مدیر کل تبلیغات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی::مشکلات فرهنگی در حوزه مجازی از تهاجم فراتر رفته است

دکتر حیدری در برنامه "گفت و گوی فرهنگی" رادیو گفتگو با بیان اینکه مشکلات فرهنگی در حوزه مجازی از تهاجم فراتر رفته است، اظهار کرد : ما باید با تمام قوا در مقابل آنها ایستادگی کنیم و بیش از این به آنها مجال جولان در فرهنگمان را ندهیم.
برنامه " گفت و گوی فرهنگی " با موضوع (قاچاق کالاهای فرهنگی با نگاهی به تکثیر غیرمجاز فیلم ها و بازیهای رایانه ای و عرضه فیلم های قاچاق )با حضور دکتر حیدری ،مدیر کل تبلیغات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ، جمشیدی،کارشناس پژوهشی بازی های رایانه ای روانه آنتن شد.

جمشیدی با بیان اینکه 77 درصد افرادی که بازیهای رایانه ای انجام می دهند از نرم افزارهای تلفن همراه استفاده میکنند، اظهار کرد : توزیع بازی های دیجیتالی به دو حوزه فیزیکال و دیجیتال تقسیم می شود که در حوزه فیزیکی ستاد مبارزه با بازیهای غیر مجاز فعالیت می کند و تا کنون 16 هزار توزیع کننده فیزیکی بازی های رایانه ای و 106 فروشگاه نیز بصورت مجاز درحال ارائه نرم افزار شناسایی شده است.

وی از توزیع 5میلیون و 200 هزار نسخه بازی  فیزیکی و 134 میلیون و 500  هزار نسخه بازی دیجیتالی در سال 94 خبر داد.
کارشناس پژوهشی بازی های رایانه ای افزود : در پیمایش صورت گرفته 95 درصد از بازار 460میلیارد تومانی در حوزه بازیهای دیجیتال به بازی ها و سخت افزارهای خارجی اختصاص دارد این یعنی در سال 94 ایرانیان معادل این هزینه را برای بازی های رایانه ای پرداخت کرده اند در حالی که براساس آمار ، سهم تجارت این حوزه دبازارهای جهانی عدد 91 میلیارد دلار اعلام شده است.

جمشیدی با بیان اینکه محاسبه توزیع بازی های غیرمجاز کار مشکلی است ، گفت : تعداد حلقه های سی دی غیرمجاز در این پیمایش مشخص است اما این عدد نمی تواند بیانگر قاچاق باشد چرا که لینک های دانلود و بازی های شبکه ای که دارای هولوگرام نیستند نیز شامل این موضوع می شود.

وی اظهار کرد : مخاطبان بازی های رایانه ای هوشمند هستند و نباید انتظار داشته باشیم که بتوان با برخورد سخت افزاری تغییر مصرف را در کاربر ایجاد کرد.

این پژوهشگر بازی های رایانه ای گفت : بازیهای خارجی با کیفیت بالا و قسمت مناسب در اختیار کاربران وجود دارد.بنابراین مخاطبان به سمت بازی های رایانه ای کشیده می شوند .

جمشیدی خاطرنشان کرد : پژوهشی که انجام شد نشان دهنده این موضوع است که کاربران حداقل یکبار از بازی های ایرانی استقاده کرده اند بنابراین اگر بای های کیفی در اختیار آنها قرار گیرد کشش کاربران به تولید داخلی بیشتر خواهد شد که این موضوع در گرو سرمایه گذاری در این حوزه است چراکه این صنعت در ایران جوان است.

دکتر حیدری عنوان کرد : شکی نیست که بازی های خارجی سهم عمده ای در بازار کشور دارند بنابراین در یک ارزیابی اولیه می توانیم بگوییم که چه میزان توانایی تولید بازی در کشور داریم که بتوانیم جامعه کاربر را راضی نگاه داریم و به سمت تولیدات داخلی جذب کنیم در واقع ما می توانیم از طریق این آمار نفوذ دشمن به کشور را بررسی کنیم.
وی در ادامه افزود : در جامعه امروز اثری از بازیهای گروهی دیده نمی شود و همه به بازی های مجازی روی آورده .

مدیر کل تبلیغات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه مشکلات فرهنگی در حوزه مجازی از تهاجم فراتر رفته است، اظهار کرد : ما باید با تمام قوا در مقابل آنها ایستادگی کنیم و بیش از این به آنها مجال جولان در فرهنگمان را ندهیم.


برای دریافت فایل صوتی این گفتگو  به نشانی اینترنتیhttp://radiogoftegoo.ir/content/-/asset_publisher/KTbZ4oDAlJW1/content/id/2730864 
  مراجعه فرمایید.

سه شنبه ۰۷ دى ۱۳۹۵