برگزاری پرشور مراسم قرائت زیارت حضرت رسول(ص) در روز28 صفر

جناب آقای کریمی، ستاد دائمی گرامیداشت پیامبر اعظم(ص) به چه منظور و در چه مقطع زمانی شکل گرفته است؟
درخصوص نحوه شکل گیری این ستاد باید گفت نام گذاری سال1385 به عنوان" پیامبر اعظم(ص)" از جانب مقام معظم رهبری نقطه عطفی بود برای شروع فعالیت های ویژه و خاص مربوط به پیامبر گرامی اسلام(ص) در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان بزرگترین نهاد و دستگاه متولی فرهنگ عمومی.
این نام گذاری و نیز نام گیری سال1386 به عنوان" اتحاد ملی و انسجام اسلامی" ضرورت توجه دوچندان به رسول گرامی اسلام(ص) حضرت ختمی مرتبت به عنوان مظهر اتمّ وحدت و انسجام اسلامی بین همه مسلمانان، این وزارتخانه را بر آن داشت تا ضمن تشکیل ستاد دائمی گرامیداشت پیامبر اعظم(ص)، بر تقویت جنبه های آیینی و توجه بیش از پیش به آن حضرت همت گمارده و در ایام مرتبط با آن حضرت(ص)، برنامه های مناسب و پرشور را مورد توجه قرار دهد.

اعضای ستاد چه کسانی هستند؟
به منظور تعیین اهداف و سیاست های اجرایی، بهره گیری از نظرات سازمان ها و نهادهای فرهنگی موثر و استفاده مناسب از تمام ظرفیت ها و توان سازمانی موجود در کشور، تعدادی از سازمان ها و نهادهای دولتی و غیردولتی به تناسب موضوع به عضویت این ستاد درآمدند و به انجام وظایف سیاست گذاری، حمایت و هدایت ستاد می پردازند.
سازماندهی و تشکیلات ستاد به نحوی است که سه کمیته مستقل اهداف و وظایف ستاد را راهبری می نمایند که عناوین کمیته ها عبارتند از: کمیته برنامه ریزی(محتوایی)، کمیته اجرایی(مراسم) و کمیته اطلاع رسانی و تبلیغات که اسامی سازمان ها عضو ستاد دائمی گرامیداشت پیامبر اعظم(ص) بدین شرح است:
- دفتر تبلیغات و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی
- سازمان بسیج ادارات و وزارتخانه ها
- شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی
- شورای سیاست گذاری ائمه جمعه
- مرکز رسیدگی به امور مساجد
- نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه های کشور
- ستاد کانون های فرهنگی هنری مساجد
- معاونت امور اجتماعی وزارت کشور
- سازمان اوقاف و امور خیریه
- سازمان تبلیغات اسلامی
- ستاد راهیان نور
- جامعه مدرسین حوزه علمیه قم
- معاونت فرهنگی و تبلیغات ستاد فرماندهی کل قوا
- سازمان مرکزی انجمن اولیا و مربیان وزارت آموزش و پرورش
- شورای معارف سازمان صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران
- سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران
- جامعه انجمن های اسلامی اصناف

تعامل ستاد با دیگر سازمان ها و نهادها اعم از دولتی و غیردولتی چگونه است؟
فعالیت های ستاد دانمی گرامیداشت پیامبر اعظم(ص) همانطور که قبلاً نیز دکر شد حاصل تعامل، همکاری و مشارکت همه نهادها و سازمان های فعال در عرصه های دینی و فرهنگی است و بدون شک بدون یاری و مشارکت همه دست اندرکاران و مسوولان مراکز دینی، بیوت مراجع عظام تقلید، حوزه علمیه قم، سازمان های تبلیغی و تشریعی، فعالیت های این ستاد شکل اجرایی به خود نمی گیرد.

برنامه ستاد در خصوص بازشناسی دقیق اندیشه و رفتار پیامبر(ص) چیست؟
بدون تردید احترام به مقام معنوی و قدسی پیامبر اسلام(ص)، رسول ختمی مرتبت، نیازمند شناخت دقیق اندیشه و رفتار پیامبر(ص) و بازشناسی مبانی نظری و عملی و سیره نبوی(ص) است.
ستاد دائمی گرمیداشت پیامبر اعظم(ص) با تشکیل کمیته محتوایی و برنامه ریزی خود تلاش می کند تا با انجام فعالیت های پژوهشی و ایجاد بانک اطلاعاتی فعالیت های فرهنگی و هنری در راستای شناخت سیره عملی و نظری و اخلاقی پیامبر گرامی اسلام(ص) این مهم را به انجام رساند.
در همین ارتباط و در اولین گام، سعی شده است تا تمام مراسم آیینی و مذهبی خاص مناسبت های مختلف مرتبط با آن حضرت شناسایی ومورد توجه قرار گیرد تا زمینه آشنایی پژوهشگران و محققان با آیین های مختلف موجود در کشور بوجود آید.

نگاه به شخصیت پیامبر اعظم(ص) از همه زوایا امکان پذیر است و بیشتر صبغه فرهنگی دارد در این زمینه چه مولفه هایی باید مورد توجه قرار گیرد؟
همانطور که شما توضیح دادید امکان توجه و نظاره بر جنبه های مختلف زندگی پیامبر اسلام(ص) از جوانب مختلف و بنا به سلیقه، شناخت، تفکر و... وجود دارد که خود این موضوع یکی از شگفتی ها و نشانه عظمت روح و شخصیت آن حضرت(ص) است.
مقام معنوی و قدسی پیامبر گرامی اسلام(ص) منحصر به زمان و مکان خاصی نبوده و همانگونه که خداوند متعال در آیات قرآن کریم دائما بر وجود نازنین آن حضرت(ص) درود فرستاده و فرشتگان الهی نیز در این امر مهم شرکت می نمایند، وظیفه همه مسلمانان است به تبعیت از خداوند متعال شناخت کامل از سیره و اخلاق پیامبر را مورد توجه و اهتمام خود قرار دهند.
در این ارتباط ستاد دائمی گرامیداشت پیامبر اعظم(ص) در نظر دارد با انجام سلسله فعالیت های فرهنگی مانند برگزاری مسابقه، نمایشگاه، جشنواره، همایش و... و نیز انتشار کتاب های مختلف برای گروه های سنی مختلف به فهم شخصیت پیامبر گرامی اسلام(ص) کمک نمایند.


شنبه ۱۰ اسفند ۱۳۸۷