مقدمه

چهارمين جشنواره روابط عمومي‌هاي كشور در چهارم ارديبهشت ماه سال 1375 در تالار وحدت تهران برگزار شد و به بررسي فعاليت‌هاي سال 1374 پرداخت. از ويژگي‌هاي بسيار شاخص و مهم اين دوره، استقبال بي‌نظير و گسترده‌ي روابط عمومي‌ها بود. در اين دوره با تلاش و پيگيري‌هاي مجدانه گروه كارشناسي و همكاري و همراهي بسياري از روابط عمومي‌ها، نزديك به صد روابط عمومي با يكديگر به رقابت پرداختند. از ديگر مشخصه‌هاي اين دوره مي توان به تقسيم بندي فعاليت‌هاي روابط عمومي‌ها اشاره كرد. در اين سال يكي از زمينه‌هاي اصلي،‌ پژوهش و افكارسنجي بود. در واقع ضمن توجه به جايگاه پژوهش و برنامه ريزي در تشكيلات سازمان‌ها، تلاش شد تا نظر مسؤولان روابط عمومي‌ها به اين نكته اساسي معطوف شود كه وظيفه و جايگاه روابط عمومي در سازمان صرفاً انجام فعاليت‌هاي تبليغاتي، ارتباطي و خدماتي نيست. در چهارمين دوره، تقسيم بندي روابط عمومي‌ها به دو گروه «الف» و «ب» همچنان ادامه داشته است. گروه «الف» شامل: كليه وزارت‌خانه‌‌ها، سازمان‌هاي مستقل دولتي، بنيادها و نهادهاي انقلاب اسلامي است و گروه «ب» شامل كليه شركت‌ها، مؤسسه‌ها و سازمان‌هاي تابع مي‌شد. در اين دوره از گزينش، هيأت كارشناسي مدارك و منابع ارسالي را در چهار حوزه‌ي پژوهش و افكارسنجي، مديريت و سازمان دهي تشكيلات، فعاليت‌هاي انتشاراتي و تبليغاتي و خلاقيت‌هاي ارتباطي طبقه بندي كرد و سپس به بررسي مستندات و مدارك ارسالي در اين چهار زمينه پرداخت.