دستورالعمل اجرايي دهمين جشنواره روابط عمومي‌هاي كشور

به منظور ايجاد فضاي مناسب براي سامان دهي و بهينه سازي فعاليت روابط عمومي ها در راستاي رسالت سازماني،‌ ارايه الگوي جامع و كارآمد فعاليت ها، ايجاد ارتباط مؤثر، دستيابي به تفاهم و همدلي بين مخاطبان و سازمان، هم چنين تشويق همگان به مشاركت جويي در حل مسايل سازمان، جشنواره برترين هاي روابط عمومي كشور برگزار مي شود.
دهمين جشنواره روابط¬عمومي‌هاي كشور شامل پنج بخش «كاربرتر»،‌ «نمايشگاه»،‌¬¬ «¬كارگاه آموزشي»،‌ «كلاس آموزشي» و «مراسم جنبي» مي باشد.
الف) كار برتر: كليات مربوط به «كاربرتر» و چگونگي انجام فعاليت در اين قالب در فراخوان ارسال آثار آورده شده است.
ماده1: اداره كل تبليغات هر ساله با انتشار فراخوان در روزنامه‌هاي كثيرالانتشار،‌ از روابط عمومي ها و دست اندركاران دعوت مي كند با ارسال آثار خود در اين جشنواره شركت كنند.
ماده2: روابط عمومي هاي مؤسسات خصوصي و دولتي،‌ اتحاديه انجمن‌ها و مؤسسات مشاوره روابط عمومي
مي توانند فعاليت ها و برنامه هاي خود را براي شركت در اين جشنواره ارسال كنند.
ماده3: آثار بايد حداكثر يك ماه پس از اعلام فراخوان به دبيرخانه جشنواره ارسال شود.
ماده4: به منظور ايجاد مشاركت روابط عمومي ها به دست اندركاران برگزاري و توجه و تبادل متقابل نظرات،‌ از روابط عمومي ها درخواست مي شود نماينده خود را به ستاد برگزاري جشنواره معرفي كنند.
ماده5: روابط عمومي ها مي توانند بر اساس گزينش خود، چند نمونه از برترين كارهايي كه در موعد مقرر به انجام رسانده اند، براي شركت در جشنواره ارسال كنند.
ماده6: گزينش فعاليت روابط عمومي ها بر اساس الگوي «كاربرتر» و در موعد مقرر ارزيابي خواهد شد و چنانچه كار ارسالي با الگوي مذكور منطبق نباشد و يا مدارك ارسالي مربوط به پيش يا پس از آن مقطع زماني باشد،‌ مدارك ارزيابي نخواهد شد.
ماده 7: دبيرخانه جشنواره موظف است آثاري را كه ناقص ارسال شده به مبدأ ارسال كننده براي تكميل كردن برگرداند.
تبصره: رفع نقايص مدارك ارسالي فقط در زمان مقرر شده براي ارسال آثار در فراخوان امكان پذير است.
ماده8: مدارك ارسالي روابط عمومي ها عودت نخواهد شد.
ب) نمايشگاه: در زمان برگزاري جشنواره نمايشگاهي از آثار روابط عمومي ها برپا خواهد شد.
ماده1: نمايشگاه هم زمان با مراسم برترين هاي روابط عمومي برگزار شود.
ماده2: در اين نمايشگاه روابط عمومي ها مي توانند كليه دست آوردهاي خود را كه براي بازديدكنندگان قابل رؤيت باشد عرضه نمايند.
ماده3: در هر دوره از جشنواره بر اساس تصميم شوراي سياست گزاري محور اصلي نمايشگاه بر محور خاصي تأكيد دارد.
ماده4: روابط عمومي ها براي حضور در نمايشگاه بايد درخواست خود را به صورت كتبي به دبيرخانه جشنواره ارسال كنند.
ج) كارگاه آموزشي و سخنراني ها
ماده1: موضوع كارگاه هاي آموزشي و سخنراني ها توسط شوراي سياست گزاري و هيأت علمي تعيين خواهد شد.
ماده2: اساتيد متخصص در مباحث و موضوعات مورد نظر با پيشنهاد هيأت علمي و تصويب شوراي سياست گزاري تعيين مي شوند.
ماده3: موضوع سخنراني ها بايد از مسايل و مباحث روابط عمومي‌هاي كشور باشد.
ماده4: عنوان كارگاه هاي آموزشي بيشتر حول موضوعات و محورهايي است كه روابط عمومي ها در آن زمينه ضعف داشته اند.
ماده5: شورا و كميته علمي بايد تلاش كنند دست اندركاران، كارشناسان و مديران روابط عمومي ها در كارگاه ها و سخنراني هاي مراسم مشاركت و حضور يابند.
ماده6: كميته اجرايي موظف است محتواي كارگاه ها و كلاس هاي آموزشي را ضبط و ثبت و منتشر نمايد.


