تبیین سه محور اصلی برنامههای دفتر تبلیغات و اطلاعرسانی در سال جاری
دوشنبه ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۳
متن مصاحبه
ایجاد زیرساختها، تدوین قوانین و مقررات و ارایه آموزشهای لازم در حوزه تبلیغات، سه محور اصلی برنامهها و طرحهای عملیاتی دفتر تبلیغات و اطلاعرسانی در سال 93 هستند.
احساناله حجتی، مدیر کل دفتر تبلیغات و اطلاعرسانی در تبیین برنامههای این دفتر در سال جدید، گفت:"از برنامهها و طرحهای عملیاتی دفتر به منظور حمایت از کانونهای تبلیغاتی، واسپاری برخی امور به گروهها و انجمنهایی است که از ظرفیتهای لازم برای اجرای آنها بهرهمندند و میتوانند در این زمینه، فعالیت مؤثر و نتیجهبخش داشته باشند."
چابکسازی برنامههای اجرایی دفتر در سایه برونسپاری
وی در تبیین زیرساختهای سال جدید، تشخیص و تعیین سیاستها و راهکارهای مناسب در امر تبلیغات را الزامی دانست و افزود: "وظایف دفتر تبلیغات در چارچوب سیاستگذاری و برنامهریزی برای اجرا تعریف میشود. ورود دفتر به مسایل زیربنایی و پراهمیت در زمینه تبلیغات و چابکسازی برنامهها با واگذاری برخی امور به تشکلهای صنفی مجاز محقق میشود. دفتر تبلیغات و اطلاعرسانی و ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استانها در حال حاضر این امور را رأساً و به صورت مستقیم انجام میدهند، حال اینکه با توجه به سیاستهای کلان دولت در بخش واگذاری برخی امور به تشکلها، این امور قابل واگذاری به تشکلهای صنفی مجاز در زمینه تبلیغات هستند."
مدیر کل دفتر تبلیغات و اطلاعرسانی با اشاره به برنامههای این دفتر برای مکانیزه کردن فعالیتها گفت: " امیدواریم بهکارگیری دو سامانه «رصد ماهواره» و «صدور مجوز» با هدف سهولت در ثبت و بررسی تبلیغات ماهوارهای و صدور مجوز طرحهای تبلیغاتی در سال جاری نتیجهبخش باشد؛ همچنین اجرای فاز دوم سامانه «تبلیغ» با تقویت برنامههای زیرساختی، زمینه پیشرفت در تسریع امور اجرایی و ایجاد وحدت رویه در صدور مجوز برای کانونهای آگهی و تبلیغاتی در سراسر کشور را فراهم آورد."
حجتی در ارتباط با استفاده از سامانه تبلیغ عنوان کرد: "زمان صدور پروانه فعالیت برای متقاضیان کانونهای تبلیغاتی امری زمانبر است که میتوان با واسپاری برخی امور اجرایی صدور مجوز، این زمان را کاهش داد. از سیاستهای دیگر در این زمینه نیز تعیین دوره زمانی مشخص برای بررسی و صدور این مجوزها به منظور افزایش رضایتمندی متقاضیان مجوز کانونهای تبلیغاتی است. بررسی نقاط قوت و ضعف نحوه ثبتنام متقاضیان، بهکارگیری و ساماندهی روشهای الکترونیکی و اینترنتی برای ثبت درخواست کانون تبلیغاتی و بررسی مدارک و شرایط متقاضیان در مدت زمان کوتاه، نیز از فعالیتهایی است که در سال جاری به آن پرداخته خواهد شد."
حجتی همچنین در تبیین برنامههای پژوهشی به عنوان بخش دیگری از برنامههای زیرساختی دفتر تبلیغات و اطلاعرسانی عنوان کرد: "همانند سالهای گذشته، در سال جدید نیز انجام پژوهشهای بنیادین و قابل استفاده با همکاری بخشهای پژوهشی و مطالعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه پیدا خواهد کرد و با توجه به نیاز کاربردی دفتر به نتایج این پژوهشها، سیاستگذاریهای راهبردی دفتر از این مقوله بهرهمند خواهد شد."
