مطبوعات برای استفاده از هرگونه صفات تفضیلی یا عالی که در معرفی یا تبلیغ خود مورد استفاده قرار می دهند، مراتب را به تأیید اداره کل مطبوعات و خبرگزاری های داخلی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برسانند.
به گزارش آریا، روابط عمومی معاونت مطبوعاتی و اطلاع رسانی مدیر کل مطبوعات و خبرگزاری های داخلی با اعلام این مطلب گفت :
توصیه جدی ما این است که برای حفظ حقوق عمومی و حریم مطبوعات کشور ، استفاده از عبارات و قیودی که به طور صریح یا ضمنی ، برتر یا برترین بودن یک نشریه را در یکی از زمینه های شمارگان ، قدمت ، تعداد صفحات ، اولین بودن در یک جنبه خاص و یا موارد مشابه القا می کند ، قبل از انتشار به تایید این اداره کل برسد .
پدرام پاک آیین افزود : به موجب مقررات تبلیغاتی کشور ، آگهی های تبلیغاتی نباید خدمات یا کالاهای دیگران را بی ارزش یا فاقد اعتبار جلوه دهند . همچنین در آگهی های تبلیغاتی نمی بایست ادعاهای غیر قابل اثبات گنجانده شود.
بر این اساس و با استناد به ماده شش قانون مطبوعات که انتشار مطالب خلاف واقع را ممنوع دانسته است ، لازم است مطبوعات نیز در معرفی یا تبلیغ خود از استفاده از صفات مطلق و عبارات اغراق آمیز خودداری کرده و خود را فراتر از واقعیت یا با عباراتی آمیخته به اغراق معرفی نکنند.
وی با اشاره به اینکه سوابق ، شاخص ها و ویژگیهای هر یک از نشریات کشور در اداره کل مطبوعات و خبرگزاریهای داخلی به طور مدون موجود است ، افزود : هماهنگی مطبوعات در زمینه استفاده از صفات تفضیلی یا عالی با این اداره کل موجب می شود ، رژیمی یکسان و واقعی بر این گونه اوصاف و تبلیغات حاکم شده و از رواج ادعاهای غیر قابل اثبات و اغراق آمیز درباره مطبوعات کشور اجتناب شود.
پاک آیین درباره نحوه استفاده از صفات تفضیلی و عالی افزود : فرقی نمی کند که این صفات بر روی جلد یا در متن نشریه به کار رود و یا در قالب آگهی تبلیغاتی عرضه شود ، بلکه در هر صورت باید با واقعیت انطباق داشته باشد و مرجع تشخیص این انطباق نیز اداره کل مطبوعات و خبرگزاریهای داخلی است.