نام تجاری، قبل از هر چیز، نام یک گونه است. نام تجاری علاوه بر یک نام، همیشه جلوهای تصویری نیز از خود ارائه میدهد. به عبارت دیگر به نوعی یک نماد، طرح، علامت تجاری و نیز یک نشان منحصر به فرد است.
امروزه در بسیاری از کشورها نامهای تجاری در زمره اصلیترین سرمایههای سازمانی به شمار میآیند و به همین جهت مدیریت نامهای تجاری یکی از جایگاههای مدیریتی در ساختار سازمانهای امروزی بوده و تحت حمایت ویژه مدیریت ارشد است.
کتاب «کسب و کار نامهای تجاری» نوشته دو محقق و پژوهشگر در زمینه بازاریابی و نامهای تجاری است. جان میلر و دیوید مور، نگارش این کتاب را با رویکرد بررسی جامع و علمی نامهای تجاری در جهان آغاز کردند و به گفته عطیه بطحایی (کارشناس ارشد بازاریابی بینالملل) و پرویز درگی(مدرس دانشگاه و مشاور و محقق بازاریابی) مترجمان این کتاب، یکی از بهترین و پرمحتواترین منابع در زمینه بازاریابی و نام های تجاری است که در اختیار دانشجویان، دانش پژوهان و علاقمندان به این حوزه قرار دارد.
کتاب «کسب و کار نامهای تجاری» در 5 بخش اصلی به گونهای طراحی شده که مخاطبان را گام به گام با اهمیت و شیوههای مدیریت نامهای تجاری آشنا ساخته و با ذکر نمونه های موفق و ناموفق، به پرسشهایی درباره نامهای تجاری پاسخ میدهد.
بخش اول، معرفی تعاریف و مفاهیم بنیادین مدیریت نامهای تجاری را در میگیرد، بخش دوم به بررسی شیوههای تأثیرگذاری نامهای تجاری و منشأ ارزشآفرینی در عرصه رقابت میپردازد، بخش سوم چالشهای بنیادین نامهای تجاری و رویکردهای مناسب در پاسخ به تحولات مربوط به این نامها اعم تولد ، حفظ، تجدید حیات، نام گذاری مجدد و ... را بررسی میکند، بخش چهارم، اطلاعات 6 نام تجاری برتر را در اختیار خواننده میگذارد و در بخش آخر نیز مخاطب می تواند شیوههای ارزیابی و سنجش تأثیرات نام تجاری بر عملکرد و سودآوری کسب و کار را مطالعه کند. این کتاب از سوی انتشارات رسا و در 326 صفحه منتشر شده است.