معاون امور مطبوعاتی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی :برند شعار نیست

معاون امور مطبوعاتی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ورئیس کمیته مرکزی سازمان های تبلیغات کشور گفت: ضریب نفوذ رسانه‌های الکترونیکی و شبکه‌های اجتماعی در حوزه تبلیغات به بالای 85 درصد رسیده است.

محمد سلطانی‌فر معاون امور مطبوعاتی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در آیین افتتاحیه سومین کنفرانس ملی «ارتباطات، بازاریابی و برندینگ»که سه‌شنبه 25 دی ماه در مرکز همایش‌های دانشکده مدیریت دانشگاه تهران، با تاکید بر اینکه «برند» را نمی‌توان مانند شعار از بالا به پایین انتقال داد، گفت: برندها عموماً از پایین به بالا شکل می‌گیرند.

سلطانی‌فر، ایجاد مطلوبیت در برندها را مقدمه جلب مقبولیت مردمی عنوان کرد و گفت: در این صورت است که یک برند می‌تواند علاوه بر ملموس بودن در گذشته و حال، برای آیندگان هم قابل لمس و درک باشد. بنابراین در حوزه برندینگ اگر مردم بر «نشان» ما صحه نگذارند، برند شکل نمی‌گیرد.

وی در تقسیم‌بندی رسانه‌ها بر اساس ساختار و کارکرد در حوزه تبلیغات به رسانه‌های ابزاری (مانند بروشور و پوستر)، رسانه‌های نهادی (مانند شرکت‌های انتشاراتی، رادیو و تلویزیون)، رسانه‌های گروهی و رسانه‌های فرانهادی (مانند خبرگزاری‌ها) اشاره و اظهار کرد: تبلیغات همیشه از بستر رسانه‌ها به مخاطبین منتقل می شود و حوزه ساخت برند به واسطه رسانه‌ها اتفاق می‌افتد. امروز موضوع خبر و آگهی به شدت درهم آمیخته و هیچ خبری بدون منافع شکل نمی‌گیرد؛ هیچ انتقال اطلاعاتی هم در عرصه پرفشار و سرریز، خبر نیست که منافعی اعم از سیاسی، اقتصادی و ... پشت آن نباشد.

رئیس کمیته مرکزی سازمان های تبلیغات کشور در ادامه به بررسی کارکرد رسانه‌های مختلف در حوزه تبلیغات پرداخت و گفت: رادیو در میان رسانه‌های تبلیغی یکی از پرکاربردترین و متداول‌ترین ابزارها است و با وجود سنتی بودن هنوز تاثیرگذاری بالایی در تبلیغات دارد به طوری که بر اساس نتایج پژوهش ها، 75 درصد مصرف کنندگان با شنیدن تبلیغات رادیویی تصویر آن را در ذهن خود مصور می‌کنند. با وجود اینکه بسیاری از کارشناسان با ظهور تلویزیون، از «مرگ رادیو» سخن می گویند اما همچنان رادیو زنده است.

سلطانی فر با اذعان به اینکه تلویزیون همچنان در دنیا فراگیرترین رسانه است، تصریح کرد: با وجود اینکه تبلیغات در سینما در اغلب کشورهای جهان بسیار محدود است اما این مدیوم رسانه‌ای در ایران یکی از مهمترین وسایل تبلیغ است. رسانه های چاپی نیز به دلیل هزینه کمتر و سهولت بیشتر دارای جایگاه خاصی در عرصه تبلیغات بوده اما به دلیل مشکلات عدیده طی سالیان اخیر به تدریج در حال از دست دادن قدرت خود در عرصه تبلیغات است و با روند رو به کاهش تبلیغات چاپی مواجه هستیم.

وی به چالش کاهش تبلیغات در حوزه رسانه های مکتوب اشاره و خاطرنشان کرد: زنگ خطر بزرگی برای رسانه‌های مکتوب به صدا درآمده است. جایگاه رسانه های چاپی به دلیل جایگزینی حوزه تبلیغات الکترونیک، به سرعت در حال کاهش است اما با این حال هنوز جایگاه خود را دارد تبلیغات اینترنتی که بعد از پیدایش تبلیغات پیامکی و موبایلی شکل گرفت به دلیل اینکه مزیت هایی نظیر صوت، تصویر، حرکت و دیگر مزیت‌ها را به‌طور همزمان دارد به سرعت جایگزین تبلیغات رادیویی تلویزیونی و چاپی می‌شود.


چهارشنبه ۲۶ دى ۱۳۹۷