مسايل روابط عمومي و انتخاب برترين ها از نگاه مديران و صاحب نظران

هم زمان با برگزاري ششمين جشنواره روابط عمومي هاي كشور عده اي از صاحب نظران در خصوص انتخاب برترين هاي روابط عمومي و مسايل مربوط به آن مطالبي را بيان كردند كه از نظرتان مي گذرد:
هوشنگ عباس زاده (عضو هيأت علمي دانشگاه علامه طباطبايي): اغلب مديران ارشد سازمان ها، با فرهنگ روابط عمومي آشنا نيستند و تنها در موارد نادري، مدير يك سازمان، يك افسر روابط عمومي هم هست.
براي حل اين مشكل بايد فرهنگ روابط عمومي در مديريت ها، جايگاه خود را به دست آورد. مسؤولان و مديران روابط عمومي ها بايد از خودشان شروع كنند و در كنار آن براي واحد روابط عمومي خود نيز جايگاه و منزلت لازم را قايل شوند.
دگرگوني در نگرش مديران بايد در كنار مسايل آموزشي ايجاد شود. به طوري كه مديران، مديريت را تنها برنامه ريزي، سازمان دهي،‌ كنترل و اداره كردن تلقي نكنند؛ بلكه در رأس هر يك از اين وظايف،‌ به مسأله ارتباط با همگان كه همان روابط عمومي است، و نتيجه نهايي آن يعني نفوذ در افكار عمومي توجه كنند.
درباره برگزاري نخستين همايش بررسي مسايل روابط عمومي در ايران و آثار و نتايج آن مي توان گفت: برگزاري سمينار، فرصت مغتنمي بود كه پس از سال ها روابط عمومي را مطرح كند و سخنرانان بتوانند با ارايه مقالات خود، نكات و مسايل جديدي را مطرح كنند. با اين كار دانشجويان روابط عمومي كه بازار كار و اداره روابط عمومي ها در آينده نزديك در اختيار آن ها خواهد بود، از همين ابتدا موانع و محدوديت هايي را كه بر سر راه پيشرفت روابط عمومي است،‌ شناسايي مي‌كنند تا خود را براي فعاليت همراه با پشتكار،‌ مقاومت و حوصله علمي آماده كنند.
در حقيقت ميزان استقبال گسترده شركت كنندگان در سمينار گوياي آن است كه آينده روشني براي روابط عمومي در ايران ترسيم شده است. اميدوارم روابط عمومي ها- كه در حال حاضر از سطح نسبتاً متوسطي برخوردارند، در آينده نزديك به كمال مطلوب برسند و توجه به افكار عمومي و دريافت بازخورد توسط آن ها مورد توجه قرار گيرد،‌ چرا كه فقط در اين صورت است كه سازمان ها و مؤسسات مي توانند وضعيت خود را اعتلا بخشند و دوام، پايداري و ثبات خود را تضمين كنند.
مهدي باقريان (مدير روابط عمومي دانشگاه خواجه نصير): در راستاي ترويج و كاربردي كردن الگوي توسعه روابط عمومي انديشمند كه به عنوان يك نظريه جديد مطرح است،‌ تصميم گرفتيم كانوني به نام كانون انديشمندان و منتقدان روابط عمومي تشكيل دهيم تا بتوانيم روابط عمومي را از اين عقب ماندگي تاريخي نجات دهيم،‌ چرا كه اعتقاد داريم روابط عمومي ايران در قالب الگوي سنتي و آرماني از واقعيت طفره مي رود.
تاريخ چهار دهه روابط عمومي در ايران به سه الگوي عمده سنتي،‌ آرماني و انديشمند تقسيم مي‌شود، الگوي اول كه در فاصله سال هاي تشكيل واحد روابط عمومي در شركت ملي نفت ايران تا پيروزي انقلاب اسلامي ايجاد شد، يك روابط عمومي مصرفي، تبليغي و سنتي بود.
الگوي دوم كه از سال 1375 به همت خانواده روابط عمومي نضج گرفت، يك روابط عمومي آرماني بود. مي توان گفت اين الگو ادامه دهنده روابط عمومي سنتي است كه امروز در قالب ديگري تبلور پيدا كرد. و هم اكنون حاكم بر عرصه فعاليت هاي روابط عمومي ايران است.
روابط عمومي به عنوان يك انديشه انساني نمي تواند در لفافه تقدس بخشيدن به آرمان هاي عجيب و غريب،‌ به تماميت برسد چرا كه با فلسفه وجودي روابط عمومي فاصله بسياري دارد.

