فراخوان دهمين جشنواره روابط عمومي هاي كشور

اداره كل تبليغات در راستاي رسالت سازماني، به منظور ايجاد فضاي مناسب براي سامان دهي وبهينه سازي فعاليت روابط عمومي ها، ارايه الگوي جامع و كارآمد،‌ ايجاد ارتباط مؤثر،‌ دستيابي به همدلي،‌ تفاهم بين مخاطبان و سازمان،‌ تشويق همگان به مشاركت جويي در حل مسايل و مشكل‌هاي سازمان در‌ دهمين جشنواره روابط¬عمومي‌هاي كشور، انتخاب خود را معطوف به گزينش «كار برتر» مي¬كند و از آنجا كه رسالت سازمان ها،‌ مؤسسات و دستگاه¬ هاي دولتي متنوع است، بنابراين كاركرد روابط عمومي ها در قالب فعاليت هاي گوناگون شكل مي گيرد.
زمينه فعاليت و برنامه هاي روابط عمومي
در بخش انتخاب «كاربرتر» جشنواره روابط¬ ¬عمومي هاي كشور،‌ فعاليت ها و برنامه¬ هاي روابط عمومي كه در زمينه هاي گوناگون در راستاي رسالت سازمان انجام شده است، پذيرفته خواهد شد. اين فعاليت ها و برنامه هاي ارسالي
مي توانند در سطوح محلي،‌ منطقه اي،‌ ملي و بين المللي و با توجه به هدف و رسالت هر سازمان،‌ پيرامون موضوع هاي متنوع و مختلفي همچون؛ حفاظت محيط زيست،‌ بهداشت عمومي، صرفه جويي منابع ملي،‌ امنيت ملي،‌ ترويج امور انسان دوستانه،‌ افزايش كارايي كاركنان،‌ بهبود ارتباط با مخاطبان اجرا شده باشند، در هر صورت كار انجام شده بايد فرايند پنج مرحله اي زير را طي كرده باشند تا مورد بررسي قرار گيرد.
—يكم- تبيين و تعريف مسأله يا فرصت- (چه چيزي در حال رخ دادن است)
شناخت مسأله يا فرصت و تبيين و تعريف آن، شروع منطقي هر فعاليت قلمداد مي‌شود،‌ بنابراين هر كار علمي از اين مرحله آغاز مي شود. روابط عمومي هم براي فعاليت،‌ بايد در ابتدا فرصت ها و مسايل پيرامون سازمان را شناسايي كند.
—دوم- تحقيق
اين مرحله شامل كندوكاو و نظارت بر عقايد و افكار، نگرش ها و رفتار افراد و گروه ها با سازمان هايي است كه با فعاليت ها و خط مشي هاي سازمان مرتبط هستند يا از آن تأثير مي پذيرند. پس از مرحله اول كه شناسايي مسأله يا
فرصت است، كارگزاران روابط عمومي بايد با بررسي دقيق پيرامون موضوع،‌ وضعيت را كاملاً‌ شناسايي و راه كارها و راه حل هاي عملي را مشخص كنند.
—سوم- برنامه ريزي: (چه كاري بايد انجام شود و چه گونه؟)
اين امر مستلزم فراهم كردن اطلاعات مربوط به خط مشي و برنامه‌هاي سازمان است. برنامه هاي روابط عمومي،‌ اهداف،‌ رويه ها و استراتژي هاي مربوط به همه گروه هاي ذي نفع،‌ در اين مرحله تدوين مي شود.
كارگزاران روابط عمومي در اين مرحله بايد به نكاتي هم چون بيان ريز اهداف برنامه،‌ مخاطب شناسي و مخاطب پژوهي، طراحي پيام هاي ارتباطي،‌ تعيين رسانه هاي مناسب براي انتقال پيام ها توجه داشته باشند.
