نظر فقهی حرمت نشر خبر بدون منبع موجب دلگرمی و امیدواری اصحاب رسانه شد.

معاون  امور مطبوعاتی و اطلاع رسانی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در نامه ای به آیت الله مهمان نواز:
 نظر فقهی حرمت نشر خبر بدون منبع موجب دلگرمی و امیدواری اصحاب رسانه شد.
       محمدجعفر محمدازاده؛ معاون امور مطبوعاتی و اطلاع رسانی  در نامه ای به آیت الله مهمان نواز، نماینده ولی فقیه در استان خراسان شمالی و امام جمعه بجنورد، نظر اجتهادی ایشان مبنی بر حرمت نشر خبر بدون ذکر منبع را موجب دلگرمی و امیدواری اصحاب خدوم و متعهد رسانه دانست
       معاون امور مطبوعاتی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، در این نامه ایفای رسالت رسانه ای را در گرو اهتمام به صداقت، حقانیت، امانتداری و رعایت حریم و حدود اشخاص و جامعه اسلامی دانسته که در نهایت به اعتماد و اتکای افکار عمومی به رسانه ها منجر خواهد شد.
      در بخش دیگری از نامه محمد جعفرمحمد زاده به نماینده ولی فقیه در استان خراسان شمالی آمده است:" بی تردید دیدگاه فقاهتی جنابعالی  در پرتو کلام رهبر معظم انقلاب اسلامی مبنی بر جریان احکام غیبت و تهمت در رسانه و لزوم پرهیز از آنها، رویکردی ارزنده در بومی سازی حقوق و اخلاق رسانه است."
متن کامل نامه معاون امور مطبوعاتی به نماینده ولی فقیه در استان خراسان شمالی به شرح زیر است:
 محضر مبارک حضرت آیت الله مهمان نواز، دامت افاضاته
نماینده معزز ولی فقیه در استان خراسان شمالی و امام جمعه بجنورد
با اهدای شایسته ترین سلام ها و تحیات؛
       نظر اجتهادی آن فقیه ارجمند مبنی بر حرمت نشر خبر بدون ذکر منبع، موجب دلگرمی و امیدواری اصحاب خدوم و متعهد رسانه گردید. همچنان که مستحضرید، ایفای رسالت رسانه ای در گرو اهتمام به صداقت، حقانیت، امانتداری و رعایت حریم و حدود اشخاص و جامعه اسلامی است که در نهایت، اعتماد و اتکای افکار عمومی به رسانه را در پی خواهد داشت. بر همین اساس، التزام شرعی و حقوقی رسانه ها به ذکر منبع اخبار، صرف نظر از شأن و ارزش حرفه ای، می تواند زمینه تهذیب و اعتماد سازی هرچه بیشتر رسانه ها را مهیا کرده و فضای رسانه ای را تا حد قابل توجهی از شایعه پراکنی، خلاف واقع نویسی، بزرگنمایی و برجسته سازی مصون دارد.
     بی تردید دیدگاه فقاهتی جنابعالی  در پرتو کلام رهبر معظم انقلاب اسلامی مبنی بر جریان احکام غیبت و تهمت در رسانه و لزوم پرهیز از آنها، رویکردی ارزنده در بومی سازی حقوق و اخلاق رسانه است. از این رو ضمن تشکر و قدردانی از آن عالم گرانقدر، امید دارد تا با امداد و اهتمام حضرتعالی و سایر فضلای حوزه های علمیه، باب تحقیق و اجتهاد در «فقه رسانه» به عنوان  یکی از جلوه های راهگشا و هدایت زای فقه جعفری گشوده تر گردد و اخلاق و قوانین رسانه ای  کشور با ابتنای هرچه استوارتر بر احکام نورانی اسلام عزیز سامان یابد.
۳۰ آبان ۱۳۹۰ ۱۲:۴۹


چهارشنبه ۰۲ آذر ۱۳۹۰