گزارشي از كورش اسعدي بيگي- مدير كل تبليغات و رييس ستاد ششمين جشنواره روابط عمومی های برتر

انتخاب برترين‌هاي روابط عمومي كه امسال ششمين دوره آن برگزار مي‌شود، در صورت توجه به تفاوت روابط عمومي‌ها به لحاظ امكانات و نيروي انساني متخصص، بدون شك يكي از اقدامات مناسب براي ايجاد فضاي رقابت، تحرك و پويايي در ميان روابط عمومي‌ها باشد.
اين انتخابات در سال جاري به سبب تغييرات نسبتاً گسترده در نحوه ارزيابي و توجه به وزارت‌خانه‌ها و سازمان‌ها به لحاظ ماهيت كاري و دقت در اين تفاوت‌ها و توجه به ديگر اعضاي اين خانواده بزرگ،‌ يكي از دوره‌هاي متفاوت و جديد خود را پيش‌رو داشت.
هدف از برگزاري انتخاب برترين‌هاي روابط عمومي‌ها ايجاد فضاي رقابت و شناخت نقاط ضعف و قوت فعاليت‌هاي يك ساله روابط عمومي‌ها و سياست‌گزاري‌ بر مبناي اين مشكلات و آگاهي و شناخت بهتر و بيشتر خود روابط عمومي‌ها از فعاليت‌هاي انجام شده‌شان مي‌باشد.
در سال جاري تغييرات فراواني در نحوه انتخاب برترين‌هاي روابط عمومي داده شد كه مجموعه اين تغييرات به تدوين آيين نامه انتخاب برترين‌هاي روابط عمومي منجر شد. مهم‌ترين تغيير، تقسيم‌بندي وزارت‌خانه‌ها و سازمان‌ها و شركت‌ها برحسب وظايف و كاركرد آن‌ها بود. به همين سبب در سال جاري شركت كنندگان در چهار گروه وزارت‌خانه‌ها و سازمان‌هاي اقتصادي، فرهنگي،‌ صنعتي و اجتماعي تقسيم شدند كه اين تقسيم‌بندي باعث خواهد شد وزارت‌خانه‌ها و سازمان‌ها و شركت‌ها با توجه به حجم امكانات و نيروي انساني با عدالت بيشتر مورد گزينش
قرار گيرند.
همچنين امسال براي نخستين بار دانشجوي برتر انتخاب مي‌شود كه با نصب اعلان‌نامه در دانشكده‌هايي كه رشته ارتباطات و روابط ‌عمومي دارند، دانشجويان دعوت به شركت در گزينش دانشجوي برتر شدند. اقدام ديگر ستاد،‌ انتخاب رسانه برتر،‌ به منظور قدرداني از رسانه‌هايي است كه با درج مطالب مختلف پيرامون روابط عمومي به ارتقاي وضعيت روابط عمومي‌ها اهميت داده و مي‌دهند.
در سال جاري بهترين مقاله مندرج در مطبوعات پيرامون روابط عمومي نيز گزينش خواهد شد. همچنين انتخاب كارشناس برتر روابط عمومي از ديگر برنامه‌هايي اين دوره است كه مجموعاً با اقدامات به عمل آمده انتخابات امسال به يك جنشواره تبديل خواهد شد.
نكته مهم ديگري كه در انتخاب برترين‌هاي روابط عمومي بسيار براي ما اهميت داشت اين بود كه براي نخستين بار هر مجموعه از فعاليت‌هاي روابط عمومي در يك كميته خاص قرار گرفت و براي هر يك از كميته‌ها از ميان كارشناسان و استادان و صاحبنظران بي‌طرف يك نفر به عنوان مسؤول كميته انتخاب شد تا بدين وسيله انتخابات با رعايت بي‌طرفي و دقت هر چه بيشتر انجام شود. در نهايت با تشكيل هيأت داوران كه تركيبي از رييس ستاد انتخاب برترين‌ها، دو نفر استاد دانشگاه،‌ نماينده وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي و نيز يك نفر از مشاوران رييس جمهور و رييس انجمن روابط عمومي ايران است، برترين‌هاي روابط عمومي كه توسط كميته‌ها اعلام مي‌شوند، بازبيني و رأي نهايي صادر مي‌شود.
