صالحی در نشست صمیمانه مدیران رسانه های مکتوب و مجازی با وزرای اطلاعات و فرهنگ و ارشاد اسلامی: رسانه ها در مدیریت بحران های اجتماعی نقش بسزایی ایفا می کنند


صالحی در نشست صمیمانه مدیران رسانه های مکتوب و مجازی با وزرای اطلاعات و فرهنگ و ارشاد اسلامی: رسانه ها در مدیریت بحران های اجتماعی نقش بسزایی ایفا می کنند
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: از مشروطه تاکنون رسانه ها همواره نقش بسزایی در مدیریت بحران های اجتماعی داشته و دارند.

به گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سیدعباس صالحی صبح امروز در نشستی با مدیران رسانه های مکتوب و مجازی که با حضور حجت الاسلام سید محمود علوی وزیر اطلاعات برگزار شد، با بیان این مطلب افزود: مدیران مسئول رسانه ها نقش مهمی در فضای اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی دارند و به عنوان یک جریان اثرگذار محسوب می شوند.

وی تصریح کرد: رسانه ها در ساخت و ساز و اصلاح افکار عمومی، کمک به نقد دولت ها یا نقد آن ها تاثیرگذار هستند و امروز باید بیش از گذشته شاهد این تاثیرگذاری باشیم.

صالحی ادامه داد: رسانه بخش مهمی از جامعه مدنی است و جامعه مدنی بدون رسانه ها بی محتوا و بی معنا می شود. بنابراین سهم  رسانه ها در رویدادهای مختلف، قابل توجه، بنیادین و اساسی است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار کرد: گفت و گوی میان اصحاب رسانه و  اصحاب دولت و نظام سیاسی و اجتماعی باید بیش از گذشته افزایش یابد تا به اصلاح و حل مشکلات اجتماعی و تبادل نظرات بیشتر دست بیابیم.

صالحی افزود: گفت و گوهای رو در روی دولت و مدیران رسانه ها به آشنا شدن دو طرف نسبت به دغدغه های افکار عمومی و نگاه آن ها به دولت و زاویه دید دولتمردان کمک می کند و منجر به کاهش فاصله و گسست رابطه ملت و دولت می شود. بر این اساس رسانه ها حلقه اصلی ارتباط افکار عمومی و دولتمردان و نظام سیاسی هستند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به برخی اتفاقات طبیعی و اجتماعی در سال ٩٦ ادامه داد: موقعیت رسانه ها در ارتباط با بحران های طبیعی و اجتماعی مهم و ویژه است و می توانند با همگرایی، دولت و نظام سیاسی را در مسیر حل مسائل کمک کنند.

وی در عین حال تصریح کرد: رسانه ها علاوه بر نقد عملکرد دولتمردان باید در مدیریت بحران به آن ها کمک کنند تا گرفتار اختلال روانی و اجتماعی نشویم.

عضو کابینه دوازدهم افزود: رسانه ها در مدیریت شایعات در فضای بحران های اجتماعی و طبیعی و ... نقش مهمی را ایفا می کنند. رسانه ها همچنین در امید به زندگی در محیط بحران زده و تصویری که از محیط بحران زده به خارج از آن منعکس می شود نقش مهمی دارند. 

صالحی با اشاره به اعتراضات اجتماعی در سال گذشته ادامه داد: بستر های اجتماعی اینگونه اعتراضات احساس نارضایتی و احساس ناامیدی است. دولتمردان معتقد نیستند که نارضایتی و ناامیدی وجود ندارد. همچنین اعتراض و انتقاد را حق اجتماعی می دانند اما آنچه مهم است این که نباید این نوع احساس مبالغه آمیز باشد و با واقعیت فاصله بسیاری داشته باشد و رسانه ها در رفع فاصله بین واقعیت و احساس وجود نارضایتی و ناامیدی می توانند نقش ویژه ای داشته باشند.

وی اظهار کرد: امروز به افزایش فضای امید اجتماعی نیازمندیم. رسانه ها در ایجاد امید آفرینی نقش بسزایی دارند. جامعه ناامید و بی نشاط به جامعه بی مسئولیت و کم تحرک تبدیل می شود. بنابراین نقش رسانه ها در ساخت جامعه با نشاط، پویا و خلاق کم نظیر است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پایان با اشاره به اتفاقات منطقه ای و جهانی ادامه داد: در شرایط بین المللی امروز همفکری و همکاری رسانه ها با دولت و نظام اجتماعی ضروری است و در گفت و گوهای دوطرفه میان دولتمردان و رسانه ها به سمت حفظ نظام اسلامی و انقلاب که در آستانه چهلمین سالگرد آن هستیم و همچنین برای حفاظت ایران که همگی به آن تعلق خاطر داریم در مسیری درست قدم برداریم.

در ابتدای این نشست محمد سلطانی فر معاون امور مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی  با اشاره به اهداف برگزاری این نشست ها گفت: پرداختن به حوزه های محتوایی رسانه ها یکی از دلایل برگزاری این جلسات است.

وی افزود: حمایت، نظارت و آموزش از اولویت های این معاونت در سال پیش رو است.

سلطانی فر ادامه داد: حمایت بیشتر از رسانه های مکتوب و فضای مجازی دارای مجوز و هویت از دیگر اولویت های معاونت مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در سال جاری است.

وی کاهش وابستگی رسانه ها به یارانه های دولتی و حرکت به سمت حرفه ای شدن، حمایت از شکل گیری اتحادیه های مختلف رسانه ای و توجه ویژه به محتوای رسانه ها و زبان فارسی را از دیگر اولویت های معاونت امور مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای امسال برشمرد.

يكشنبه ۱۹ فروردين ۱۳۹۷