اهداف نهمين جشنواره روابط عمومي‌هاي كشور

- ساماندهي و بهينه سازي فعاليت روابط عمومي‌ها
- جهت دهي كاركردها به سمت وظايف اصلي
- ارايه الگوي مناسب براي ايجاد ارتباط مؤثر و جلب مشاركت
- همدلي و تفاهم بين مخاطبان و سازمان

جشنواره‌ي نهم متفاوت از جشنواره هاي پيشين است
سخنراني سياوش صادقي تبار- دبير نهمين جشنواره روابط عمومي‌هاي كشور
جشنواره‌ي نهم به لحاظ شكلي از حالت تكراري بودن،‌ خشك و كم محتوايي خارج شد و اهالي روابط عمومي فرصت يافتند تا با يكديگر به تبادل انديشه و نظر بپردازند.
در واقع اين مراسم فرصتي است تا كارگزاران روابط عمومي هاي كشور در كنار برنامه‌ي رسمي، از اوقات فراغت براي بحث و گفت و گو،‌ بررسي مشكلات خود و همچنين انتقال تجربيات استفاده كنند. از سوي ديگر در اين دوره از ديدگاهي جديد به رسالت و وظايف روابط عمومي پرداخته شده است. فعاليت روابط عمومي ها بايد در چارچوب فرآيند پنج مرحله اي، تعريف و تبيين مسأله يا فرصت، تحقيق،‌ برنامه ريزي،‌ اجرا و ارزيابي صورت پذيرفته باشد. انتخاب «كاربرتر» در اين دوره را اين گونه مي توان مطرح كرد كه كاري به عنوان «كاربرتر» انتخاب شده است كه در واقع پاسخي به نياز سازمان براي برقراري ارتباط با محيط در حل مشكلات اجتماعي و كاهش فرآيند ها از طريق ايجاد تفاهم و جلب مشاركت مردم و مخاطبان فراهم سازد. اين جشنواره به نوعي از ابعاد ملي برخوردار بوده و در تبديل ارزش ها به هنجارها و تلاش براي پايدار ساختن هنجارها و ايجاد ارتباط سازنده بين سازمان و محيط در پيشبرد برنامه ها و حل مشكلات عمومي توفيق يافته است. هدف از برگزاري انتخاب برترين هاي روابط عمومي شناخت نقاط قوت و ضعف روابط عمومي ها،‌ ساماندهي فعاليت آنها در راستاي كاركردهاي مطلوب سازماني،‌ معرفي الگوهاي جامع و كارآمد براي ايجاد ارتباط مؤثر و دوسويه و دستيابي به همدلي و تفاهم است. در اين دوره تغييرات فراواني در نحوه‌ي انتخاب برترين هاي روابط عمومي داده شده است كه مجموعه اين تغييرات، بر اساس نظرات اساتيد ارتباطات و روابط عمومي به تدوين آيين نامه انتخاب برترين هاي روابط عمومي منجر شد. دوره ششم جشنواره، روابط عمومي هاي برتر انتخاب مي شدند به اين صورت كه با ارزيابي عملكرد روابط عمومي ها در زمينه هاي مختلف مشخص مي شد كه يك روابط عمومي در مجموع چه عملكردي داشته و نسبت به روابط عمومي ديگر چه امتيازي كسب كرده است.
در اين شيوه كارهاي برتر انتخاب نمي شد بلكه روابط عمومي هايي كه امتياز بالاتري كسب كرده بودند معرفي مي شدند. در جشنواره هفتم و هشتم سعي شد تغييراتي ايجاد شود كه به سمت و سوي يك انتخاب بهتر پيش رود،‌ در جشنواره نهم «كار برتر» روابط عمومي انتخاب خواهد شد كاري كه منجر به يك نتيجه عيني و ملموس و قابل‌ مشاهده علمي شده باشد. جشنواره برترين هاي روابط عمومي براي نهمين سال متوالي است كه برگزار مي شود. در طول اين نه سال تغييراتي در نحوه ارزيابي انجام گرفته است و به نظر كارشناسان و استاداني كه مدارك را ارزيابي كرده اند،‌ عملكرد بسياري از روابط عمومي ها هر سال نسبت به سال گذشته ارتقا يافته است. عواملي همچون توسعه سياسي و‌ اجتماعي جامعه، بهبود نگرش مديريت به ماهيت روابط عمومي،‌ ارتقاي سطح دانش نيروي انساني شاغل در روابط عمومي ها و... در اين بهبود وضعيت دخيل بوده اند. اين جشنواره با معرفي كارهاي برتر و نو،‌ الگويي علمي براي فعاليت ساير روابط عمومي ها فراهم مي سازد. از طرفي از آنجا كه قرار است
«كار برتر» روابط عمومي انتخاب و معرفي شود،‌ روابط عمومي ها بايد از ميان كارهاي انجام شده در روابط عمومي و در طول يك سال بهترين و ثمربخش ترين را به انتخاب خود،‌ گزينش و ارسال كنند. بنابراين مي توان گفت اولين گزينش توسط خود روابط عمومي ها صورت مي گيرد.روابط عمومي ها يك نفر از كارشناسان خود را به عنوان رابط به دبيرخانه جشنواره معرفي كنند.
در اين دوره سعي شده است كه شاخص ها و معيارهاي ارزيابي كار روابط عمومي ها استاندارد و مطابق با شاخص هاي جهاني باشد تا در نتيجه علاوه بر سنجش صحيح عملكرد،‌ راهنماي مناسبي براي كار روابط عمومي‌ها باشد. براي سنجش صحيح و بي طرفانه آثار ارسالي ميزگردي با حضور هيأت داوران،‌ هيأت علمي و كارشناسان و مديران روابط عمومي برگزار شد كه به سؤالات بازديد كنندگان در خصوص نحوه ارزيابي آثار پاسخ داده شد.