دوازدهمین همایش کارشناسان تبلیغات ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان های سراسر کشور، امروز سه شنبه 16 شهریورماه در محل مؤسسه نشرآوران آغاز به کار کرد.
به گزارش پایگاه اطلاعرسانی اداره کل تبلیغات و اطلاعرسانی، دکتر محمّد حیدری، مدیر کل دفتر تبلیغات و اطلاعرسانی در آغاز این همایش که به منظور آشنایی کارشناسان تبلیغات ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استانها با سامانه تبلیغات برگزار شد، با اشاره به مناسبتهای پیش رو به ویژه سالگرد حادثه تأثرانگیز و تلخ منا اظهار داشت: "حوادث تلخ خاورمیانه که در تفکری سلفی و بدوی شد یافته است، از ابزارهایی مدرن برای اشاعه و تبلیغ خود بهره میبرد و امروزه این ابزارها همه مرزهای فرهنگی و جغرافیایی را درنوردیده و تأثیرات خود را در تمامی سطوح فردی، اجتماعی، فرهنگی و ... نشان داده است."
وی در ادامه تصریح کرد: "وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بعنوان یکی از متولیان و اصلی نظارت بر تبلیغات کشور وظیفهای ذاتی، انکارناپذیر، قابل توجه و تأثیرگذار بر عهده دارد و در این راستا تلاش میکند فضای مناسبی برای بروز خلاقیتها و استعدادهای کسانی که در این عرصه فعال هستند فراهم نماید."
لایحه تبلیغات، نظام نامه تسهیل امور و تکریم مردم است
حیدری در ادامه با اشاره به اهمیت نظام تبلیغات کشور افزود: "تبلیغات شاکلهای انعطافپذیر دارد و شامل موضوعات متنوع در هر سطح میشودتبلیغات هم در خدمت رسانههاست و هم ابزاری برای معرفی خدمات و عملکردهای اجرایی است؛ رونق اقتصادی که از قِبَل تبلیغات اتفاق میافتد علاوه بر رونق تبلیغات در سطح جهان و ایران موجب رشد اقتصادی میشود. بنابراین اگر بخواهیم نظام تبلیغاتی کشور را بررسی و تحلیل کنیم با نظامی چهار وجهی مواجه می شویم که یکی از اضلاع آن، دستگاههای صاحب رسانه مانند صدا و سیما، شهرداری و ... میباشد؛ وجه دیگر دستگاههای نظارتی هستند که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی یکی از عالیترین آنهاست. بخش دیگر، دستگاههای سفارشدهند تبلیغات هستند که شامل متولیان صنایع، شرکت ها و کارخانجات و ... است؛ اما این سه رکن وابسته به یک نهاد اجرایی است که بر اساس مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی در سال 1358 این وظیفه به کانون های آگهی و تبلیغاتی واگذار شد و از سال 1374 به طور جدی مسؤولیت اجرای تمامی آگهیهای رسانهای و غیررسانه ای در اختیار این کانون ها قرار گرفته است."
وی تعداد کانونهای آگهی و تبلیغاتی فعال کشور را قریب به 9700 کانون اعلام کرد و تصریح کرد: "طبیعی است با وجود این تعداد کانون در کشور، همه امور در این حوزه به شکل صحیح و مناسب انجام نشود؛ بنابراین برای تحقق دولت الکترونیک و تسهیل امور و تکریم مردم، نیازمند اتخاذ شیوههای مناسب مدیریتی، نیازمند هماهنگی و تعامل کامل این چهار حوزه با همدیگر هستیم. لذا تلاش میکنیم با برنامهریزی منسجم و همت مضاعف، تبلیغات را در مسیر تعریف شده قرار دهیم که به این گسیختگی و ناهماهنگی پایان دهد. لازمه این کار تصویب لایحه قانون تبلیغات است که به زودی توسط هیأت محترم دولت در اختیار مجلس شورای اسلامی قرار خواهد گرفت."
مدیر کل دفتر تبلیغات و اطلاعرسانی افزود: "با طرح این لایحه در صحن علنی مجلس شورای اسلامی برای نخستین بار پس از سی و اندی سال، موضوع قوانین و مقررات مغایر و متضاد حل و فصل خواهد شد و با تصویب آن میتوانیم زمینههای رونق اقتصادی تحول در تبلیغات با ایجاد نهادسازی و رفع مغایرتهای قانونی را در کشور فراهم نماییم. علاوهبر آن نظام تبلیغات در کشور دستخوش تغییرات مثبت قابل توجهی خواهد شد که میتواند زمینهساز پیشرفت صنعت تبلیغات شود."
برگزاری منظم جلسات کمیته مرکزی سازمانهای تبلیغاتی کشور در دستور کار معاونت امور مطبوعاتی و اطلاعرسانی است
وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به توجه خاص معاونت امور مطبوعاتی و اطلاعرسانی به برگزاری جلسات کمیته مرکزی سازمان های تبلیغاتی کشور، تصریح کرد: "با توجه به تأثیر نتایج جلسات این کمیته در رفع خلأهای قانونی و سیاستگزاری، معاون محترم امور مطبوعاتی و اطلاعرسانی تأکید نمودند جلسات این کمیته باید به صورت منظم و با دستور کار مشخص در استانها برگزار شود؛ نفس برگزاری کمیته سبب میشود تا نمایندگان دستگاههای مرتبط با حضور در جلسات پاسخگویی مسایل و مشکلات مبتلابه باشند."
