گزارشی تفصیلی از برگزاری مراسم کشوری قرائت زیارت‌نامه پیامبر اعظم(ص) در 28 صفر

مردم مومن و خداجوی کشورمان هـمزمان با سالروز رحلت رسول گرامی اسلام(ص)، با حضور در مراسم قرائت زیارت‌نامه پیامبر(ص) در زیارت‌گاه‌ها، مساجد و آستان مقدس امام‌زادگان(ع) در سراسر کشور،‌ این مراسم را سه شنبه 10 دی ماه جاری با شکوه هر چه بیشتر برگزار کردند.

بارگاه مطهر و مقدس رضوی(ع)،‌ آستان حضرت معصومه(س)،‌ حرم مطهر شاه عبدالعظیم حسنی(ع)، آستان متبرک شاه چراغ(ع)،‌ حرم مطهر امامزادگان در شهرستان‌های کشور از جمله مهم‌ترین مراکز تجمع و گردهمایی مردم بودند که هماهنگی برای برگزاری هر چه پرشورتر مراسم یاد شده در آن‌ها صورت گرفت.

از جمله برنامه‌های راهبردی و محتوایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، تبیین و ارایه الگوهای مطلوب حیات طیبه فردی و اجتماعی بر پایه معارف و آموزه‌های قرآن، پیامبر اعظم(ص) و اهل بیت سلام‌الله علیهم و نیز تبیین و تقویت و ترویج روحیه بیداری اسلامی در جوامع مختلف اسلامی است. قرائت زیارت رسول اکرم(ص) برنامه‌ای است که با هدف تحقق این مهم، با همکاری سازمان‌ها و نهادهایی چون تولیت تمامی بقاع متبرکه و سازمان اوقاف و امور خیریه، شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه، سازمان تبلیغات اسلامی، معاونت پرورشی وزارت آموزش و پرورش، مرکز رسیدگی به امور مساجد،‌ شورای معارف سازمان صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران، بسیج ادارات و وزارتخانه‌ها، شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی و سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و بسیاری از سازمان‌های فرهنگی کشور هر ساله برگزار می‌شود. در ادامه گزارشی را در خصوص برگزاری مراسم قرائت زیارت‌نامه پیامبر(ص) در سالروز رحلت جانگداز پیامبر عظیم‌الشأن اسلام (ص) مصادف با سه شنبه 10 دی ماه ملاحظه می‌کنید.

نوای دلنشین «زیارت‌نامه پیامبر عظیم‌الشأن اسلام(ص)» درحرم رضوی طنین‌انداز شد

 همزمان با سالروز رحلت رسول گرانقدر اسلام(ص) و شهادت جانسوز امام دوم شیعیان(ع)، طنین «زیارت‌نامه رسول اکرم(ص)» در هوای حرم رضوی و مساجد خراسان رضوی پر کشید. قرائت زیارت حضرت رسول(ص) با همکاری نمایندگان دستگاه های اجرایی و فرهنگی استان در مشهد با مرکزیت رواق بزرگ امام خمینی(ره) حرم رضوی برگزار شد.

همچنین استان‌های خراسان جنوبی و شمالی نیز در روز 28 صفر میزبان مراسم پرشور و باشکوه قرائت زیارت‌نامه پیامبر (ص) بودند. در شهر بیرجند و در محل آستانه شهدای باقریه و مسجد محمد رسول‌الله (ص)، مسجد سیدالشهدا(ع)، الغدیر معصومیه و مسجد الحسین(ع) جوادیه این مراسم با مشارکت عموم مردم مؤمن و عزادار به شکل گسترده و چشم‌گیر برگزار شد.

مسجد انقلاب بجنورد، مصلی شیروان، مسجدجامع اسفراین، مسجد جامع مانه سملقان، مسجد امام حسن مجتبی(ع) جاجرم، مسجد جامع فاروج و نیز مسجد جامع در شهرستان گرمه میزبان عزاداران پیامبر اسلام(ص) و امام حسن مجتبی (ع) شدند. این مراسم دوشنبه ۹ دی ماه در مسجد انقلاب شهرستان بجنورد بعد از نماز مغرب و عشا و قبل از نماز ظهر و عصر و سه‌شنبه 10 دی ماه نیز در مساجد شهرستان های فاروج، شیروان، جاجرم، گرمه قبل از اقامه نماز ظهر و عصر در مساجد جامع شهرستان اسفراین و بعد از نماز مغرب و عشاء نیز در مسجد جامع مانه و سلمقان برگزار شد.

شایان ذکر است، این مراسم همزمان در مصلی‌های نماز جمعه سایر شهرستان‌های این دو استان نیز برگزار شد.

 برپایی‌ ﻣﺮاﺳﻢ باشکوه قرائت زﯾﺎرت‌نامه پیامبر(ص) در آستان متبرک ﺣﻀﺮت ﻣﻌﺼﻮمه(س)

ﻣﺮاﺳﻢ زﯾﺎرت از راه دور ﭘﯿﺎﻣﺒﺮ اﻋﻈﻢ(ص) ﺑﺎ مشارکت مردم مؤمن و دوستداران اهل‌بیت و ﺧﺎﻧﺪان ﻋﺼﻤﺖ و طهارت در ﺣﺮم ﻣطهر ﺣﻀﺮت ﻣﻌﺼﻮمه(س) ﺑﺮﮔﺰار ﺷﺪ.

