بیانیه هیأت داوران

از ویژگی های نظام و در نهایت سازمان ها و مؤسسات بالنده و موفق جهان امروز،‌ گشودگی، اعتماد و اعتقاد متقابل میان آن ها و مخاطبان و دریافت کنندگان خدمات آن ها و به عبارتی جامعه و مردم است و یکی از وظایف سنگین روابط عمومی ها پدید آوردن مفهومی به نام هم سویی و به عبارتی هم افزایی است.
در حال حاضر روابط عمومی ها سهم بسیاری در مشارکت های سیاسی و اجتماعی دارند و به تدریج این امر تا حدودی مورد تأکید و تأیید مسؤولان و مدیران قرار گرفته است.
با گذشت حدود 50 سال از پیدایش و گسترش فزاینده واحدهای روابط عمومی در ایران فلسفه وجودی روابط عمومی به عنوان شبکه هوشیار،‌ بانک اطلاعات،‌ مغز متفکر سازمان و پل ارتباطی آن با افکار عمومی مخاطبان خاص و عام و با نگرش ها و تمایلات و عادت‌ها و سلایق متفاوت، هنوز به طور شایسته و بایسته رشد و توسعه لازم را نداشته اند و انتظار این است که در جامعه ما هر فرد در چارچوب قانون اساسی از آزادی بیان و امکان ابراز عقیده بهره مند باشد، روابط صمیمانه میان مردم با اولیای امور بیشتر مورد توجه قرار گیرد و به عبارت دیگر مردمداری و مردم دوستی به منصه ظهور برسد و این وظیفه مهم را روابط عمومی ها بر عهده دارند، روابط عمومی هایی که با خصلت هایی چون قانون مداری، نظم، شجاعت ابراز عقیده، تحمل شنیدن آرای مخالفان،‌ احترام به حقوق فردی و اجتماعی دیگران و صداقت کار می کنند.
نهمین جشنواره روابط عمومی های کشور با دوره های قبل متفاوت بوده و بر اساس فراخوان،‌ بیشتر با تأکید بر انتخاب کار برتر در جهت ارتقای فرهنگ عمومی در تعامل بین مردم و سازمان ها برای دست یابی به اهداف کلان نظام و توفیق درکسب رضایت مردم صورت پذیرفته و بر مبنای الگوی انجمن جهانی روابط عمومی انجام شده است که در این شیوه فعالیت روابط عمومی ها در قالب یک فرآیند 5 مرحله ای، یعنی تعریف و تبیین مسأله،‌ تحقیق و وارسی، برنامه ریزی، اجرا و ارزیابی، بررسی شده است و آنچه در این میان بیشتر قابل توجه است نتایج بدست آمده از فرآیند پنج گانه یاد شده در هفت بند به شرح ذیل است:
1- معیارها و شاخص های ارزیابی کار روابط عمومی ها در این دوره، فعالیت روابط عمومی ها را به سمت برنامه ریزی و پرهیز از روزمرگی معطوف می دارد و الگوهای برتر کاری در عرصه روابط عمومی در کشور را نمایان می سازد.
2- بررسی آثار ارسالی روابط عمومی ها در این دوره نشانگر آن است که در این دوره شاهد پیشرفت روزافزون فعالیت روابط عمومی ها در چارچوب رسالت و وظایف اصلی و واقعی این حرفه هستیم.
3- الگوی ارزیابی «کار برتر» این امکان را فراهم می کند که روابط عمومی ها با امکانات و ساختار تشکیلاتی محدودتر بتوانند در این عرصه با سایر روابط عمومی ها به رقابت بپردازند.
4- با توجه به اهمیت روابط عمومی و نقش و رسالت آن در پاسخگویی به عنوان شعار اصلی دولت، هیأت داوران بر انتخاب مدیران لایق، شایسته، متخصص و متعهد روابط عمومی به دور از هرگونه جهت گیری های غیر حرفه ای تأکید دارد.
5- هیأت داوران بر توجه جدی بر بحث آموزش در این حرفه، ارتقای دانش فنی و کاربردی به منظور ارایه کارهای روشمند و علمی در حوزه روابط عمومی اصرار می ورزد.
6- هیأت داوران نهمین جشنواره روابط عمومی های کشور بر انتقاد پذیری بیشتر مدیران ارشد سازمان ها و مؤسسات تأکید دارد و خواستار امنیت شغلی دست اندرکاران روابط عمومی کشور می باشد.
7- هیأت داوران ضمن تشکر و قدردانی از روابط عمومی های فعال در این دوره،‌ گلایه خود را از عدم شرکت برخی از روابط عمومی ها اعلام می دارد و همچنین پیشنهاد می کند که روابط عمومی ها به مشارکت هر چه بیشتر در ابعاد اجرایی و رقابتی جشنواره و همچنین تلاش در جهت ارایه الگوی روابط عمومی کارآمد از خود حساسیت و توجه بیشتری نشان دهند و رسالت کار خود را در مقابل مخاطبان (مردم) به عنوان پاسخگویی فعال از یاد نبرند.