آسیب‌های تبلیغات، راه‌اندازی کلینیک تبلیغات و نیاز جامعه به فرهنگ بان بررسی شد.

  در گفت‌وگو با مدیر کل دفتر تبلیغات وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی آسیب‌های تبلیغات، راه‌اندازی کلینیک تبلیغات و نیاز جامعه به فرهنگ بان   بررسی شد.
مدیرکل دفتر تبلیغات و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با حضور در خبرگزاری دانشجویان ایران آسیب‌های تبلیغات و آخرین وضعیت قانون تبلیغات کشور را بررسی کرد.
پاسخ علیرضا کریمی را درباره مقولات مورد نظر در زیر می خوانیم:
 قانون تبلیغات
 قانون تبلیغات فعلی مربوط به سال ۵۸ است که در شورای عالی انقلاب تصویب شده است. این قانون در زمان خود قانون بدی نبوده است، اما امروز با توجه به پیشرفت‌هایی که ایجاد شده و رسانه‌های مختلفی که وارد بازار شده‌اند، جامعیت آن از دست رفته است.
 موضوع تدوین قانون تبلیغات، سه سالی است که در دستور کار بوده و ویرایش سوم آن در اختیار وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی قرار گرفته است و در آینده از طریق کمیسیون فرهنگی دولت، اقدام لازم  برای تبدیل آن به قانون انجام خواهد شد.
در این پیش نویس سعی شده  است تمام نکات مربوط به تبلیغات، رعایت شود و حتی از دیدگاه‌های حقوقی  اعضای حقوقدانان شورای نگهبان در تدوین آن بهره گرفته شده است.
با تصویب این قانون، بخش عمده‌ای از مشکلات تبلیغات کشور حل خواهد شد . به عنوان نمونه از جمله مشکلات موجود، تعدادی کانون تبلیغاتی فاقد مجوز است که علاوه بر پنج هزار و ۳۰۰ کانون تبلیغات دارای مجوز، وجود دارند و همانند برخی کارهای دیگر، بدون مجوز کار می‌کنند که بدین ترتیب مشکل آن‌ها نیز حل می‌شود.
تبلیغات، روغن چرخ‌دنده‌های اقتصاد‌
تبلیغات، روغن چرخ‌ دنده‌های اقتصاد است و اگر این روغن به خوبی به چرخ دنده‌های اقتصاد برسد، حرکت اقتصادی کشور در عرصه صنعتی سریع‌تر می‌شود. بنابراین هر چقدر قانون تبلیغات زودتر تصویب شود، به مسیرهای هدف‌گذاری به وسیـــــله تبلیغات سریع‌تر دست پیدا می کنیم.
مثلا ‌شاید بتوانیم از طریق تبلیغ دستمال کاغذی و محصولات کوچک‌تر، وارد خانه‌ها و ذهن مردم سایر کشورها شویم؛ می‌خواهم بگویم باید ریزه‌کاری‌های تبلیغات را دقیقا رعایت کرد و تاثیر بگذاریم و توجه داشته باشیم که از طریق انرژی هسته‌ای و یا سدسازی کمتر به این امر دست می‌یابیم.
رشته‌ی تبلیغات در دانشگاه‌های کشور
‌تا چهار سال پیش رشته تحصیلی با عنوان تبلیغات در دانشگاه ها وجود نداشت، اما اخیراً با پیگیری‌ها یی که صورت گرفته، توانستیم به این مهم دست یابیم. ‌در این راستا به دانشگاه جامع علمی کاربردی پیشنهاد کردیم که این رشته به جای تحصیلات ادواری و ترمیک، به صورت پودمانی برای عموم باشد.
اتاق فکر و مشاوره برای تبلیغات
برای کار تبلیغی باید کانون تبلیغاتی اتاق فکر و مشاوره ای داشته باشد که کار روانشناسی، روانکاوی، رنگ‌شناسی و موسیقی ‌شناسی در آن انجام شود تا به این تشخیص برسند که کالا را چگونه وارد بازار کنند زیرا تولید کننده صرفا تولید می‌کند و اگر قرار باشد تولید افزایش یابد، این جاست که متخصص تبلیغات باید بداند چگونه کالا را وارد خانه مردم کند، یک کانون تبلیغاتی باید منطقه را خوب بشناسد و بداند که مثلا شهر مشهد دارای نیروی جوان است یا نه و باید توجه کند که محصول وارد شده به آن منطقه مورد مصرف کدام گروه  سنی است.
آسیب‌های تبلیغات
معمولا تبلیغات در کشور ما نمی‌تواند به خوبی مخاطبان خود را پیدا کند و آسیب‌های تبلیغات به خصوص از طریق رسانه‌های دیداری بسیار بالاست. بررسی‌ها نشان می‌دهد در فاصله میان دو نیمه فوتبال، مخاطب تبلیغات، کم‌تر است زیرا مردم پس از ۴۵ دقیقه تماشا دیگر کشش دیدن تبلیغ را ندارند و استراحت می‌کنند. هنگامی که  در میان برنامه‌های تلویزیون، تبلیغات پخش می‌شود، حقوق بیننده از بین می‌رود. همچنین وقتی فعالیت تبلیغاتی در خیابان انجام می‌شود، باید به صورتی باشد که خودروها دچار مشکل و تصادف نشوند، زیرا هنگـــــامی که جمله ای ۱۵۰ کلمه‌ای نوشته می‌شود، معلوم است که حواس راننده پرت و مشکل ایجاد می‌شود؛ بنابراین باید تلاش کنیم با کوتاه‌ترین کلمات بیشترین تاثیر را بر مخاطبان داشته باشیم.
