برپایی همایش «معاونان فرهنگی و کارشناسان تبلیغات»، ضرورتی برای پیشرفت تبلیغات کشور (قسمت پایانی)

گردهمایی همیشه نمادی بوده است برای هم‌اندیشی و به اشتراک گذاشتن آرا و نظرهای کارشناسان و دریافت و بررسی ایده‌های کارساز. همایش کارشناسان تبلیغات و معاونان فرهنگی ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان‌ها نیز با رویکردی در همین زمینه تاکنون در 8 دوره برگزار شده است و نهمین همایش نیز  به زودی برپا خواهد شد. 
هفتمین گردهمایی کارشناسان و مسئولان حوزه تبلیغات استان‌ها در اسفندماه سال 90 و در تهران برگزار شده بود و همایش هشتم نیز در تیرماه سال 91 و باز هم در پایتخت برگزار شد. در سال‌های گذشته، برخی از همایش‌ها در استان‌های مختلفی چون خراسان و فارس نیز برگزار شد و این در حالی است که در نهمین همایش «معاونان فرهنگی و کارشناسان تبلیغات» باز هم تهران میزبان متولیان و متصدیان تبلیغات استان‌ها است.
کارشناسان تبلیغات و برخی معاونان فرهنگی در مورد مکان و زمان و فعالیت‌های اجرایی همایش به بیان نظرها و پیشنهادهای خود پرداخته‌اند که در ادامه با هم می‌خوانیم:
پایتخت از امکانات بهتری برای برگزاری هر چه بهتر همایش بهره‌مند است
بسیاری از کارشناسان و شرکت‌کنندگان در همایش‌های گذشته، بهار و تابستان را فصلی مناسب برای برپایی همایش تلقی می‌کنند و برخی نیز اعتقاد دارند لازم است در سال بیش از یک بار برای برپایی این همایش اقدام شود تا نظارت بر فعالیت‌ها و آموزه‌های کارشناسان و متصدیان تبلیغات در استان‌ها افزایش یابد.
قلعه شاخانی، معاون فرهنگی استان کردستان، تابستان را فصل مناسبی برای برگزاری چنین همایشی می‌داند و می‌افزاید: "تهران پایتخت است و مسافت آن نیز از نظر جغرافیایی به گونه‌ای است که همه استان‌ها به راحتی می‌توانند در همایش حضور یابند. از طرفی، تهران از امکانات و ظرفیت‌های مناسبت‌تری نسبت به سایر استان‌ها بهره‌مند است که می‌تواند از آن‌ها برای برگزاری هر چه بهتر و شایسته‌تر همایش بهره گیرد."
برگزاری همایش‌ها به شکل چرخشی در میان استان‌ها، ظرفیت‌های هر استان را شکوفا می‌کند
برخی کارشناسان و معاونان فرهنگی استان‌ها نیز با اشاره به رویه سال‌های گذشته، به طرح برگزاری دائمی همایش‌ها در مراکز استان‌های دیگر اشاره می‌کنند و اجرای این طرح را نقطه عطفی برای پیشرفت تدریجی تبلیغات در استان‌ها می‌دانند.
محمد طاهری کارشناس تبلیغات استان البرز نیز با اشاره به نکته ذکر شده، دراین باره می‌گوید: "اگر برخی دوره‌های همایش، به صورت چرخشی در استان‌ها برگزار شود، می‌توان با تکیه بر شرایط هر استان‌، آسیب‌ها، نقاط ضعف و قوت و ظرفیت‌های آن استان را مورد بررسی قرار داد و در ارائه راه‌کارهای مناسب برای پیشرفت هر چه بیشتر آن استان از هم‌فکری دوستان و دست‌اندرکاران حوزه تبلیغات به شکل تاثیرگذار و تعریف‌شده استفاده کرد."
وی در ادامه اظهار می‌کند: "این مسأله می‌تواند رویکردی تازه برای برپایی همایش‌های آتی باشد و چشم‌اندازی متفاوت از گردهمایی کارشناسان و متصدیان تبلیغات استان‌های سراسر کشور را ترسیم کند."
گردهمایی زمینه‌ساز هم‌اندیشی است و هم‌اندیشی از ضروریات پیشرفت هر سازمان است
کارشناس تبلیغات استان خراسان جنوبی نیز با اشاره به مزایای برپایی چند همایش در طول سال می‌گوید: "گردهمایی دست‌اندرکاران امر تبلیغات در فاصله زمانی شش ماهه می‌تواند تأثیر بیشتری داشته باشد و همچنین اختصاص زمان بیش از دو روز به برگزاری همایش نیز می‌تواند قوت کارگاه‌های آموزشی را به لحاظ محتوا و آموزه‌های اختصاصی و رفع اشکالات افزایش دهد."
