مقدمه

يكي از رموز توفيق در مديريت هر سازماني، طراحي سيستم و نظام كار آمد ارزيابي است. چه بسا كه يك ارزيابي علمي و بهره مند از تجارب عملي، بتواند راهبر مؤثري در نيل به اهداف سازمان باشد.
معاونت مطبوعاتي و تبليغاتي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي در راستاي كار آمدتر ساختن نهادهاي فرهنگي و ارتباطي و بهبود جريان اطلاع رساني در كشور، ‌از طريق برگزاري جشنواره ها و برجسته سازي كارهاي ممتاز،‌ همواره مي كوشد تا الگوهاي مناسب كاري را در رشته هاي مختلف تعيين و معرفي كند و با ارتقاي انگيزه ها،‌ گام هاي مؤثري را براي ارتقاي سطح كيفي و كمي امور بردارد.
يكي از ارزيابي‌ها،‌ ارزيابي روابط عمومي هاي دستگاه هاي دولتي است. در واقع روابط عمومي، پل ارتباطي قدرتمند و مؤثر بين دولت و ملت محسوب مي شوند. بي ترديد،‌ ارزيابي صحيح روابط عمومي هاي كشور بر پايه شاخص هاي علمي،‌ مي تواند در تبيين توانمندي آن ها در ايفاي نقش ها و بر جاي گذاري تأثيرات مورد انتظار، مؤثر باشد. همچنين مي‌تواند نقاط ضعف و قوت عمده‌ي آن ها را روشن سازد و رهنمودهاي مناسبي را براي طراحي برنامه اعتلاي روابط عمومي در كشور به وجود آورد.
همان طور كه چهار دوره‌ي ارزيابي روابط عمومي‌ها در سال اخير،‌ نتايج درخشاني را در بهبود عملكرد روابط عمومي ها در برداشته است پنجمين دوره‌ي ارزيابي،‌ گزينش و معرفي روابط عمومي هاي كشور با تقويت شيوه هاي ارزيابي و با استفاده از نقطه نظرات استادان علوم ارتباطات و روابط عمومي و كارشناسان مجرب روابط عمومي به شيوه كاملاً علمي و براساس شاخص‌هاي مورد انتظار، در روز 22 تيرماه سال 1376 در تالار وحدت تهران انجام گرفت.
در اين ارزيابي با تأكيد بر عملكرد همه جانبه روابط عمومي و پرهيز از توجه‌ي صرف به يك بعد از فعاليت هاي روابط عمومي،‌ روابط عمومي هاي برتر وزارت خانه ها و سازمان هاي مستقل دولتي و سازمان هاي وابسته گزينش و معرفي شده اند.
از ويژگي هاي عمده اين دوره چند مرحله اي بودن ارزيابي است.‌ به عبارت ديگر، هر ارزيابي يك بار توسط مدير پروژه و يك بار هم توسط هيأت داوران مورد بررسي مجدد قرار گرفته است.
ويژگي عمده ديگر،‌ ارايه مشاوره‌ي رايگان به هر يك از روابط عمومي هاي شركت كننده در اين ارزيابي بوده است. به طوري كه براي هر روابط عمومي گزارش مشروحي، شامل: نتايج ارزيابي در رشته هاي مختلف،‌ نقاط ضعف و قوت و رهنمودهاي مبتني بر ارزيابي ارسال شده است. همچنين،‌ وضعيت هر روابط عمومي در بين روابط عمومي‌هاي گروه مربوط و كل روابط عمومي ها مشخص شده است.
در اين دوره، فعاليت ها در هشت رشته‌ي فعاليتي: ارتباطات رسانه اي ،‌ نمايشگاهي و تبليغاتي،‌ ارتباطات مردمي،‌ انتشاراتي،‌ آموزشي و مديريت،‌ ارزشي و فرهنگي، پژوهش و افكار سنجي و سمعي و بصري مورد ارزيابي قرار گرفته است. شيوه‌ي ارزيابي هم به گونه اي بوده است كه براي هر رشته چند فعاليت مهم مشخص شده و براي هر فعاليت شاخص هايي در نظر گرفته شده است. دامنه امتيازات هر شاخص از 1 تا 5 بوده و به كار بسيار ضعيف امتياز1 به كار ضعيف امتياز 2 به كار متوسط امتياز 3 به كار خوب امتياز 4 و به كار عالي امتياز 5 تعلق يافته است.
نكته مهم ديگر اينكه در اين ارزيابي "خلاقيت و نوآوري"امتياز ويژه اي داشته و در هر رشته به روابط خلاق و نوآمد بر حسب نوآوري و خلاقيت از 1تا ‌15 امتياز تعلق يافته است.