"برای کلمه «کمپین» در فرهنگ لغت فارسی معادل یک کلمهای ِ کاملی وجود ندارد. معنای واقعی کمپین و حتی چارچوب و کاربرد آن در کشور ما به دلیل عدم آشنایی جامعه با برنامهریزیهای علمی در رفتارهای اجتماعی، میان آحاد جامعه متفاوت است... کمپین در تعریف علمی، مفهومی انتزاعی و ذهنی نیست تا معنای آن از فردی به فرد دیگر تغییر کند، بلکه مفهومی عینی و دارای تعاریف و چارچوب مشخص علمی است. در جوامع توسعهیافته، مفهوم کمپین کاملاً شناخته شده است و مردم بارها عنوان کمپین را در برنامهریزیهای اقتصادی، سیاسی و فرهنگی شنیدهاند."
این عبارات را محمد دهقان طرزجانی در نخستین فصل از کتاب «کمپین تبلیغاتی» و برای توجیه استفاده از عبارت بیگانه «کمپین» در نامگذاری اثر خود نگاشته است. او در ادامه به تشریح مراحل و ویژگیهای کمپین تبلیغاتی میپردازد: "وقتی صحبت از نگارش و اجرای کمپین تبلیغاتی برای تولد یک محصول تولیدی یا خدمتی جدید است، قطعاً از همه دستاوردهای علم بازاریابی، تبلیغات، فروش و روابطعمومی در آن کمپین استفاده میشود... (زیرا) نگاه یک بعدی، با واقعیتهای موجود در بازار تجارت و ارایه خدمات سازگار نیست."
"ساختار یک طرح کمپین"، "تحلیل موقعیت"، "تحلیل swot"، "استراتژی کمپین"، "استراتژی ارتباطی"، "طرحریزی رسانه"، "سایر فعالیتهای ارتباطی بازاریابی"، "تخصیص منابع و بودجهبندی" و "روش و معیارهای ارزیابی کمپین" عناوین فصول 9گانه کتاب "کمپین تبلیغاتی" هستند. استراتژی کمپین و علائم بحران در صنعت و تجارت، از موضوعاتی هستند در فصول اول و دوم میخوانید و فصول سوم و چهارم و پنجم نیز به نقاط قوت، ضعف، فرصتها و تهدیدها، چگونگی شناسایی مخاطبان و تشخیص عناصر مهم در تصمیمگیری خرید آنها و همچنین روشهای تبلیغاتی و خلاقانه میپردازند. فصل ششم، هفتم و هشتم نیز نگاهی به راهکارها و عوامل مؤثر بر بودجه تبلیغاتی دارند و در نهایت فصل نهم چگونگی سنجش اثربخشی تبلیغات، نظریههای تأثیر تبلیغات بر فروش و مشکلات سنجش اثربخشی تبلیغات را شرح میدهد.
کتاب «کمپین تبلیغاتی» 156 صفحه دارد و انتشارات مبلغان آن را در سال 1393 منتشر کرده است؛ از نظر ناشر، این اثر پاسخی علمی با رویکرد آموزشی به شبهات و سؤالات در زمینه تبلیغات است و برای کارشناسان و مدیران شرکتهای تبلیغاتی، مدیران روابط عمومی و تبلیغات شرکتها و استادان و دانشجویان منبعی مفید محسوب میشود.
از دیگر بخشهای خواندنی این کتاب، کمپین تبلیغاتی پنجاهمین سال تأسیس نفت بهران و کمپین تبلیغاتی بانک دی است که به صورت دو پیوست در بخش پایانی کتاب نقد و بررسی شده است.