مدیر کل دفتر تبلیغات و اطلاع‌رسانی:هر تبلیغی که موجب فریب یا اشتباه مصرف‌کننده شود، نقض قانون است

90 درصد تبلیغات "حوزه سلامت" توسط افراد غیر ذی‌صلاح صورت می‌گیرد؛ این آمار که از سوی سازمان نظام پزشکی کشور اعلام شده است، نشان‌دهنده نادیده گرفتن بخش قابل توجهی از حقوق مصرف‌کنندگان در تبلیغات حوزه سلامت است.
احسان‌اله حجتی، مدیر کل دفتر تبلیغات و اطلاع‌رسانی با بیان این مطلب به تبصره ذیل ماده 7 قانون حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان اشاره و تصریح کرد: " هر شخص حقیقی یا حقوقی که کالا یا خدمتی را خریداری می‌کند، مصرف‌کننده به شمار می‌رود و طبق تبصره ذیل ماده 7 قانون حمایت از مصرف‌کنندگان هر تبلیغی که حاوی اطلاعات نادرست باشد و موجب فریب یا اشتباه مصرف‌کننده کالا و خدمات شود، تبلیغ خلاف واقع و نقض قانون است."
وی افزود: " قوانین باید در وهله اول، تسهیل‌کننده امور باشند. حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان، به منظور ایجاد رقابت سالم میان تولیدکنندگان و ارایه‌دهندگان خدمات، موضوعی مهم و اساسی در قانون تبلیغات است؛ در واقع مصرف‌کننده در صورت مشاهده تخلف، با آگاهی از قوانین و مقررات قادر خواهد بود حقوق خویش را محقق سازد."
حجتی در ادامه با اشاره به متولی بودن سازمان نظام پزشکی کشور در زمینه صدور مجوز تبلیغات در حوزه سلامت گفت: "سازمان نظام پزشکی مرجع رسیدگی به تبلیغات حوزه سلامت به شمار می‌رود و دفتر تبلیغات و اطلاع‌رسانی با این سازمان در خصوص برخورد با تخلفات همکاری متقابل داشته و دارد." 
این مقام مسؤول افزود: "در حوزه سلامت و بهداشت، تنها تبلیغ محصولاتی مجاز است که اشخاص یا مؤسسات تولید یا توزیع‌کننده آن قبلاً پروانه تأسیس، بهره‌برداری، ساخت یا مجوز ورود و توزیع محصول موضوع آگهی را از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و سایر مراجع ذی‌ربط و نیز مجوز تبلیغ آن را از سازمان نظام پزشکی دریافت کرده باشند. همچنین تبلیغ داروها و نیز ذکر خواص درمانی در رسانه‌های عمومی ممنوع است."
وی در ادامه با اشاره به برخی مصادیق تبلیغ خلاف واقع و ارتکاب تخلف از سوی دست‌اندرکاران تبلیغات اظهار داشت:‌ " استفاده از مطالب گمراه کننده و ادعاهای غیرقابل اثبات و کذب؛ ارتکاب فعل یا ترک فعل که سبب مشتبه شدن یا فریب مخاطب از نظر کمیت یا کیفیت شود؛ تبلیغ فراتر از واقعیت کالا یا خدمات مورد نظر؛ استفاده از صفات مطلق و اغراق آمیز نظیر کاملاً بهداشتی و صد در صد تضمینی؛ عدم ارایه اطلاعات دقیق، صحیح و روشن کالاها و خدمات؛ بی ارزش یا فاقد اعتبار جلوه دادن خدمات و کالاهای دیگران؛ تقلید از ساختار، متن، شعار، تصاویر، آهنگ و شباهت های تبلیغاتی تجاری دیگر محصولات که مصرف کننده را فریب دهد و منجر به گمراهی وی شود؛ استفاده از اسامی، عناوین و نشان افراد و مؤسساتی که دارای شهرت هستند به  نحوی که مصرف کننده را فریب دهد و ... همگی از موارد تخلف به شمار رفته و با آن‌ها برخورد قانونی می‌شود."
مدیر کل دفتر تبلیغات و اطلاع‌رسانی با اشاره به آیین‌نامه اجرایی ماده 7 قانون حمایت از مصرف کننده تأکید کرد: "مواردی که در این آئین‌نامه درج شده است همگی در راستای ترویج فرهنگ صداقت و بیان دقیق خصوصیات کالا و خدمات در تبلیغات و رعایت حقوق مخاطبان است."
گفتنی است، آئین‌نامه اجرایی ماده 7 قانون حمایت از مصرف کننده به پیشنهاد مشترک وزارتخانه‌های صنعت، معدن و تجارت و فرهنگ و ارشاد اسلامی، 10 اردیبهشت‌ماه سال 1391 به تصویب هیئت وزیران رسید. 
برای مشاهده متن کامل این آیین‌نامه اینجا کلیک کنید.



چهارشنبه ۲۹ مرداد ۱۳۹۳