای مورد نظر خود را برای عضویت در هیأت داوران اعلام کنند.
دو نفر نامزد پیشنهادی به نوعی نماینده روابط عمومی‌ها در روند داوری محسوب می شدند. ویژگی سوم این بود که هم زمان با برگزاری مراسم معرفی برترین ها، گردهمایی مدیران روابط عمومی وزارت خانه‌ها و سازمان‌های دولتی نیز برگزار شد.
همچنین از ویژگی‌های این دوره برپایی نمایشگاهی از عملکرد و فعالیت‌های ارتباطی و تبلیغاتی روابط عمومی‌های کشور بود. به همین منظور از روابط عمومی‌ها خواسته شد تا نمایندگان تام الاختیار خود را به منظور هماهنگی بیشتر به ستاد برگزاری مراسم معرفی کنند.
این دوره با تفاوت‌های آشکاری در شکل و محتوای بررسی فعالیت‌های روابط عمومی نیز همراه بود. به گونه‌ای که برای هر رشته چند فعالیت مهم مشخص و برای هر فعالیت شاخص‌هایی در نظر گرفته شد. دامنه امتیازات هر شاخص در طیف‌های بسیار ضعیف، ضعیف، متوسط، خوب و عالی قرار می‌گرفت.