—چهارم- اجرا: (چگونه برنامه اجرا و اعلام مي شود؟)
اين مرحله مستلزم اجراي طرح ها و برنامه ها از طريق اعمال فعاليت ها و ارتباطات طراحي شده براي دست يابي به اهداف برنامه است. سؤال اين مرحله آن است كه «چگونه برنامه اجرا و اعلام مي شود»؟ در واقع مفهوم از اجرا،‌ برداشتن قدم هايي براي خط مشي ها،‌ رويه ها،‌ خدمات و محصولات سازمان و تغيير رفتار براي تأمين بهتر منافع متقابل سازمان و مخاطبان آن است.
— پنجم- ارزيابي: (دانستن اينكه چه چيزي و چرا اتفاق افتاده است؟)
در اين مرحله،‌ نتايج طرح مشخص مي شود و اثر بخشي تهيه و اجراي برنامه،‌ مورد ارزيابي قرار مي گيرد.
¡ تذكر و راهنمايي:
سازمان حفاظت محيط زيست را در يك كشور در نظر بگيريد. اين سازمان هم چون هر سازمان ديگر خواه ناخواه با فرصت ها و تهديدهايي روبروست. فرض كنيد آلودگي هوا در اين كشور مسأله و تهديد اصلي محسوب مي شود، بنابراين روابط عمومي اين سازمان در مرحله اول،‌ بايد اين مسأله را تبيين و تعريف كند.
در مرحله بعد با انجام تحقيق پيرامون موضوع به طور علمي راه كارهاي مناسب را جستجو مي كند،‌ پس از آن و با استفاده از تمامي تكنيك هاي سمعي و بصري،‌ انتشاراتي، تبليغاتي و... برنامه اجرا مي شود و در انتها نتايج حاصله از اجراي برنامه ارزيابي مي شود.
¡ تذكرات مهم:
1- روابط عمومي ها بايد كار ارسالي خود را كه در قالب فرآيند پنج مرحله اي فوق به انجام رسيده است،‌ با مجموعه اي از اسناد و با چكيده اي حداكثر در پنج صفحه ضميمه فعاليت كنند.
2- روابط عمومي هاي مؤسسات خصوصي و دولتي،‌ اتحاديه ها،‌ انجمن ها و مؤسسات مشاوره روابط عمومي در سراسر كشور مي توانند فعاليت هاي خود را براي شركت در اين جشنواره ارسال كنند.
3- مهلت ارسال آثار حداكثر تا پايان دي ماه سال 1380 خواهد بود.
4- به منظور ارتباط مؤثر و بهتر و همچنين رفع نقايص احتمالي آثار ارسالي،‌ روابط عمومي ها بايد يك نفر را به عنوان نماينده معرفي نمايند.
5- مدارك ارسالي روابط عمومي ها عودت داده نخواهد شد.
6- دهمين دوره انتخاب برترين‌هاي روابط عمومي در برگيرنده‌ي ارزيابي فعاليت سال 1380 خواهد بود و در صورتي كه مدارك ارسالي مربوط به پيش يا پس از آن مقطع باشد،‌ ارزيابي نخواهد شد.
7- زمان برگزاري جشنواره دهم از طريق روزنامه هاي كثير الانتشار اعلام خواهد شد.
8- گزينش فعاليت روابط عمومي ها بر اساس الگوي «كاربرتر» و در موعد مقرر ارزيابي خواهد شد و چنانچه كار ارسالي با الگوي مذكور منطبق نباشد،‌ مدارك ارزيابي نخواهدشد.
9- براي هماهنگي با شماره تلفن:8007993 و دورنگار:8004543 اداره امور هماهنگي روابط عمومي كشور تماس حاصل فرماييد.
10-مدارك ارسالي را به نشاني تهران- خيابان فاطمي غربي،‌ خيابان شهيد اعتماد زاده، روبه روي بيمارستان 501 ارتش، ساختمان شماره دو معاونت مطبوعاتي و تبليغات، شماره 121، اداره كل تبليغات ارسال فرماييد.