گزارش مرکز پژوهش‌ها در مورددیدگاه‌ها و سیاست‌های مرتبط با ماهواره در ایران

مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی در نخستین شماره از سلسله گزارش‌های خود تحت عنوان مطالعات ماهواره، دیدگاه‌ها و سیاست‌های مرتبط با شبکه های ماهواره‌ای در ایران را بررسی کرد.
بر اساس اعلام روابط عمومی مرکز پژوهش‌ها، دفتر مطالعات فرهنگی این مرکز در نتیجه‌گیری این گزارش آورده است: در سرگذشت دیدگاه‌ها و سیاست‌های ماهواره‌ای سه رویکرد بیش از دیگر رویکردها آشکار و به عمل نزدیک شده است.
نخستین رویکرد؛ ممنوعیت استفاده از برنامه‌های ماهواره است. مهمترین دلیل این رویکرد جلوگیری از علنی شدن و رسمیت دادن به استفاده از برنامه های ماهواره بر می‌گردد.
دومین رویکرد که از سال های نخست دهه 1380 و مجلس هفتم دیده می شود. بهره برداری مدیریت شده از ماهواره را مورد توجه قرار داده است. در ماده (104) قانون برنامه چهارم توسعه سازمان صدا و سیما موظف شد مقدمات دریافت و پردازش شبکه های ماهواره را در قالب های شبکه های تلویزیونی فراهم آورد.
در سومین رویکرد که قانون برنامه پنجم نقطه عطف آن به شمار می رود، دولت مکلف شده است تا از شبکه ها و برنامه های رسانه ای همسو حمایت کند. به عبارت دیگر، این رویکرد مشی رقابت را با شبکه های ماهواره ای تقریر کرده است.
این گزارش در ادامه می‌افزاید: اگرچه نمی‌توان درباره میزان اثربخشی هر یک از رویکردهای فوق اظهارنظر روشنی کرد، اما تبیین آنها می‌تواند چگونگی مواجهه با این پدیده را نشان دهد. همچنین بررسی انگیزه شهروندان در استفاده از برنامه‌های ماهواره می‌تواند شواهد دقیق‌تری از اثربخشی این سیاست‌ها را نشان دهد.

برای مطالعه متن کامل این پژوهش می‌توانید اینجا کلیک کنید.






چهارشنبه ۲۲ مرداد ۱۳۹۳