در راستای پاسداشت زبان و ادب فارسی انجام شد: رصد 1259 تابلوی سردر واحد صنفی در 6 ماهه نخست سال جاری

1259 تابلوی سردر واحد صنفی در استان‌های سراسر کشور، در نیمه اول سال 1394 توسط دفتر تبلیغات و اطلاع‌رسانی رصد شد.
بر اساس گزارش دفتر تبلیغات و اطلاع‌رسانی، این اقدام و نیز صدور مجوز برای طرح تابلوی واحدهای صنفی متقاضی، اصلاح اسامی و مکاتبه با واحدهای صنفی که از اسامی بیگانه استفاده کرده‌اند، با هدف پاسداشت زبان و ادب فارسی و اجرای قانون منع به کارگیری اسامی و اصطلاحات بیگانه انجام شده است.
در همین ارتباط سامانه‌ اینترنتی «رصد تابلوهای سردر واحدهای صنفی» به منظور تسهیل روند اصلاح تابلوهای سر در اصناف راه‌اندازی شده است و در آن اطلاعات مربوط به واحدهای صنفی شامل مشخصات فردی و تصویر تابلوی اصلاح‌شده سر در صنف،‌ بررسی و در صورت احراز شرایط، مجوز لازم برای آن‌ها صادر می‌شود؛ در صورت مغایرت اصلاحات صورت گرفته با قانون، اقدام لازم برای رفع این موارد صورت می‌گیرد.
شایان ذکر است، دفتر تبلیغات و اطلاع‌رسانی در پی همکاری بیشتر و جدی‌تر با نیروی انتظامی، برای اصلاح تابلوهای اماکن تجاری که قانون را رعایت نمی‌کنند، به نتایج قابل توجهی دست یافته که موجب شده فعالیت‌های این دفتر روندی رو به رشد داشته باشد و پیشرفت بیشتری در اجرای قانون حاصل شود. 
یادآور می‌شود، دفتر تبلیغات و اطلاع‌رسانی برای حفظ و صیانت از زبان و ادب فارسی و اجرای قانون، تاکنون فعالیت‌های گوناگونی انجام داده است که از آن جمله می‌توان به ممانعت از تبلیغ واحدهای صنفی که از اسامی بیگانه استفاده کرده‌اند، برگزاری نشست‌های مشترک با حضور کارشناسان تبلیغاتی ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی برای هماهنگی و تعیین رویه اجرای قانون، برگزاری جلسات متعدد با فرهنگستان زبان و ادب فارسی و سایر دستگاه‌ها و سازمان‌های ذی‌ربط در این زمینه، هماهنگی با گمرک و دفتر امور چاپ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای جلوگیری از ورود بسته‌بندی کالاهایی که طرح آن مغایر قانون است، بررسی مشکلات و چالش‌ها در اجرای قانون و ... اشاره کرد.


دوشنبه ۰۴ آبان ۱۳۹۴