صالحی در جمع خبرنگاران: کالاهای فرهنگی از منظر هویت و ارزش‌افزوده کمک شایانی به اقتصاد می‌کند

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه کالاهای فرهنگی باید بیشتر مورد حمایت قرار بگیرد، گفت: صنعت تنها در صنایع سخت دیده نمی‌شود بلکه صنعت نرم هم می‌تواند از منظر هویت و ارزش افزوده به اقتصاد بیش از صنعت سخت کمک کند.

به گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سید عباس صالحی در حاشیه چهارمین جشنواره جایزه فیروزه در مورد اقدامات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در زمینه تولید و تنظیم بازار کالاهای فرهنگی گفت: سعی براین است که از بیست هزار شغل فرهنگی حمایت مالی شود و این یک فرصت جدیدی را برای ارائه تسهیلات برای مشاغل فرهنگی فراهم می کند و امید است در کل ایران این اتفاق رقم بخورد.

وی ادامه داد: فضایی که در صندوق توسعه ملی نیز به وجود آمده است سبب شده با همکاری دوستان از این بخش نیز به خوبی استفاده کنیم. از این رو مشاغل فرهنگی هم بعد از تکمیل اقدامات لازم می‌توانند از تسهیلات با سودهای کمتر از صندوق توسعه ملی بهره ببرند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید کرد: در حوزه کاهش هزینه‌ها نیز اقدامات متعددی انجام شده است، به اعتبار برنامه ششم توسعه سعی بر کاهش هزینه‌ها بوده و در تلاش هستیم در استان‌ها زمینه‌ای را فراهم کنیم تا مشاغل فرهنگی به عنوان مشاغل تجاری تلقی نشوند و مالیات‌ها و عوارض شهرداری شامل آنها نشود و در زیر مجموعه آثار فرهنگی قرار داشته باشند.

صالحی در راستای نقش جشنواره‌هایی چون فیروزه در حمایت از تولیدات فرهنگی، خاطرنشان کرد: جایزه فیروزه و از این قبیل جشنواره‌ها که در قالب کالاهای فرهنگی فعالیت می‌کنند می‌توانند مسیر تولیدات سالانه ما را در این حوزه‌ها ارزیابی کنند. طبیعتا اتفاقاتی که در یک سال رخ می‌دهد به تولیدکننده کمک می‌کند تا مسیرهای طی شده خود را ببیند و سیاستگذاران هم باید ارزیابی کنند که چه مسیرهایی تا به امروز پیش رفته و کدام مسیرها باید مورد حمایت بیشتری قرار بگیرد.

وی افزود: فرصت تشکل‌سازی و ارتباطات صنفی در این نوع جشنواره‌ها مهیا می‌شود، در دو سال گذشته ما انجمن «نوشت‌افزار» را داشتیم و اتفاقاتی از این قبیل به تشکل‌های صنفی کمک کرد و امروز شاهد هستیم که انجمن اسباب‌بازی‌ها نیز به این تشکل اضافه شده است. پس این نوع جشنواره‌ها علاوه بر فرصت‌های تعاملی می‌تواند از منظر زیرساخت و بازار به ما کمک کند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه سخنان خود گفت: این نوع جشنواره‌ها این فرصت را پدید می‌آورد تا تولیدات برتر نوعی نشان‌گذاری و فرصت عرضه بهتر را پیدا کنند و این جوایز اعتباری را به آنها می‌دهد که در فرصت‌های بعدی خود بتوانند ارتباط بیشتری با مصرف‌کنندگان بگیرند.

صالحی بیان کرد: کالاهای فرهنگی باید بیشتر مورد حمایت قرار بگیرد و صنعت تنها در صنایع سخت دیده نمی‌شود بلکه صنعت نرم هم می‌تواند از منظر هویت و ارزش افزوده به اقتصاد بیش از صنعت سخت کمک کند.

وی در راستای بودجه چهارمین جشنواره جایزه فیروزه نیز گفت: این جایزه به همت صنف و تولیدکنندگان عرصه صنعت اسباب‌بازی، نوشت‌افزار، کالاهای فرهنگی و استارتاپ‌ها جلو آمده و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در حوزه‌های دبیرخانه‌ای و جوایز بیشتر همکاری کرده است. البته تمام جشنواره‌های ما موظف هستند تا سه ماه بعد از جشنواره هزینه‌ها را شفاف اعلام کنند و این جایزه هم بر همین منوال خواهد بود.


دوشنبه ۱۷ دى ۱۳۹۷