فعاليت هاي جنبي:
ماده 1: موضوع و نحوه فعاليت هاي جنبي جشنواره توسط شوراي سياست گزاري تعيين خواهد شد.
ماده2: فعاليت هاي جنبي بايد با مفاهيم و فعاليت هاي ارتباطي روابط عمومي نزديك و همگون باشد.
زمان و مكان برگزاري مراسم:
ماده1: زمان برپايي مراسم توسط شوراي سياست گزاري تعيين خواهد شد.
ماده2: مكان جشنواره مي تواند در تهران و يا ساير استان ها باشد.
ماده3: در صورت مشاركت روابط عمومي هاي ديگر در برگزاري جشنواره انتخاب مكان برگزاري بر عهده اداره كل تبليغات مي باشد.
ماده 4: مكان جشنواره بايد داراي امكانات مختلف نمايشگاهي هم چون صوت،‌ تصوير و... باشد. هم چنين سالن اجتماعات و امكانات كمك آموزشي فراهم باشد.

اركان جشنواره و وظايف هر يك از بخش ها:
الف) شوراي سياست گزاري و وظايف آن:
ماده1: شورا شامل رييس و دبير ستاد،‌ رييس اداره هماهنگي روابط عمومي ها،‌ نمايندگان انجمن هاي صنفي و متخصصان و مسؤول كميته علمي و اجرايي مي باشد.
ماده2: رييس ستاد برگزاري جشنواره معاون امور مطبوعاتي و تبليغاتي مي باشد.
ماده3: دبير جشنواره مطبوعات مديركل تبليغات مي باشد.
ماده4: طراحي و تهيه و تنظيم نحوه برگزاري جشنواره.
ماده5: تعيين سياست هاي علمي براي برگزاري جشنواره.
ماده6: ايجاد هماهنگي بين دو بخش علمي و اجرايي.
ماده7: نظارت بر عملكرد بخش هاي زير مجموعه.
ماده8: تصويب گزارش نهايي جشنواره.
ب)كميته علمي و وظايف آن:
ماده1: اعضاي كميته علمي 5 نفر از اساتيد شناخته شده و صاحب نام روابط عمومي به انتخاب شوراي سياست گزاري هستند.
ماده2: اعضاي هيأت داوران و اعضاي بررسي اوليه آثار زير مجموعه كميته علمي هستند.
ماده3: كميته علمي يك نفر را از ميان خود به عنوان سخنگو و مسؤول كميته علمي معرفي مي كنند.
ماده4: تدوين معيارها و شاخص هاي سنجش.
ماده5: دريافت آثار ارسالي از دبيرخانه و انطباق آن با معيارها.
ماده6: هماهنگي مداوم با شوراي سياست گزاري.
ماده7: ارزيابي آثار.
ماده8: برپايي جلسات هيأت داوران.
ماده9: ارايه گزارش نتايج.
ماده10: تدوين بيانيه.
ج) كميته اجرايي و وظايف آن
ماده1: در بخش اجرايي جشنواره،‌ كليه فعاليت هاي مربوط با روابط عمومي،‌ تبليغات و نمايشگاه،‌ انجام مي شود.
ماده2: پاسخ گويي تلفني و حضوري به سؤالات مراجعه كنندگان.
ماده3: تلاش براي جذب و تشويق روابط عمومي ها براي حضور گسترده در جشنواره.
ماده4: ارسال دعوت نامه براي دست اندركاران روابط عمومي.
ماده5: دعوت از خبرنگاران و نشريات براي حضور در مراسم.
ماده6: هماهنگي با واحدهاي اجرايي براي انجام فعاليت هاي مورد نظر.
ماده7: تهيه و اعلام گزارش فعاليت هاي جشنواره.
ماده8: اعلام اخبار جشنواره به رسانه ها و دريافت بازخورد آن.
ماده9: انجام هماهنگي لازم براي تهيه مكان برگزاري، پذيرايي،‌ تهيه جوايز برگزيدگان و امور تداركات.
ماده10: راه اندازي نمايشگاه آثار برگزيده و آخرين يافته ها و آثار روابط عمومي ها.
د) دبيرخانه و وظايف آن:
1- تهيه و تنظيم و ارسال فراخوان ارسال آثار.
2- ايجاد ارتباط دايم با روابط عمومي ها براي رفع نقايص احتمالي.
3- دريافت،‌ كدگذاري و طبقه بندي آثار.
4- انطباق آثار رسيده با معيارها و شاخص هاي مورد نظر.
5- ارسال آثار رسيده براي بخش علمي.
6- دريافت نتايج از بخش علمي.
7- اعلام نتايج ارزيابي به شوراي سياست گزاري.
8- هماهنگي و همكاري با بخش علمي و هيأت داوران براي ارايه اطلاعات جهت تدوين بيانيه.
9- طبقه بندي و نگهداري آثار ارسالي در دبيرخانه.
10- تدوين و تنظيم كتاب جشنواره.