مصاحبه ی جناب آقای مسعود باشنگ

چهارشنبه ۱۸ آبان ۱۳۹۰

بیوگرافی مصاحبه شونده

 جناب آقای مسعود باشنگ رییس هیئت مدیره انجمن صنفی شرکت های تبلیغاتی ایران





متن مصاحبه

1-   راهکار های ایجاد نوعی همبستگی شغلی و صنفی در کانون های تبلیغاتی در کشور چیست؟
تا امروز که انجمن صنفی شرکتهای تبلیغاتی این وظیفه را به عهده داشته است.  متاسفانه به دلیل نداشتن قدرت اجرایی،  انجمن هیچگونه نظارت و دخالت عملی و موثر در امور حرفه ای و صنفی اعضا نمی تواند داشته باشد. به همین دلیل نیز اکثریت قریب به اتفاق کانون ها و شرکتهای تبلیغاتی که از وزارت محترم ارشاد پروانه فعالیت دریافت نموده اند، و تقریبا دو برابر این عده که فاقد پروانه فعالیت می باشند، برای اینکه هیچ نوع نظارتی به آن ها اعمال نشود، به نوعی سوء استفاده نموده و نیازی به عضویت در انجمن احساس نمی کنند.
به نظر من تاسیس اتحادیه صنفی و مستقل تبلیغات تنها راهکار همبستگی شغلی و صنفی و مهم تر از آن، اعمال نظارت و قانونمند کردن فعالان این حرفه است.

2-      ضرورت تشکیل اتحادیه مستقل کانون های تبلیغاتی چیست و چه تأثیری در تسهیل فعالیت های کانون ها دارد؟
فواید و ضرورت های موجودیت اتحادیه های صنفی از سال ها پیش تا کنون تجربه شده است.  در حرفه تبلیغات نیز همانند هر حرفه و صنف دیگری افراد متخلف و سودجویی وجود دارند که نه تنها به قوانین احترام نمی گذارند،  که زیرپا گذاشتن اخلاقیات و حرمت های متعارف جامعه را نیز افتخار دانسته و به نوعی زرنگی خود به شمار می آورند.  
از آنجا که صنعت تبلیغات از عوامل اصلی رونق اقتصادی هر کشوری به شمار می رود،  رعایت استاندارد های حرفه ای، اخلاق حرفه ای و اجرای قوانین و آیین نامه های رسمی مملکتی از سوی تک تک فعالان این حوزه اجتناب ناپذیر می باشد.  مدیران و مسئولین اجرایی اتحادیه ها به دلیل شناخت نزدیک و آگاهی از ریزه کاری های شغلی اعضای خود، کنترل و نظارت دقیق تری بر آنان دارند و چون اتحادیه ها از اهرم های قانونی برای تنبیه و تشویق اعضای خود برخوردار هستند پس تصمیمات گروهی در جهت منافع صنف خود را بهتر و آسانتر عملی می کنند.
3-     چه موانعی بر سرراه ایجاد اتحادیه ای مستقل برای کانون های تبلیغاتی وجود دارد؟
-    عدم تمایل بعضی از اعضای صنف به تمکین از قوانین مملکت.
-    عدم سختگیری هیئت مدیره اتحادیه معین (اتحادیه لیتوگراف و کلیشه) و اداره اماکن در برخورد قانونی و پلمب دفاتر اعضای متخلف که از سوی انجمن معرفی می شوند.
-    استقرار دفاتر اعضا در محل های با کاربری مسکونی و به اصطلاح موقعیت اداری.
-    عدم اطلاع اعضا از منافع تشکیل اتحادیه مستقل تبلیغات.
-    مغایر بودن شرایط عضویت در اتحادیه معین با شرایط موجود اعضای صنف تبلیغات.

4-   وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان متولی بحث تبلیغات، چه نقشی در رفع این موانع دارد؟

خوشبختانه اداره کل تبلیغات همکاری های لازم را در این مورد به عمل آورده و کم لطفی و بی توجهی اعضای صنف باعث کند شدن تاسیس اتحادیه مستقل می باشد.

5-   کدام سازمان ها و وزارتخانه ها می توانند به رفع موانع تأسیس اتحادیه مستقل کانون های تبلیغاتی کمک کنند؟

-    وزارت بازرگانی
-    مجمع امور صنفی

6-    اگر شما لزومی برای تأسیس اتحادیه مستقل نمی بینید، لطفا دلایل مخالفت خود را توضیح دهید.

اینطور نیست و شخصا اشتیاق بسیار زیادی برای تاسیس اتحادیه مستقل دارم.

7-    آیا با ایجاد اتحادیه های هم سو و معین موافقید؟ اگر نه، دلایل خود را بیان کنید.
متوجه منظور شما از اتحادیه های همسو و معین نمی شوم.  به هر ترتیب اتحادیه مستقل با موضوع تبلیغات مورد نظر می باشد و هر گونه تغییر دیگری در اسم و موضوع آن قابل قبول نمی باشد.

8-    این که چه اتحادیه ای به عنوان اتحادیه معین برای عضویت کانون های تبلیغاتی انتخاب شود، اهمیتی دارد یا خیر؟ لطفا دلایل این موضوع  را بیان نمایید.

قبلا اتحادیه صنف لیتوگراف و کلیشه به عنوان اتحادیه معین انتخاب شده و تا این تاریخ بیش از 60 شرکت تبلیغاتی به عضویت این اتحادیه درآمده اند.  یکی از دلایل کند شدن تاسیس اتحادیه مستقل تبلیغات، مغایر بودن شرایط صنفی لیتوگراف ها با صنف تبلیغات می باشد.

9-    تشکیل اتحادیه چه ظرفیت ها و فرصت هایی را برای فعالیت کانون ها به وجود خواهد آورد؟

-    بدیهی ست که تشکیل اتحادیه باعث قانونمند شدن فعالیت های حرفه ای شده و تا حدود زیادی امکان اجرای عدالت و نظارت و کنترل بر فعالیت شرکت های تبلیغاتی میسر خواهد شد.
-    امکان دفاع در برابر قوانین محدود کننده و مغایر با منافع و مصالح صنفی به وجود می آید.
-    به دست آوردن امتیازات و موقعیت های بهتر حرفه ای و اقتصادی برای اعضای اتحادیه آسان تر خواهد شد.
-    با رتبه بندی اعضا امکان توزیع عادلانه فرصت های شغلی امکانپذیر خواهد شد.

[+]  ارسال نظرات
نام :
ایمیل :
توضيحات *:
کد تصویری *:
  c