مراسم قرائت زیارت‌نامه پیامبر اعظم(ص) در آیینه زمان

حضور پرشور و باشکوه مردم در مراسم قرائت زیارت‌نامه رسول گرامی اسلام(ص) ، همه ساله حماسه‌ای است که جاودانگی نام پیامبر مهربانی‌ها و رحمت(ص) را به جهانیان یادآور می‌شود؛ مراسمی که بهانه‌ای گرانقدر برای ادای احترام به ساحت مقدس نبی مکرم اسلام(ص) به شمار می‌رود. 
سال 1385  با نام مبارک «پیامبر اعظم(ص)» از سوی مقام معظم رهبری نامگذاری شد و در همین سال به منظور گرامیداشت و ارج‌نهادن به مقام متعالی پیامبر گرامی اسلام(ص) ستادی با عنوان «ستاد گرامیداشت پیامبر اعظم(ص)» در معاونت امور مطبوعاتی و اطلاع‏ رسانی تشکیل شد. این ستاد هم‌اکنون 9 سال متوالی‌ست که با انجام ویژه برنامه‏ های متنوع، فعالیت‏هایی را برای تقویت و رشد بنیان‏های فکری و عقیدتی در رابطه با شخصیت متعالی نبی مکرم اسلام(ص) به انجام می‏رساند.
فعالیت‏های یاد شده به منظور ارایه راهکارهای بدیع برای گسترش فرهنگ منور نبوی(ص)، خلق آثار برجسته فرهنگی و هنری با محوریت فرهنگ نبوی(ص) در ایام مرتبط با رسول الله(ص) (ولادت، بعثت، هجرت، رحلت و مباهله) انجام می‌شود.
هم ‏اکنون دبیرخانه این ستاد در دفتر تبلیغات و اطلاع ‏رسانی معاونت امور مطبوعاتی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با راه اندازی بخشی مستقل در  "پایگاه اطلاع رسانی دفتر"،  "ایجاد کتابخانه تخصصی"، "انتشار کتابچه‌های پیامبرشناسی(ص)" و  "برگزاری مراسم پرفیض و روحانی قرائت زیارت‏نامه پیامبر (ص)" در سالروز رحلت حضرت(ص) برای تحقق اهداف یادشده تلاش می‌کند. برگزاری مراسم قرائت زیارت‌نامه حضرت رسول اکرم(ص) به صورت سالانه و با حضور پرشور مردم است از جمله مهم‌ترین این فعالیت‌ها به شمار می‌رود.

حضوری با شکوه در مساجد و اماکن مذهبی سراسر کشور
برگزاری «مراسم پرشکوه و عرفانی قرائت زیارت‏نامه حضرت رسول(ص)» با هدف ادای احترام به ساحت مقدس نبوی(ص)، ایجاد بستر مناسب برای رشد معنوی مردم و تعظیم بیشتر به شعائر اسلامی و مقابله مناسب با توطئه دشمنان اسلام برپا می‏شود.
سنت حسنه قرائت زیارت‌نامه پیامبر گرامی اسلام(ص)  ( از زیارات وارده در مفاتیح الجنان) از سال 1385 با برنامه‏ریزی، هماهنگی و فعالیت‏های اجرایی گسترده، به طور همزمان در مساجد، اماکن مذهبی، امامزاده‏ها و مصلاهای سراسر کشور به شکل باشکوهی برگزار شده است.
در سال جاری نیز با همراهی و همکاری بسیاری از سازمان‏ها و نهادهای فرهنگی و اجرایی کشور، این مراسم به شکلی مناسب و به‏صورت گسترده روز یکشنبه30 آذر ماه (28 صفر) در سالروز رحلت نبی مکرم اسلام(ص)، همزمان در تمامی مساجد، امامزاده‏ها، مصلاها و سایر اماکن مذهبی کشور برپا خواهد شد. 
"ستادهای استانی (متشکل از ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان‌ها و ادارات و سازمان‌های فرهنگی و اجرایی استان)"، "وزارت کشور"، "استانداری‌های کشور"، "سازمان صدا و سیما"، "شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی"، "بسیج وزارتخانه‌ها و ادارات، سازمان تبلیغات اسلامی"، "ستاد کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد"، "سازمان اوقاف و امور خیریه"، "شورای سیاست گذاری ائمه جمعه" و "مرکز رسیدگی به امور مساجد، اماکن و مراکز زیارتی و فرهنگی در شهر تهران" از جمله سازمان‌هایی هستند که در زمینه برگزاری هر چه باشکوه‌تر این مراسم نقش برجسته‏ای ایفا می‌کنند.