در حال حاضر بسیاری برای ایجاد مراکز مشاوره تبلیغات، اقدام و در این رابطه اظهار علاقـــــه مندی می کنند، در حالی که علت اصلی این گرایش ها، مشکل بیکاری است زیرا فرد یا گروه نتوانسته کار دیگری انجام دهد درنتیجه سراغ تبلیغات می‌آید و وقتی محصول کشور را تبلیغ می‌کند، نمی‌داند آن را چگونه عرضه کند.
چهارمین جشنواره‌ی تبلیغات
با تلاش های صورت گرفـــته تبلیغات به سمتی سوق یافـــــته که مبلغان به مطالعه بیشـتر روی آورده و فعالیت های شان علمی تر شده است، در همین ارتباط با برنامه ‌ریزی‌هایی انجام شده قرار است چهارمین جشنواره صنعت تبلیغات در این حوزه برگزار ‌شود که جلساتی نیز با حضور مسئولان کمیته سیاست گذاری برگزار شده است و محتوا و برنامه‌ریزی‌های کار در نظر گرفته شده و همچنین دبیران رسمی جلسات مشخص شده اند بر این اساس در آینده نزدیک فراخوانی خواهیم داشت وعلاقه‌مندان می‌توانند مقالات خود را در زمینه‌های مورد نظر ارائه دهند که این مقالات بیشتر جنبه آسیب‌شناسی دارد.
راه‌اندازی کلینیک تبلیغات
امسال کار خوبی که در سرای روزنامه‌نگاران انجام شده، ایجاد دفتر مشاوره‌ی تبلیغات است و این چیزی است که نیاز کانون های تبلیغاتی بوده و شاید بخش عمده‌ای از مشکلات هر کسی که بخواهد تبلیغ کند، با کمک این دفتر حل می‌شود و یکی از فعالیت‌های این دفتر، مشاوره‌ی حقوقی است و کاربران می‌توانند با تماس با این مرکز، نیازهای حقوقی و تبلیغاتی خود را برطرف کنند.
 قرار است این دفتر حداکثر تا نیمه دوم تیرماه کار مشاوره خود را آغاز کند و آماده خدمت‌رسانی به مردم باشد.
ممنوعیت استفاده ابزاری از افراد در تبلیغات
 قانون‌گذار از سال۵۸ نظارت بر انواع تبلیغات را در انواع  زمینه‌ها به وزارت فرهنگ وارشاد  اسلامی واگذار کرده است که در موارد قید شده، هرگونه تبلیغ و آگهی در رادیو و تلویزیون هم زیر نظر این وزارتخانه و تابع قوانین تبلیغاتی است. بر اساس قانون تبلیغات نمی‌توان از افراد استفاده ابزاری کرد. به طور مثال از پخش آگهی های تبلیغاتی که کودکان ابزار اصلی آن هستند، جلوگیری می شود و همچنین از استفاده از لغات لاتین و کوچک شمردن نشان‌های تجاری دیگر جلوگیری می‌شد.
تبلیغات از شبکه‌های ماهواره‌ ای ممنوع است
باید توجه داشت شبکه‌های ماهواره‌ ای که در کشورمان  دریافت می‌شود، هیچ کدام مورد تاًیید نیست و همه به کشورهای خارجی مربوط است که حتی از نظر سیاسی بعضا هیچ رابطه‌ای با ما ندارند یا حتی دشمن ما هستند.
براساس بخش نامه ای  که معاون اول رییس جمهوری در سال ۸۵ صادر کرده است، هرگونه ارتباط با شبکه‌های ماهواره‌ ای و تبلیغات از طریق آنها ممنوع است. براساس قانون نیز به کارگیری دستگاه‌های ماهواره‌ای و تجهیزات دریافت از ماهواره ممنوع است و هرگونه تبلیغی که به این شبکه‌ها فرستاده می‌شود، نوعی تقویت مالی برای آن شبکه است و ما موظفیم با همکاری نیروی انتظامی و بخش قضایی با متخلفان برخورد کنیم. "
حدود چهار سال است که با این افراد برخورد می‌شود. در سال گذشته حدود چهار هزار نامه در این باره داشتیم. جالب است بدانید بسیاری از صاحبان آگهی از غیرقانونی بودن این کار اطلاع نداشــتند که به آن‌ها تذکر لازم داده شد .
نیاز جامعه به فرهنگ بان
 در ابعاد و حوزه های مختلف فرهنگی نیز برای این‌که نظارت کاملی بر موضوع داشته باشیم، باید همچون مراکز دیگر که دارای پارکبان و محیط بان هستند، یک فرهنگ‌ بان اجتماعی داشته باشیم تا بر این امر نظارت شود.

 

 


يكشنبه ۱۲ تير ۱۳۹۰