الگوي سوم، الگوي توسعه روابط عمومي انديشمند است كه كمي قبل از حماسه دوم خرداد پا به عرصه حيات گذاشت و من معتقدم روابط عمومي بايد انقلابي،‌ انديشمند و معرفت پرور باشد. يك كارگزار روابط عمومي براي اينكه بتواند در عرصه امور تخصصي مربوط به خود موفق باشد،‌ بايد داراي يك دستگاه فكري مستقل باشد.

داوود زارعيان- مدرس دانشگاه و مديركل روابط عمومي شركت مخابرات ايران: تاريخچه روابط عمومي نشان مي دهد كه اين رشته نسبت به بسياري از واحدهاي سازماني،‌ يك علم جديد است.
شايد به همين دليل به نظر مي رسد كه روابط عمومي جايگاه خود را هنوز پيدا نكرده است.‌ اما به اعتقاد من در شرايط فعلي و مخصوصاً‌ در 10 سال اخير،‌ روابط عمومي ها در همه‌ي ابعاد، پيشرفت كرده‌اند، هر چند هنوز هم با وضعيت ايده آل فاصله بسيار دارند.
بر اساس مصوبه اي از چهار سال قبل،‌ سازمان ها وادار شده اند تا اعتبار و بودجه كافي در اختيار روابط عمومي ها قرار دهند و مدير روابط عمومي هم از نظر ساختار تشكيلاتي، زير نظر بالاترين مقام سازمان قرار گرفته است.
از تحولات بخش آموزش هم نمي توان چشم پوشي كرد. يعني بعد از 13 سال تعطيلي، از چند سال گذشته،‌ اين رشته دوباره احيا شده و اين خود يك تحول عظيم است.
در گذشته معمولاً انتظار داشتند كه روابط عمومي ها فقط در مراسم شادي و سوگ شركت كنند و يا مبلغ سازمان باشند،‌ در حالي كه هم اكنون به بحث تحقيقات و پژوهش و سنجش افكار نيز توجه مي شود.
با برگزاري سمينارها و جشنواره هايي از اين دست، رقابت سازنده اي بين روابط عموي ها ايجاد مي شود و مسئولان سازمان ها به نوعي وارد اين عرصه مي شوند. همچنين وقتي دستورالعمل هايي براي مديران و كاركنان فرستاده مي شود و نمونه كارهاي سازمان هاي ديگر نيز ارايه مي شود، هر روابط عمومي به نقاط قوت و ضعف خود بيشتر پي مي برد.
علي دارابي- مديركل روابط عمومي وزارت جهاد سازندگي: يكي از مهم ترين دلايل برتري روابط عمومي‌ها،‌ رويكرد به پژوهش و نظرسنجي است و نه كارهاي تبليغاتي هزينه بر. از سال 1343 كه روابط عمومي وارد ايران شده،‌ تنها 9 جلد كتاب در اين زمينه تأليف شده، در حالي كه وزارت جهاد سازندگي به تنهايي 12 جلد كتاب به ادبيات روابط عمومي ايران افزوده است.
انتشار اولين نشريه تخصصي روابط عمومي با عنوان «ارتباط» – بولتن داخلي وزارت جهاد سازندگي- و نيز تشكيل دفتر امور نويسندگان در روابط عمومي براي شناسايي اهل قلم در عرصه روابط عومي با بودجه هاي كلان و امكانات نرم افزاري و سخت افزاري پيشرفته انجام نشده است.
بودجه سالانه ما 40 ميليون تومان است كه در مقايسه با بودجه 4 ميلياردي و 400 ميليون توماني روابط عمومي برخي سازمان ها، رقمي نيست، منتها بودجه ما بيشتر صرف كارهاي پژوهشي ماندگار شده است و بودجه هاي ميلياردي بعضي سازمان ها،‌ صرف برنامه هاي تبليغاتي مستقيم شده است.