پیگیری لایحه قانون تبلیغات در دستور کار است
حجتی در تبیین فعالیتهای دفتر در حوزه «وضع قوانین و مقررات» به تدوین «لایحه قانون تبلیغات» اشاره و اعلام کرد:"یکی از فعالیتهای دفتر در سال جاری، پیگیری در به نتیجه رساندن لایحه قانون تبلیغات خواهد بود. کار بررسی و تدوین این لایحه از سال 1377 در دستور کار دفتر تبلیغات قرار گرفته؛ اما در دورههای مختلف، به دلیل تغییر نگرشها، سیاستها و راهبردها، این کار طولانی شده است."
وی تصریح کرد: "در سالهای اخیر سعی شده است این لایحه با سرعت بالاتری بررسی شود. در نهایت لایحه کنونی در اختیار وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی قرار گرفته است و از آنجا نیز در دولت و سپس در مجلس شورای اسلامی مطرح میشود. امیدواریم تغییرات زیادی در این لایحه صورت نگیرد، چراکه این لایحه، حاصل تلاش و همراهی چندینساله دستاندرکاران و صاحبنظران تبلیغات است و با توجه به نیازهای این حوزه تدوین شده است."
آموزش دستاندرکاران کانونهای تبلیغاتی و کارشناسان استانی
مدیر کل دفتر تبلیغات و اطلاعرسانی در ادامه به رویکرد «آموزشمحور» دفتر تبلیغات اشاره و اعلام کرد: "آموزش به شاغلان در کانونهای تبلیغاتی و کارشناسان ادارات کل استانها، مجریان صدور مجوز و ناظران بر فعالیت کانونها در دستور کار قرار دارد. البته سرفصلها و منابع لازم برای این آموزشها نیز مستلزم نیازسنجی و آگاهی از وضعیت کنونی اطلاعات و دانش این افراد است."
مدیر کل دفتر تبلیغات و اطلاعرسانی در مورد سایر برنامههای آموزشی دفتر تبلیغات تصریح کرد: "ارائه دورههای آموزشی آزاد به علاقمندان تبلیغات از دیگر برنامههایی است که با همکاری مراکز آموزشی وابسته به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در سال جدید در دستور کار قرار دارد. نمایندگان کانونهای تبلیغاتی یا کارشناسان تبلیغات استانها نیز، میتوانند از کارگاههای آموزشی کوتاهمدتی که توسط دفتر تبلیغات و اطلاعرسانی در مراکز استان برگزار میشود، بهرهمند شوند."
وی در ادامه با اشاره به برپایی همایشهای «صنعت تبلیغات» و «کارشناسان تبلیغات» به عنوان یکی از راهکارهای آموزشی در سال جدید گفت: "همایش کارشناسان تبلیغات استانها میتواند بستری مناسب برای ارتقای سطح آگاهی و دانش کارشناسان این حوزه باشد. در این همایشها برنامهها، بخشنامهها و سیاستهای جدید دفتر برای کارشناسان تبیین میشود."
وی در بخش پایانی سخنان خود اظهار داشت: "در سال گذشته به منظور اجرای طرح حفظ و صیانت از خط و زبان فارسی در حوزه تبلیغات، طرحها و برنامههایی با هدف اطلاع از وضعیت استانهای سراسر کشور در این زمینه به اجرا درآمد؛ این برنامهها بر اساس راهبردهای ارایه شده در سال جدید به روزرسانی و با تقویت زیرساختهای اجرایی، قویتر از گذشته اجرا خواهد شد. همچنین براساس سیاستهای مدون در سال جدید، استمرار در برپایی جلسات کارگروه مقابله با تبلیغات ماهوارهای به منظور سیاستگذاری و برنامهریزی مناسب و مؤثر در این زمینه با حضور نمایندگان سازمانها و نهادهای ذیربط در دستور کار قرار دارد."
[+] ارسال نظرات |