به نظر كارشناسان ارزياب از مجموعه آثار ارسال شده روابط عمومي به ستاد مشخص شده است كه عملكرد برخي از روابط عمومي‌ها هر سال نسبت به سال گذشته ارتقا يافته است. البته نمي‌توان گفت كه ارتقاي وضعيت روابط عمومي‌ها تنها به سبب برگزاري انتخاب برترين‌هاي روابط عمومي است؛ بلكه اين عامل همانند پاره‌اي از عوامل ديگر نظير رشد و ارتقاي مسايل سياسي و اجتماعي جامعه، بهبود نگرش مديريت به ماهيت روابط عمومي، ارتقاي سطح نيروهاي انساني شاغل در روابط عمومي‌ها و... در بهتر شدن وضعيت روابط عمومي نقش داشته است. البته نمي‌توان منكر شد كه برخي از روابط عمومي‌ها نيز در وضعيتي يكنواخت در حال حركت هستند كه بدون شك انتظار نمي‌رود كه اين برنامه به تنهايي باعث رشد و ارتقاي روابط عمومي‌ها شود.
يكي از مشكلاتي كه در سال‌هاي گذشته براي روابط عمومي‌ها و ستاد انتخاب برترين‌هاي روابط عمومي وجود داشت، عدم وقوف و شناخت صحيح همه كارشناسان روابط عمومي از موارد درخواست شده فعاليت‌ها براي گزينش بوده است. به همين منظور در سال جاري از همه روابط عمومي‌هايي كه ممكن بود دچار ابهامات و ايراداتي در خصوص ارسال آثارشان باشند، خواسته شد كه با حضور نمايندگانشان و اعضاي ستاد انتخاب برترين‌هاي روابط عمومي اين مشكلات را بررسي كنند و پيشنهادات روابط عمومي‌ها مطرح شود كه خوشبختانه جلسه مفيدي تشكيل و باعث شد كه پاره‌اي از مشكلات روابط عمومي‌ها و ارزيابان مرتفع شود. همچنين در سال جاري طي نامه‌اي شاخص‌هاي سال‌هاي گذشته براي قضاوت و ارزيابي خود روابط عمومي‌ها براي آن‌ها ارسال شد كه نقاط ضعف و قوت و نيز شاخص‌هاي جديد ارزيابي و شناسايي شد.
نكته ديگر آن كه سعي شد كه فراخوان ارسال آثار به طور ساده و گويا طراحي و به 130 روابط عمومي كه امكان حضور برايشان به لحاظ آيين‌نامه‌اي وجود داشت، ارسال شود. در ضمن كارشناسان ستاد با در اختيار قرار دادن شماره تلفن و نيز امكان ارتباط حضوري با روابط عمومي‌ها به حل مشكلات و دريافت پيشنهادهاي آن‌ها در برگزاري مناسب‌تر اين دوره از انتخابات پرداختند.
سياست اصلي ستاد انتخاب برترين‌هاي روابط عمومي در سال جاري اين بوده است كه تا حد امكان از نظرات خود روابط عمومي‌ها استفاه شود. به طور مثال در همان جلسه توجيهي و در ساير مراجعاتي كه روابط عمومي‌ها به اداره كل تبليغات داشته‌اند، اين مهم انجام شده است.
