سخنراني سيد مصطفي ميرسليم، وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي

روابط عمومي به عنوان يك پديده پويا بايد مورد سنجش قرار گيرد سيد مصطفي ميرسليم - وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي هر پديده، تا زماني مي تواند مفيد باشد و كارايي خود را به اثبات برساند كه در جريان ارزيابي قرار گرفته و بتواند بيش از پيش در راستاي فلسفه وجودي خود حركت كند. روابط عمومي به عنوان يك پديده پويا،‌ بايد مورد سنجش و ارزيابي قرار گرفته و ضمن شناسايي نقاط قوت و مثبت خود،‌ بتواند در جريان دست يابي به اهداف و آرمان هاي خود موفق تر و كارآمدتر عمل كند. هر پديده اگر بتواند طي دوره هاي مختلف و به صورت نظام مند و با بهره¬گيري از اصول و روش هاي علمي مورد ارزيابي قرار گيرد،‌ مي توان مطمئن بود كه دوام و پايايي آن نيز تضمين شده است. شايد اين اشاره مختصر و گذرا بتواند ضرورت و اهميت چنين بررسي‌هايي را در منظر عموم قرار دهد و به روشني آن را بازتاب بخشد. اگر ما بتوانيم عملكرد و كنش هاي روابط عمومي ها را به دقت ارزيابي كنيم و ضمن اين ارزيابي نقاط قوت و ضعف آن ها را نيز نشان دهيم،‌ بي شك امكان بزرگي را براي پويايي و افزايش كارايي آن ها بوجود خواهيم آورد. چنين حركتي مي‌تواند در تمام زواياي رفتارهاي فردي و جمعي ايجاد شود تا كل جامعه را در سوق دادن به سوي پيشرفت و تكامل مدد رساند. در واقع روابط عمومي به عنوان پل ارتباطي بين مردم و مسؤولان از جايگاه شاخص و ممتازي برخوردار است. برخورداري از اين جايگاه،‌ همراه با امكانات و توانمندي هاي بالقوه اين مجموعه موجب شده است تا توجه اصلي و اوليه خود را بر روي روابط عمومي ها قرار داده و اقدام به برگزاري اين سنجش و گزينش كنيم. يا اين هدف كه روابط عمومي ها نقاط قوت خود را تقويت كرده و شرايطي را فراهم آورند كه بتوانند از تجارب و عملكردهاي يكديگر بيشتر آگاهي يابند و در سايه اين آگاهي، راه رسيدن به اهداف خود را هر چه سريع تر طي كنند و تعامل روابط عمومي ها، زمينه هاي شكوفايي و رشد و بالندگي آنان را بيش از پيش فراهم آورد. بر همين اساس و با توجه به جايگاه و منزلت روابط عمومي ها در ساختار كلي نظام ارتباطي كشور،‌ دفتر هماهنگي تبليغات دولت از اواخر سال 1369 اقدام به تشكيل كميته اي براي برنامه ريزي و سامان دهي انتخاب روابط عمومي‌هاي كشور كرد. در واقع هدف اصلي از چنين تصميمي،‌ ضمن ارج نهادن بر زحمات و فعاليت هاي ارزنده روابط عمومي ها،‌ بررسي توانمندي ها و قابليت هاي كمي و كيفي و تشويق و ترغيب فعالان و مبتكرين روابط عمومي ها در عرصه فعاليت هاي تخصصي و زير مجموعه‌ي خود بود. نتيجه اين بررسي ها آن شد كه در سال 1370 مراسم برگزاري انتخاب روابط عمومي هاي برتر در تهران برگزار شد و رياست محترم جمهوري نيز براي تشويق مديران، جوايز نفيسي را به منتخبين اختصاص دادند. اين انتخاب هر چند نخستين تجربه در نوع خود بود، اما با موفقيت و نتايج بسيار خوبي همراه شد‌ و توانست ديدگاه بسياري از مسؤولان را نسبت به جايگاه روابط عمومي تغيير دهد. در سال 1372 دومين و در سال 1373 نيز سومين دوره‌ي انتخاب روابط عمومي‌هاي كشور را برگزار كرديم. امسال هم به اميد خدا چهارمين دوره اين انتخابات را برگزار مي كنيم. در اينجا توجه دست اندركاران و سياست گزاران ستاد انتخاب روابط عمومي هاي برتر نسبت به تكميل و تقويت اين انتخابات در هر دوره نسبت به دوره هاي قبل از اهميت بالايي برخوردار است. در واقع هدف اصلي ما در اين كار حركت به سوي هر چه كامل تر،‌ بهينه تر و علمي تر شدن روش ها و شيوه‌هاي اين سنجش و گزينش بوده است. واقعيت اين است كه هر حركتي كه آغاز مي شود ضرورت دارد تا از دالان آزمون و خطا گذشته تا تكامل يافته و بر غنا و دقت خود بيافزايد. اميدواريم كه توانسته باشيم در اين راه دشوار موفق بوده و هر دوره را نسبت به دوره‌ي پيش به سوي علمي تر شدن سوق دهيم.