مصاحبه خانم شهرزاد اسفرجانی

چهارشنبه ۱۸ آبان ۱۳۹۰

بیوگرافی مصاحبه شونده

portrait-pic[1].jpg
 خانم شهرزاد اسفرجانی دانش آموخته گرافیک دانشگاه هنر
 و مؤسس و رئیس هیئت مدیره شرکت داروگ بین الملل



متن مصاحبه


1-    وضعیت کمی وکیفی آموزش تبلیغات در ایران چگونه است؟
این موضوع باید در مقایسه با نیاز اقتصادی کشور بررسی شود. در این مقایسه، ضعف کمی و کیفی آموزش تبلیغات در کشور مشخص می شود. به جز دانشکده صداوسیما، در دوره کارشناسی ارشد که آن هم کیفیت بسیار پایینی دارد، مرجع دیگری را سراغ ندارم که به نام دانشکده یا رشته تبلیغات وجود داشته باشد. «ویژه» هم بیشتر شبیه به کالج است.
2-    آموزش های نظری و دانشگاهی تا چه اندازه ای کاربردی و قابل اجرا در عرصه های عملیاتی این رشته هستند؟
 نمی‌توان به این سوال پاسخ بله یا خیر داد. چون هم بله و هم خیر! بله چون بدون پایه‌های نظری شما نمی‌توانید به عمق واقعی ارتباط در تبلیغات پی ببرید! خیر، چون کتاب‌های بسیاری، ترجمه یا به صورت واحد درسی درآمده اند که قابل لمس و یادگیری نیستند!
3-    کمبودها و چالش های موضوع آموزش دانشگاهی در این رشته چیست؟
کمبودها: فضای آموزشی، تجربه واقعی، استادان ماهر و دست‌اندرکار و اگر برنامه‌ای برای ترکیب این عوامل وجود داشته باشد، می‌توان امیدوار بود که حاصل یک دوره تحصیلی برای جوانان، به شغل واقعی بدل می‌شود.
چالش اصلی نیز نزدیک کردن فارغ‌التحصیلان این دوره با صنعت و تجارت در کشور است. دانش آموختگان این رشته که دارای علایق متفاوتی هستند واز افراد گوناگونی تشکیل شده اند. در کنار هم تجربه کسب کرده‌اند و این موضوع  موجب نزدیکی در فضای همکاری آینده خواهد شد.
4-    سرفصل های آموزشی این رشته تا چه حد منطبق با معیار های علمی جهانی این رشته است؟
 همه سرفصل‌ها یکی است. بدون شک علوم اجتماعی در همه جوامع بشری کم و بیش یکسان عمل می‌کنند. ما نباید چرخ را از اول اختراع کنیم، همه این علوم به صورت دسته‌بندی شده، سال‌هاست که در جهان و بالاخص آسیا تدریس می‌شود. اما همه آنان به بومی‌سازی نیاز دارند.
5-    راهکارهای کیفی سازی، بهبود و توسعه آموزش تبلیغات کدامند؟
کمک  و تشویق جوانان مستعد به تحصیل در این دوره. تربیت مدرس و یافتن مدرسان حرفه‌ای. ایجاد رشته تخصصی در دانشگاه‌ها و موسسات عالی و حرفه‌ای.
6-    راهکارهای بومی سازی منابع درسی و آموزشی این رشته چیست و آیا اساسا ضرورتی برای این کار وجود دارد؟
همان‌طور که گفته شد، بله. این نیاز ضروری است. بسیاری از مطالب باید نمونه ایرانی داشته باشد. بسیاری از مطالب برای جامعه ما ضروری نیست. آنها باید بررسی شوند و از میان شان چکیده‌ای بیرون بیاید.
7-    نقطه نظرات تکمیلی شما در حوزه مسائل تبلیغات به ویژه تقویت بنیان های علمی این رشته چیست؟
بنده به عنوان کسی که از سال‌ها پیش علاقه‌مند به تدریس این حرفه به صورت تجربی بوده ام، نتیجه این انتقال تجربه را با چشم خودم در میان جوانان دیده‌ام. لذا از مسئولین تقاضا می‌کنم که به این حوزه به طورجدی و درخور و شایسته این صنعت توجه کنند. چون اگر این صنعت و حرفه در مسیر درست و مناسب خود قرار گیرد، نیروی مضاعفی به اقتصاد کشور خواهد داد.




[+]  ارسال نظرات
نام :
ایمیل :
توضيحات *:
کد تصویری *:
  c