وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در آیین پایانی جشنواره کالاهای فرهنگی: کالاهای فرهنگی باید متولی مشخص داشته باشند/ وابستگی به واردات کالاهای فرهنگی استقلال ملی را به خطر می اندازد


وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در آیین پایانی جشنواره کالاهای فرهنگی: کالاهای فرهنگی باید متولی مشخص داشته باشند/ وابستگی به واردات کالاهای فرهنگی استقلال ملی را به خطر می اندازد
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه حوزه کالاهای فرهنگی باید دارای متولی مشخص باشد، گفت: بسیاری از صنایع دارای متولی مشخص هستند که در حوزه کالاهای فرهنگی نیز می توان ساز و کاری برای حمایت و نظارت بر این کالاها ایجاد کرد.

به گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی پیش از ظهر امروز در آیین پایانی سومین جشنواره کالاهای فرهنگی (جایزه فیروزه) که در بوستان گفت و گو برگزار شد، با بیان این مطلب افزود: همه کالاها فرهنگی هستند زیرا هیچ کالایی وجود ندارد که در پی دستاورد و نتیجه فرهنگی ایجاد نشده باشد. کالاهای فرهنگی دارای اهمیت هستند و از زوایای گوناگون باید به آن توجه داشت.

صالحی ادامه داد: یکی از ویژگی های کالاهای فرهنگی استراتژیک بودن آن است. چرا که تاثیر بلند مدت دارند و آثار آن تا سال ها باقی می ماند. گاهی اثر یک فیلم یک ساعته تا سال ها باقی است.

وی تصریح کرد: برخی آثار وجود دارند که اگر مصرف نشوند آثار اندکی به دنبال دارد، ولی بنیان را بر هم نمی زند ولی کالاهای فرهنگی اگر مصرف نشوند بنیان انسان را به فروپاشی می کشاند.

صالحی در ادامه گفت: مولفه دیگر استراتژیک بودن کالاهای فرهنگی استقلال آن است. به این معنا که اگر آن ها را از خارج وارد کنیم و به واردات وابسته شویم، استقلال ملی به خطر می افتد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در عین حال تاکید کرد: اگر درک درستی از استراتژیک بودن کالاهای فرهنگی داشته باشیم، سرمایه گذاری برای آن ارتقاء می یابد.

صالحی در ادامه گفت: بخش قابل توجهی از دیپلماسی عمومی بر عهده دیپلماسی فرهنگی است. از این منظرکالاهای فرهنگی مهمترین نقطه دیپلماسی فرهنگی و عمومی به شمار می روند.

وی افزود: از طریق کالاهای فرهنگی، دیپلماسی فرهنگی و عمومی رو به حرکت است. کشورها با دیپلماسی فرهنگی و هنری تاثیرگذاری خود را افزایش می دهند و بر این اساس بر غلبه و نفوذ خود می افزایند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: اقتصادی بودن ویژگی دیگر کالاهای فرهنگی است. کالاهای فرهنگی صرفا کالاهای هزینه بر نیستند بلکه درآمدزا و دارای ارزش افزوده هستند. اینکه به آن ها به عنوان کالاهای امدادخواه نگریسته شود اشتباه است. کالاهای فرهنگی را می توان با خلاقیت و ایده های مناسب به یک فعالیت درآمدزا و سودآفرین تبدیل کرد.

وی تصریح کرد: پایه اقتصاد مقاومتی می تواند بر کالاهای فرهنگی استوار باشد. بنابراین کالاهای فرهنگی را باید جدی بگیریم.

صالحی در ادامه با اشاره به چگونگی شکل گیری این جشنواره ادامه داد: طرح این جشنواره از حدود سه سال قبل که در معاونت امور فرهنگی بودم شکل گرفت تا توجه بیشتری به این کالاها که می تواند ارزش ها، باورها و نگرش های ما را منتقل کند، صورت بگیرد. سال نخست این جایزه به کتاب، اسباب بازی و نوشت افزار تعلق می گرفت. در سال دوم بخش پژوهش و امسال هدایای فرهنگی نیز به موضوعات قبلی افزوده شده است.

وی تاکید کرد: حداقل دستاورد این جایزه گردآوری یک بانک اطلاعاتی در ارتباط با تولیدکنندگان کالاهای فرهنگی است. ضمن اینکه در ایام برگزاری نمایشگاه، فرصت ارتباط میان مجموعه ها، تولیدکنندگان و مصرف کنندگان پیش می آید و این تعامل به تقویت کارهای آینده در این زمینه کمک می کند.

صالحی در عین حال تصریح کرد:  از سوی دیگر سازمان ها و نهادهای مرتبط هم به بهانه این جایزه گرد هم می آیند و بیش از گذشته به این نتیجه می رسند که رفتار، کالا و نماد باعث رفت و آمد فرهنگی می شود و اگر ما بخواهیم از هویت ایرانی-اسلامی خود حفاظت کنیم، باید به تقویت محصولات فرهنگی بپردازیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: اگر ما به دنبال توسعه جایزه های فرهنگی هستیم، باید در نهادهای دولتی و همچنین در بین مردم شاخص هایی را تقویت کنیم.

وی تصریح کرد:  یکی از اصلی ترین موضوعات نداشتن متولی برای صنایع فرهنگی است، زیرا این نوع کالاها متولی خاصی ندارند و بهتر است وزارتخانه های مرتبط مانند وزارت صنعت، معدن و تجارت و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با ایجاد یک مجموعه فرادستگاهی، از تولیدات صنایع فرهنگی حمایت و بر آن نظارت کنند.

صالحی ادامه داد: ایجاد متولی برای کالاهای فرهنگی ضروری است. وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باید در سیاستگذاری و حمایت فرهنگی مسئولیت محوری داشته باشد و نباید آنرا به یک وزارتخانه صرفا حمایتی تقلیل دهیم.

وی در ادامه تاکید کرد: صنایع فرهنگی نیازمند سیاستگذاری های حمایتی است و به نهادسازی و سیاستگذاری نیاز دارد.

صالحی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به مردمی بودن کالاهای فرهنگی گفت: در این بخش باید ۵ موضوع اساسی را در نظر گرفت. خلاقیت و نوپردازی یکی از مهمترین این موضوعات است زیرا صنایع فرهنگی در شمار کالاهای نرم به حساب می آیند و برای رقابت با محصولات مشابه باید در آن ها خلاقیت به کار رود.

وی افزود: برندسازی، تبلیغات، افزایش مهارت ها و بومی سازی موضوعات دیگری است که در بخش مردمی کالاهای فرهنگی باید به آن ها توجه داشت.

صالحی در پایان تاکید کرد: وظیفه دولت نیز در این حوزه حمایت از پژوهش های صورت گرفته در این زمینه و ارائه مشاوره به تولیدکنندگان است. باید پژوهش و مشاوره در این بخش را جدی بگیریم.

یادآور می شود در این آیین تفاهم نامه همکاری بین وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان ملی استاندارد کشور در زمینه گسترش همکاری های علمی و پژوهشی از سوی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رییس سازمان ملی استاندارد کشور به امضاء رسید.

دوشنبه ۱۸ دى ۱۳۹۶