آيين نامه انتخاب برترين‌ها براي رايزني و كسب نظرات موافق و مخالف و جمع‌آوري پيشنهادات توزيع شد و مجموعاً نظرات بسيار خوبي در اين خصوص به دست آمد. همچنين در سال جاري ارزيابي شاخص‌ها، نحوه تقسيم‌بندي وزارت‌خانه‌ها و سازمان‌ها در دو گروه «الف» و «ب» همچنين انتخاب اعضاي هيأت داوران با پاره‌اي از مديران پر سابقه و صاحب‌نظر، مورد تبادل نظر قرار گرفت و همچنين در فراخوان ارسالي به روابط عمومي‌ها از آن‌ها خواسته شد كه در صورت تمايل مي‌توانند كارشناسان خود را براي حضور در كميته‌ها به اين ستاد معرفي كنند.
اصولاً نمي‌توان گفت كه بايد هر ساله شاخص‌ها و معيارهاي ارزيابي كننده فعاليت روابط عمومي‌ها تغيير يابد، بلكه بايد پاره‌اي از اين اقدامات كه امكان دارد به سبب مسايل حقوقي و نيز مشكلات مالي و اعتباري و شرايط خاص كشور امكان انجام آن براي همه روابط عمومي‌ها وجود نداشته باشد، حذف و يا تعديل شود.
به طور مثال در سال جاري به سبب منع انتشار سررسيد و نيز تقويم،‌ اين شاخص حذف شد و به دليل صرفه‌جويي در هزينه‌هاي بخش تبليغاتي و نمايشگاهي، براي اين بخش نسبت به ديگر بخش‌ها نمره كمتري اختصاص يافت. در مجموع در سال جاري به فعاليت‌هاي نرم‌افزاري و فكري توجه ويژه‌اي شده و تلاش كرديم تا شاخص‌هاي جديدي به خصوص در فعاليت‌هاي ارتباطات مردمي،‌ افكارسنجي، مديريتي و آموزشي به سبب شرايط خاص حاكم بر كشور و برنامه‌هاي دولت جناب آقاي خاتمي مبني بر اعلام دولت پاسخگو،‌ طراحي و اجرا شود.
از مسؤولان كميته‌هاي ارزيابي كننده خواسته شده است تا نقاط ضعف و قوت فعاليت‌ها را بر روي كارهاي ارسالي‌، براي آگاهي روابط عمومي‌ها يادداشت كنند. به علاوه امسال براي نخستين بار از آْن‌ها خواسته شد كه گزارشي تحقيقي درباره هر يك از كميته‌ها تهيه كنند و به صورت كلي مشكلات و نكات منفي و مثبت را ثبت و ضبط كنند. اميدواريم مجموعه اين گزارش‌ها بتواند در نهايت در قالب يك كتاب منتشر شود و براي شناخت بهتر و منسجم‌تر مسايل و مشكلات فعاليت‌هاي روابط عمومي‌ها راه‌گشا باشد، به علاوه با شناخت پاره‌اي از اين تنگناها و استفاده از اين اطلاعات و نيز انتشار مقالات و كتاب‌هاي آموزشي مي‌توان به ارتقاي سطح فعاليت‌هاي روابط عمومي‌ها كمك كرد.
همچنين امسال به سبب آن كه در آخرين روز از برگزاري همايش بررسي مسايل روابط عمومي ايران، برترين‌هاي روابط عمومي معرفي خواهند شد، ان شاءا... نمايشگاهي به منظور آشنايي كارشناسان،‌ مديران و دانشجويان رشته روابط عمومي با بهترين آثار تهيه شده در روابط عمومي‌ها برگزار خواهد شد كه اميدواريم اين نمايشگاه بتواند به آشنايي بيشتر همه اعضاي خانواده روابط عمومي‌ها با بهترين فعاليت‌هاي يكديگر بيانجامد. كار ديگري كه درصدد برگزاري آن هستيم برگزاري جلسه مشترك بين روابط عمومي‌ها و مسؤولان كميته‌هاي ارزيابي كننده فعاليت‌ها است كه اميدواريم اين اقدام هم بتواند نظرات و پيشنهادهاي مناسب را براي برگزاري بهتر اين مراسم در سال‌هاي آينده، به ستاد انتخاب برترين‌هاي روابط عمومي منتقل كند.