حیدری در بخش دیگری از سخنان خود به تبلیغات در فضای مجازی نیز اشاره کرد و اذعان داشت: "امروزه فضای مجازی به یکی از مؤثرترین عرصهها برای توسعه فرآیندهای ارتباطی و رسانهای در جهان بدل شده است. اگر رسانههای سنتی فکری به حال نوآوری و خلاقیت در این حوزه نکنند، از این جریان خارج خواهند شد؛ زیرا تبلیغات امری جهانی است که روش ها و فنون مؤثر آن با سرعت قابل توجهی در حال پیشرفت است."
عضو کمیته مرکزی سازمان های تبلیغاتی کشور در ادامه با تأکید بر توجه مقام معظم رهبری به موضوع تبلیغات در فضای مجازی، راه اندازی شورای عالی فضای مجازی را مبین اهمیت این موضوع قلمداد کرد و اظهار داشت: "در حال حاضر مقررات مناسبی برای ساماندهی تبلیغات در فضای مجازی وجود ندارد در حالی که تأثیر آن را در همه سطوح اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی شاهد هستیم! زیرا این رسانه برخلاف سایر رسانه ها که به تبلیغات جنبه ای عمومی میدهند به دنبال شخصیسازی تبلیغات است و این بدعتی جدید محسوب میشود، بنابراین لازم است دستگاههای نظارتی از جمله وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز به این حوزه ورود پیدا کنند و با نگاهی آسیبشناسانه به دنبال اتخاذ رویکردهای حل مسأله باشد."
کانون های آگهی و تبلیغاتی می توانند بستری مناسب برای فعالیت های پژوهشی باشند
مدیر کل دفتر تبلیغات و اطلاع رسانی در بخش دیگری از سخنان خود بر اهمیت ارتقای دانش تبلیغات در کشور و انجام پژوهش های علمی با موضوع تبلیغات در کانونهای آگهی و تبلیغاتی تأکید و اذعان کرد: "خوشبختانه مراکز علمی – کاربردی که به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی وابسته هستند، رشته تبلیغات و گرایشهای وابسته به آن را ارایه میکنند و این موضوع زمینه ای را فراهم آورده است که بتوانیم متقاضیان ورود به عرصه تبلیغات را با توجه به تخصص و دانش فعالیتهای علمی و پژوهشی در این زمینه حمایت کنیم."
وی با انتقاد از این که در حال حاضر اغلب کانون های آگهی و تبلیغاتی به امور اجرایی تبلیغات معطوف و متمرکز شدهاند و کمتر به امور پژوهش و مشاوره میپردازند، تصریح کرد: "کانونها میتوانند بستری مناسب برای فعالیتهای پژوهشی فراهم آورند لکن از حوزه مسایل علمی و پژوهشی فاصله دارند که بایستی این خلأ برطرف شود."
حیدری آمایش سرزمینی کانونهای آگهی و تبلیغاتی را نیز یکی دیگر از مباحث مهم در فعالیتهای دفتر تبلیغات و اطلاعرسانی دانست و گفت: "در حال حاضر نزدیک به 2200 کانون آگهی و تبلیغاتی در شهر تهران متمرکز هستند در حالی که این رقم در برخی شهرستان رقم ناچیزی را به خود اختصاص داده است و این عدم توازن و فاصله آماری باید مورد توجه و ساماندهی قرار گیرد؛ چنانچه این آمایش سرزمینی به درستی اجرا شود، هم موضوع نظارت بر فعالیت کانونها به شکلی مناسب انجام میشود و هم رستهبندی و رتبهبندی آنها به درستی اجرا میشود و نتایج مناسبی را رقم می زند."
رفع تعارض در قوانین تبلیغات با اجرای لایحه قانون تبلیغات برطرف میشود
وی توسعه و ارتقای کیفیت نظارت بر فعالیت کانونهای آگهی و تبلیغاتی را منوط به سه اصل دانست و افزود: "تعامل با دستگاههای بیرونی یکی از اصول ارتقای نظارت بر فعالیت کانونهاست و ما با اعمال سیاست تعامل که امری ضروری است میتوانیم زمینه پیشرفت و تعالی کانونها را فراهم آوریم. اصل دوم قانونگذاری است؛ زیرا پراکندگی و تعارض قوانین در موضوع تبلیغات، زمینه برخی بینظمیها را ایجاد کرده است و لازم است این تعارضات برطرف شود و این میسر نخواهد شد مگر با تصویب و اجرای لایحه تبلیغات."
حیدری هماهنگی درون ستادی را اصل سوم عنوان کرد و افزود: "برای ایجاد انسجام و هماهنگی در فعالیتهای تبلیغاتی کشور، لازم است نوعی هماهنگی نظاممند و فراگیر در سراسر کشور داشته باشیم و امور مرتبط با بحث تبلیغات در تمامی استانها به شکل یکسان و یکنواخت انجام گیرد."
در ادامه این نشست، کارشناسان تبلیغات ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، با شرکت در کارگاه آموزشی سامانه تبلیغات، آموزشهای لازم برای کار با این سامانه را فراگرفتند. این همایش تا فردا، چهارشنبه، 17 شهریور ماه ادامه دارد.