تشکیل ستادهای استانی
ستادهای استانی گرامیداشت پیامبر اعظم(ص) به منظور فراهم‏سازی بستر مناسب و آمادگی تمامی استان‏ها در سراسر کشور برای اجرای مراسم قرائت زیارت‏نامه حضرت رسول(ص) به تولیت ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و محوریت امام جمعه مرکز استان تشکیل و با حضور نمایندگان سازمان‏های عضو در هر استان تشکیل می‏شود و تمامی وظایف ستاد مرکزی از قبیل هماهنگی بین اعضا، تبلیغات و اطلاع‏رسانی، برپایی مراسم و.... در مراکز استان بر عهده این ستاد است. در ستادهای استانی ضمن تأکید بر محوریت دفتر نمایندگی ولی فقیه و امام جمعه محترم مرکز استان، استانداری، سازمان اوقاف و امور خیریه، سازمان صداوسیما، ستاد نماز جمعه، بسیج، سازمان تبلیغات اسلامی و شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی عضویت دارند و در برخی استان‌ها به تشخیص ستاد از ظرفیت سایر سازمان‌ها و نهادهای فرهنگی استان نیز استفاده می‏شود.
چاپ، انتشار و توزیع کتابچه‌های زیارت‏نامه
هر ساله ستاد مرکزی گرامیداشت پیامبر اعظم(ص) به منظور ایجاد زمینه‏ مشارکت و بهره‏برداری معنوی هر چه بیشتر مردم خداجوی از این مراسم، ضمن اطلاع‏رسانی وسیع و گسترده در سراسر کشور، شمار قابل توجهی از کتابچه‌های زیارت‏نامه نبی مکرم اسلام(ص) را منتشر و علاوه بر ارسال به استان‌های سراسر کشور،‌ در اماکن مذهبی، مساجد و ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان‌های سراسر کشور که میزبان برگزاری مراسم هستند توزیع می‌کند.

اطلاع‌رسانی
تعداد قابل توجهی از اقشار گوناگون در سراسر کشور در مراسم قرائت زیارت‌نامه شرکت می‌کنند؛ از این رو ستاد دائمی گرامیداشت پیامبر اعظم(ص) اطلاع‌رسانی به عموم مردم را در زمره وظایف خود قرار داده است که ایجاد پایگاه اطلاع‌رسانی به منظور تحقق هر چه بهتر این هدف انجام گرفته است.
این پایگاه به نشانی http://www.ad.gov.ir  در بخشی با عنوان «ستاد گرامیداشت پیامبر اعظم (ص)» مجموعه‌ای از اخبار، گزارش‏ها و مطالب مربوط به فعالیت‏های ستاد گرامیداشت پیامبر اعظم(ص) را در اختیار عموم مخاطبان قرار می‌دهد؛ همچنین علاقمندان می‌توانند با مراجعه به این بخش از تازه‌ترین و مهم ترین فعالیت‌ها در زمینه بزرگداشت و گرامیداشت رسول مهربانی‌ها(ص) آگاه شوند.
رسانه ملی نیز یکی دیگر از راه‌های اطلاع‌رسانی برای برگزاری هر چه باشکوه‌تر این مراسم است؛ از این رو با رایزنی‌ها و هماهنگی‌ مناسب از سوی ستاد دائمی گرامیداشت پیامبر(ص)،‌ هر ساله بهره‌گیری مناسب از امکانات وسیع و دربرگیرندگی گسترده رسانه ملی، پوشش کامل اخبار و اطلاعات و نیز برگزاری مراسم در دستور کار این سازمان قرار می‌گیرد.
برگزاری مراسم قرائت زیارت‌نامه
اکنون در آستانه برگزاری مراسم پرشکوه، معنوی و عرفانی قرائت زیارتنامه پیامبر(ص)، بار دیگر ستادهای مستقر در استان‌های سراسر کشور،‌ سازمان‌ها و نهادهای مرتبط دست به دست داده‌اند و با تلاش و همکاری طاقت‏فرسا و دلسوزانه بسیاری از دلسوزان و عاشقان نبی مکرم اسلام(ص)  و حماسه‌ای باشکوه و با حضور پرشور و گسترده مردم مسلمان در مساجد، امامزاده‏ها، مصلاها و سایر ابنیه ‏مذهبی روز یکشنبه، 30 آذرماه مصادف با 28 صفرالمظفر، سالروز رحلت حبیب‌الله(ص) و فرزند گرامی ایشان امام حسن مجتبی(ع) بر جرگه زمان ثبت شود و وحدت و همبستگی امت اسلامی بر جهانیان آشکار شود.
 بدون شک شکل‏گیری این نهضت و حرکت دینی در گستره ملی و اجرای مناسب و شایسته این مراسم به صورت هماهنگ و منسجم در بیش از هزار مکان مذهبی، مسجد، امامزاده و مصلای نماز جمعه نیازمند برنامه‏ریزی، مدیریت و پیگیری‏های فراوان است که با همت و تلاش بسیاری از عاشقان و دلداگان حضرت ختمی مرتب در جای جای میهن اسلامی، دل و جان را همراه این کاروان می‏کنند، میسر و ممکن می‏شود.


چهارشنبه ۲۶ آذر ۱۳۹۳