کتاب ((گذرگاههای تبلیغات بازرگانی)) از سوی پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات منتشر شد.

         این کتاب نوشــــته دکتر ناصر باهنر و دکتر محمد هادی همـــــایون دارای دو بخش اصلی و 7 فصل است. بخش نخست کتاب "تبلیغات بازرگانی در بزرگراه تاریخ" و بخش دوم "تبلـــــیغات بازرگانی در گذرگاه های فرهنگ و ارتباطات" نام گرفته است.

 

        مولف بخـش نخست کتاب، دکتر ناصر باهنر، عضو هیات علمی دانشگاه امام صادق (ع) در فصل اول به مفاهیم و تعاریف تبلیغات بازرگانی می پردازد. فصل دوم به "تاریخچه تبلیغات بازرگانی در جهان"اختصاص دارد. در این فصل تبلیغات بازرگانی در چهار دوره کلی ارتباطات شفاهی، نوشتاری، الکترونیکی و دیجیتال تحلیل می شود.

 

       درفصل سوم نویسنده به "تاریخچه تبلیغات بازرگانی در ایران"پرداخته و آنرا از دوران باستان تا ایران معاصر پس ازانقـــلاب اسلامی بررسی می نماید.درادامه، فصل چهار، مروری برپژوهش ها و آموزش های تبلیغات بازرگانی است که مروری اجمالی به پژوهش های مرتبط با تبلیغات تجاری از جمله بازاریابی و مطالعات انتقادی دارد.

 

       مولف بخش دوم این کتاب دکتر محمدهادی همایون، عضو هیات علمی دانشگاه امام صادق(ع) است.در این بخش تلاش شده موضوع تبلــــیغات تجاری در جهان معاصر با رویکردی فرهـنگی و ارتباطی نقد و تحلیل شود و سپس با بررسی تطبیقی، الگویی اسلامی در این زمینه با تاکید بر جمهوری اسلامی ایران ارائه شود.

 

      در فصل اول این بخش "تبلیــــغات بازرگانی در گذرگاه جامعه و فرهـــنگ توده ای"و سه موضوع عمده فرآیند    توده ای شدن ، گسترش فناوری های موثر رسانه ای و گسترش فنون روانشناسی و اقناع بطور خاص مورد تحلیل قرار گرفته است.

 

       در فصل دوم، نویســـنده تحت عنوان "تبلـــــیغات بازرگانی در گذرگاه نقد"به نقد پیامد های تبلیغات بازرگانی در شکل امروزی آن می پردازد و نقش آن در دامن زدن به مصرف افسار گسیخته و ایجاد نیازهای کاذب برای جامعه را مورد نقد قرار می دهد.

 

        فصل سوم "تبلیغات بازرگانی در گذرگاه اسلام " به طراحی الگوی نظری و عملی تبلیغات تجاری از دیدگاه اسلام اختــــصاص دارد و تلاش دارد با توجه به آموزه ها و ارزش های اسلامی، الگوی تبلیغات بازرگانی مطلوب از نظر اسلام را تدوین کند.

 


سه شنبه ۱۸ آبان ۱۳۸۹