ملایی تصریح می‌کند: "برنامه‌ریزی هدفمند در کنار هم‌اندیشی و هم‌فکری از ضروریات هر سازمانی به شمار می‌رود؛ بنابراین تلاش برای ارتقای تخصص، دانش و مهارت کارشناسان تبلیغات، آن‌ها را برای انجام دستورالعمل‌ها آماده می‌کند."
استفاده از ابزارهای نوین، راهی برای رسیدن به معیارهای جهانی کیفیت تبلیغات است
قلمکاری معاون فرهنگی اداره کل استان اصفهان نیز زمان برگزاری همایش‌ها را مناسب می‌داند و می‌افزاید: "وقتی برای برپایی همایشی برنامه‌ریزی می‌شود زمان و مکان برگزاری آن لزوماً مهم است، اما قطعاً استمرار مباحث و آرایی که در آن مطرح می‌شود و همچنین به اشتراک گذاشتن این آموزه‌ها در طول سال، از اهمیت ویژه‌ و مهم‌تری برخوردار است."
وی اظهار می‌کند: "استفاده از فن‌آوری‌های نوین مانند ویدئو کنفرانس‌ها و اجرای نظارت آنلاین و استفاده از ابزارهای الکترونیک نه تنها می‌تواند تبلیغات کشور را به پیشرفت بیشتر امیدوار کند، بلکه با ایجاد امکان دسترسی به نظرات و تجربه‌های یکدیگر در فاصله‌های زمانی کم و امکان دسترسی آسان به مطالب و جزوات تازه و کارآمد، ما را به مرور برای رسیدن به معیارهای جهانی این عرصه یاری می‌کند."
برپایی همایش، تلاش برای نظمی سراسری در مدیریت، ساماندهی و سیاستگزاری تبلیغات کشور است
معاون امورمطبوعاتی‌ و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، در هفتمین همایش کارشناسان تبلیغات رسالت اصلی تبلیغات را تابانیدن نور آگاهی به جلوه‌های تاریک زندگی بشری عنوان کرد و افزود: "تبلیغات باید به صورت جدی‌تری وارد عرصه فرهنگ شده و از متخصصان فرهنگی در این عرصه بیشتر استفاده شود و تلاش شود تا نگاه عمومی جامعه به جایگاه تبلیغات و کانون‌های تبلیغاتی تغییر یابد."
با یادآوری این نکته، نظرات برخی کارشناسان را در این  زمینه مورد بررسی قرار دادیم. بهرامی، کارشناس تبلیغات استان البرز، با اشاره به این‌که هم‌فکری و هم‌اندیشی یکی از ارکان توسعه در هر نهاد و ساختاری است، می‌گوید: "عرصه تبلیغات کشور نیازمند فرهنگ‌سازی است و لازم است معیارهایی برای پیشرفت گام به گام این عرصه در نظر گرفته شود تا مسائل و مشکلات از اساس حل و رفع شوند. بنابراین ورود تبلیغات به عرصه فرهنگ، امری زمان‌بر اما ممکن است که نیاز به استمرار، صبوری و تلاش دارد."
قشمی، کارشناس تبلیغات کرمان نیز با بیان این‌ که نفس گردهمایی و همایش، خود حکایت از اهمیتی دارد که دستگاه‌های ذی‌صلاح برای تبلیغات قائل می‌شوند، در این‌باره اظهار می‌کند: "ارتقای دانش و مهارت متولیان و تلاش برای افزایش تخصص متصدیان تبلیغات، گامی ارزشمند برای بالابردن سطح کیفی تبلیغات در کشور است و این، موضوعی است که جز با آموزش و برگزاری دوره‌های مستمر محقق نمی‌شود."
وی تأکید کرد: " این اهتمام، نظمی سراسری را در مدیریت تبلیغات کشور ایجاد می‌کند که نتیجه آن تقویت فرهنگ تبلیغات و آماده‌سازی آن برای ورود به عرصه فرهنگ جامعه است."
***
در پایان این گزارش جا دارد بگوییم تبلیغات، علاوه بر ایفای نقش در بعد فرهنگی جامعه یکی از مؤلفه‌های تأثرگذار اقتصاد کشور است. این عرصه ارتباطی مستقیم با فضای اقتصادی کشور دارد، بنابراین ارزیابی تبلیغات بدون ارزیابی شرایط موجود اقتصاد کشور غیرمنطقی است. تصمیم‌گیری‌های کشور با نگاهی کلی به اقتصاد کلان قابل برنامه ریزی و اجرا است و تبلیغات در این بین نقش مهم و سازنده‌ای ایفا می‌کند.
در این رابطه می‌خوانید:
نهمین همایش معاونان فرهنگی وکارشناسان تبلیغات استان‌ها، فرصتی برای دست‌یابی به مهارت بیشتر (قسمت اول)
نگاهی بر تأثیر «همایش کارشناسان تبلیغات استان‌ها» بر پویایی و آگاهی‌بخشی تبلیغات (قسمت دوم)

کارشناسان تبلیغات استان‌ها از بررسی و بازآموزی قوانین در نهمین همایش می‌گویند (قسمت سوم)
مروری بر کارنامه همایش های کارشناسان تبلیغات

 



شنبه ۰۹ شهريور ۱۳۹۲