با توجه به مصوبه جلسه هفتادو چهارم کمیته مرکزی سازمان های تبلیغاتی کشور مبنی بر لزوم اصلاح دستورالعمل نحوه انتشار آگهی نامه؛ مقرر شده است ابتدا از آرا و نظرهای دست اندرکاران حوزه تبلیغات کشور در این مورد استفاده شود.
بر این اساس نسخه پیش نویس دستورالعمل پیشنهادی که حاصل اصلاح دستورالعمل فعلی نحوه انتشار آگهی نامه است، در زیر ارایه شده و از تمامی کارشناسان و صاحبنظران درخواست می شود پس از ملاحظه این دستورالعمل نظرات خود را حداکثر تا تاریخ 24 تیر ماه (24/4/93 )از طریق نشانی الکترونیکی پایگاه اطلاع رسانی دفتر ( ad-office@farhang.gov.ir) اعلام، یا در صورت نیاز به کسب اطلاعات بیشتر با شماره تلفن های 88004184 و 88012674 تماس حاصل فرمایید.
با سپاس فراوان
((پیش نویس - غیرقابل استناد))
دستورالعمل نحوه انتشار آگهینامه توسط کانونهای آگهی و تبلیغاتی
«مصوبه جلسه ..................... کمیته مرکزی سازمانهای تبلیغاتی کشور»
1- آگهینامه عبارت است از هر نوع محصول چاپی مجلد یا لوح فشرده که توسط کانون های آگهی و تبلیغاتی با هدف تبلیغ کالا یا خدمات منتشر و در گستره فعالیت همان کانون توزیع میشود.
تبصره: آگهی نامه هایی که در مورد حرفه یا صنعتی خاص منتشر می شوند قید مکان ندارند. مشروط به آن که حداقل 90 درصد آگهی های آنها منحصر به آن صنعت یا حرفه باشد.
2- انتشار آگهینامه تنها از سوی کانونهای آگهی و تبلیغاتی دارای پروانه فعالیت از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و منوط به اخذ موافقت اصولی از کمیته تبلیغات استان میباشد.
3- دوره انتشار آگهی نامه کمتر از ماهانه مجاز نیست. انتشار شماره فوق العاده و به صورت موردی با موافقت کمیته تبلیغات استان امکانپذیر است.
4- توزیع آگهی نامه های موضوع این دستورالعمل به عنوان ضمیمه نشریات ممنوع است. تبصره: کانون ها می توانند ضمیمه نیازمندیهای نشریات را طی توافق با آنها منتشر نمایند. بدیهی است مطابق قانون مطبوعات؛ این ضمائم با مسئولیت نشریات منتشر می شوند.
5- توزیع آگهی نامه در مکان عرضه نشریات مانند دکه های مطبوعاتی مجاز نیست.
6- آگهینامه باید به طور رایگان عرضه شود و فاقد قیمت باشد.
7- مطالب مندرج در آگهینامهها منحصراً باید به آگهیهای تبلیغاتی اختصاص یابد و چاپ هرگونه تصویر یا مطلب تحریری اعم از خبر، گزارش، مصاحبه، یادداشت و مقاله در آگهینامه ممنوع است. تبصره: درج پیامهای عامالمنفعه فرهنگی نظیر اشاعه فرهنگ دینی – ملی؛ مسائل مربوط به رعایت بهداشت فردی و اجتماعی، رعایت صرفهجویی در مصرف آب و انرژی، احترام به حقوق دیگران مشروط بر آن که حجم هر پیام از 30 کلمه و مجموع پیامهای آگهینامه در هر بار انتشار از 10 مورد تجاوز نکند، بلامانع است.
8- درج آگهیهای احزاب و نهادهای سیاسی و آگهی نامزدهای انتخاباتی در آگهینامه ممنوع است.
9- جذب و درج آگهیهای دولتی مانند مناقصهها، مزایدهها، حصر وراثت و ثبت شرکتها و مؤسسات در آگهینامهها ممنوع است.
10- نام کانون تبلیغاتی و عبارت ((آگهی نامه)) باید در بالاترین قسمت روی جلد آگهینامه، به طوری که حداقل 25 درصد صفحه را شامل شود به طور واضح قید شود. افزودن هرگونه اسم یا عنوان دیگر مانند ویژهنامه، پیششماره، فوقالعاده و عناوین مشابه ممنوع است.
11- نامگذاری یا انتشار آگهی نامه همنام با نام نشریات و سایر آگهی نامه های کشور مجاز نیست. تبصره 1: کمیته تبلیغات استانها به هنگام صدور موافقت اصولی برای انتشار آگهی نامه؛ استعلام لازم را از بانک رسانه های کشور (برخط) به عمل می آورند. تبصره 2: کانونها می توانند برای نامگذاری آگهی نامه از نام دیگری به غیر از نام کانون استفاده نمایند و رعایت مفاد تبصره 1 این بند الزامی است.
12- نشان آگهی نامه نباید مشابه نشان نشریات یا آگهی نامه های دیگر کشور باشد.
13- کانونهای آگهی و تبلیغاتی میتوانند در آگهینامه براساس نوبت انتشار، نام ماه، فصل و سال انتشار را بدون درج شماره ردیف یا مسلسل قید کنند.
14- آگهینامه باید دارای شناسنامهای در ابعاد حداقل دو کادر در صفحه های ثابت باشد که در آن نام کانون آگهی و تبلیغاتی و شماره پروانه فعالیت آن، نام مدیر مسؤول کانون، نشانی، شماره تلفن و حوزه جغرافیایی تحت پوشش و نام چاپخانه؛ نشانی و شماره تلفن آن در شناسنامه درج شود.
15- پذیرش و درج آگهی در آگهی نامه منوط به رعایت قانون ممنوعیت بکارگیری اسامی؛ عناوین و اصطلاحات بیگانه و آیین نامه اجرایی آن می باشد.
16- کانونهای آگهی و تبلیغاتی در درج آگهیها موظف هستند علاوه بر رعایت مواد 11، 12، 13، 14، 15 و 17 آییننامه تأسیس و نظارت بر نحوه کار و فعالیت کانونهای آگهی و تبلیغاتی، بندهای ماده 3 دستورالعمل اجرایی مصوب جلسه 11/2/79 کمیته مرکزی سازمانهای تبلیغاتی کشور و سایر قوانین و مقررات موضوعه را نیز رعایت کنند.
17- کانونهای آگهی و تبلیغاتی موظف هستند تعداد 5 نسخه از آگهینامهها را به اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان محل فعالیت خود تحویل و برکه اعلام وصول دریافت کنند. دستورالعمل انتشار آگهینامهها در ....................... جلسه مورخ ..../.../1393 کمیته مرکزی سازمانهای تبلیغاتی کشور به تصویب رسید و از زمان ابلاغ جایگزین دستورالعمل های قبلی شده و لازم الاجرا می باشد.