معاونت
امور مطبوعاتی و اطلاع رسانی با دعوت از متخصصان و فعالان نهادها و تشکل های تبلیغاتی،
نخستین نشست کارگروه تخصصی تبلیغات را با هدف آسیب شناسی و چگونگی تولید گفتمان مسلط
تبلیغات در حمایت از رونق تولید داخلی برگزار کرد.
ارائه
تصویری جامع از وضعیت تبلیغات کشور، نقش و کارکرد دولت و بخش خصوصی، لزوم اتخاذ
رویکردهای گفتمانی و ترویجی در عرصه تبلیغات رسانهای، آسیبشناسی و شناخت دقیق دغدغههای
فعالان و متخصصان، شناسایی و به کارگیری الزامات نوین در فضای دیجیتال از جمله
موضوعات طرح شده در این نشست بود.
به گزارش روابط عمومی دفتر تبلیغات و اطلاع رسانی، محمد خُدادی معاون امور مطبوعاتی و اطلاع رسانی در این نشست بر لزوم بروز تکثر گفتمانی تبلیغات در فضای رسانهای کشور، بهره گیری از ظرفیت های دانشگاهیان و فعالان، توسعه آموزش و مهارتافزایی و نوآوری و فرآوردهسازی در تبلیغات تأکید کرد. وی همچنین خواستار مشارکت فعالان و نهادهای تبلیغاتی در تدوین نقشه راه با توجه به آیندهنگری مبتنی بر وظایف و تکالیف دولت و بخش خصوصی شد.
وی تاکید کرد: امروزه نقش تبلیغات در اقناع افکار عمومی و شریکسازی برای پیشبرد اهداف کلان جامعه، انکارناپذیر است و باید برای این نقش، جایگاه ویژهای تعریف و برخی کارکردها، بازتعریف شود. معاون امور مطبوعاتی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به شعار سال و تاکید بر «رونق تولید» با توجه به جنگ تحمیلی اقتصادی امریکا علیه کشور، خاطرنشان کرد: اصلاح الگوی مصرف و فرهنگسازی برای استفاده از کالای باکیفیت ایرانی در کنار استفاده از ظرفیت تبلیغاتی فضای مجازی، مهمترین وظیفه ما در شرایط فعلی کشور است.
این نشست با حضور معاون امور مطبوعاتی و اطلاعرسانی، مدیرکل دفتر تبلیغات و اطلاعرسانی، نمایندگان انجمن های صنفی کانون های تبلیغاتی و فعالان تبلیغات یک شنبه 9 تیر ماه جاری برگزار شد.
احساناله حجتی مدیرکل دفتر تبلیغات و اطلاعرسانی نیز با قدردانی از مشارکت متخصصان و فعالان برای همکاری در ارتقای جایگاه تبلیغات، بر ضرورت همافزایی در تصمیمسازی ها و تقویت تصمیمگیریهای این دفتر با ایجاد تمرکز و وحدت رویه بین نهادها و مراجع تخصصی تبلیغات کشور، تاکید کرد.
حجتی
با اشاره به اتخاذ رویکرد تازه معاونت امور مطبوعاتی و اطلاعرسانی در ارتقای جایگاه
تبلیغات و بازآفرینی نقش دولت و بخش خصوصی، افزود: آسیبشناسی و تبیین اقدامات
دولت در تسهیل امور، اصلاح روشها و رویهها از کارکردهای این کارگروه تخصصی خواهد
بود که با توجه به اولویتها و برنامههای دفتر تبلیغات و اطلاعرسانی در دستور
کار قرار خواهند گرفت.
بر
همین اساس، محمود دهقان رئیس هیات مدیره انجمن صنفی شرکت های تبلیغاتی نیز با
استقبال از رویکرد نوین و توجه به اهمیت تبلیغات در معاونت امور مطبوعاتی و اطلاعرسانی،
شناسایی ظرفیتهای جدید در دوران گذار از رسانههای سنتی به دیجیتال، اصلاح دیدگاهها
و فرصتسازیها و تقویت جایگاه و نقش حاکمیتی دولت در نظارت بر فعالیتهای
تبلیغاتی را خواستار شد.
پاشاپور
مدیر کانون تبلیغاتی اشاره نیز مداقه در واقعیات فضای تبلیغات را برای هرگونه آسیبشناسی
ضروری دانست و تحلیل و ارزیابی اطلاعات را برای تدوین برنامه ها و تصمیم گیری ها الزامی
خواند. وی رقابتهای ناسالم در بازار انحصاری، تحریمهای اقتصادی و ...، را منشا کاهش
سرانه تبلیغاتی برشمرد و افزود این وضعیت بیانگر آن است که در ایجاد تنوع رسانهای،
تغییر و اصلاح شاخصها مانند رشد شمارگان رسانههای محیطی و چاپی، افزایش مخاطبان،
شکست انحصار رسانههای تبلیغاتی و ... در بخش دولتی موفق نبوده ایم. همچنین، بخش
خصوصی به علت بیتوجهی به نقش و تاثیر سرمایهگذاری در تدوین کمپینهای رسانهای،
نتوانسته در کمک به ارتقای این حوزه موثر باشد.
دَرَگی
مدرس دانشگاه و رئیس انجمن متخصصان بازاریابی، آینده پژوهی و سناریوسازی، تبیین و
تدوین استراتژی ها، تصمیم گیری های درست مبتنی بر شناخت را از ضرورت های این حوزه
برشمرد و تاکید کرد برای رونق تولید باید به رونق بازار مصرف که خود متاثر از تحقیقات
بازار و تبلیغات است، توجه شود.
خطیبی
مدیر کانون تبلیغاتی نور نیز با تاکید بر نقش کنترلی و هدایتی تبلیغات در بازار
مصرف، لزوم اتخاذ پیوستهای رسانهای و تبلیغاتی برای همهی تصمیمگیریهای دولت به ویژه
در عرصه اقتصاد را ضروری دانست به طوری که از همه ظرفیتهای موجود در تبلیغات برای
جهتدهی به افکار عمومی برای موفقیت آن سیاست ها و تصمیم ها بهرهبرداری شود.