 اﻳﻦ ﻣﺮاﺳﻢ ﺑﺎ ﺣﻀﻮر ﮔﺴﺘﺮده ﻋﺰاداران ﻧﺒﻮی در ﺷﺒﺴﺘﺎن ﺑﺰرگ اﻣﺎم ﺧﻤﯿﻨﻲ(رع) ﺣﺮم ﻣطهر ﺣﻀﺮت ﻣﻌﺼﻮﻣﻪ(س) با حال و هوای سوگواری و قرابت به پیامبر صلح و دوستی با ﻣﻌﻨﻮیتی ﺧﺎص ﺑﺮﮔﺰار شد.

طرح جامع قرائت زیارت‌نامه رسول گرامی اسلام(ص) در 28 صفر،‌ برای سومین سال متوالی در شهرستان‌های استان قم به ویژه مرکز این استان در قالب مراسمی گسترده‌تر از سال‌های گذشته برگزار شد.

ﭼﺎپ و ﺗﻮزﻳﻊ 10 هزار زﻳﺎرت‌نامه ﭘﯿﺎﻣﺒﺮ اﻋﻈﻢ(ع) در اﺳﺘﺎن از مهم‎ترین فعالیت‌های انجام شده توسط ستاد گرامیداشت پیامبر اعظم(ص) و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم در دهه پایانی ماه صفر به شمار می‌رود.

هماهنگی ﺑﺎ ﺑﺨﺸﺪاری‌های استان با هدف برگزاری هر چه بهتر مراسم و هماهنگی ﺑﺎ ﺻﺪا و ﺳﯿﻤﺎی اﺳﺘﺎن به منظور پخش ﻣﺴﺘﻘﯿﻢ مراسم از ﺷﺒﻜﻪ اﺳﺘﺎﻧﻲ ﻗﻢ و ﺑﺮﺧﻲ ﺷﺒﻜﻪ‌های سراسری از مهم‌ترین فعالیت‌های ستاد گرامیداشت پیامبر(ص) در استان قم به شمار می‌رود. گفتنی است ﻣﺮاﺳﻢ قرائت زﻳﺎرت‌نامه با همکاری آﺳﺘﺎﻧﻪ ﻣﻘﺪﺳﻪ ﺣﻀﺮت ﻣﻌﺼﻮﻣﻪ(ص) و ﺑﺎ ﻣﺸﺎرﻛﺖ سازمان‌ها و ادارات فرهنگی این استان ﺑﺮﮔﺰار ﺷﺪ.

حرم مطهر عبدالعظیم حسنی(ع) میزبان عزاداران نبوی شد

آستان مقدس حضرت عبدالعظیم الحسنی(ع) از دیگر اماکن مقدسی بود که در سوگ پیامبر مهربانی‌ها میزبان مراسم قرائت زیارت‌نامه آن حضرت شد. این مراسم معنوی دوشنبه 9 دی ماه پس از اقامه نماز جماعت مغرب و عشا در مصلای بزرگ ری، با تلاوت آیات وحی همراه با سخنرانی و مرثیه سرایی ذاکران اهل بیت عصمت و طهارت(ع) و با شرکت عموم مردم خداجوی برگزار شد.

همچنین در روز رحلت پیامبر عظیم الشأن اسلام(ع) و شهادت امام حسن مجتبی(ع)، قرائت زیارت پیامبر اعظم (ص) پس از سخنرانی و مراسم عزاداری توسط ذاکران اهل بیت عصمت و طهارت(ع) در مصلای بزرگ این شهرستان برگزار شد.

قرائت زیارت پیامبر(ص) از بعید در جوار امامزادگان سمنان

مراسم زیارت حضرت رسول(ص) در هفت امامزاده و اماکن مقدسه استان سمنان برگزار شد. این مراسم در شهرستان سمنان، علاوه بر مسجد امام خمینی(ره)، در جوار مقدس امام‌زاده علی ابن جعفر الصادق(ع)،‌ امام‌زاده «علی اکبر(ع)» و نیز امام‌زادگان «اسماعیل و شمس‌الدین(ع)» گرمسار با حضور مردم عزادار برگزار شد.

بقعه متبرکه امام‌زاده «محمد»(ع) دیزج، در شهرستان شاهرود نیز میزبان عزاداران نبوی برای قرائت این مراسم با عظمت شد و همچنین این مراسم در جوار امام‌زاده «محمد(ع)» بسطام نیز برگزار شد.

قرائت زیارت حضرت رسول از بعید در 25 امامزاده در استان مرکزی

حرم مطهر امامزادگان استان مرکزی محل برگزاری ویژه برنامه های گوناگونی را همزمان با سالروز رحلت پیامبر اکرم(ص) و شهادت سبط گرامی ایشان امام حسن مجتبی(ع) بودند. سخنرانی، سینه زنی و زنجیر زنی و اجرای برنامه‌های فرهنگی همچون مشاوره مذهبی، خیمه‌های معرفت و تبیین فرهنگ وقف و سیره نبوی از جمله‌ این برنامه‌ها بود.

نوای قرائت زیارت‌نامه پیامبر(ص) در امامزادگان اردبیل

همزمان با سالروز رحلت نبی مکرم اسلام(ص) و شهادت امام حسن مجتبی (ع) آیین‌های سوگواری و بزرگداشت 28 صفر در امامزادگان شاخص استان اردبیل نیز برگزار شد.

این مراسم که در بیش از 13 امامزاده شاخص استان اردبیل برگزار شد شامل سخنرانی سخنرانان برجسته استان، مداحی، قرائت زیارت‌نامه حضرت محمد (ص) به همراه تعزیه و نوحه‌خوانی در امامزاده سید صدرالدین بن موسی الکاظم (ع) بود.

 در آیین پاسداشت 28 صفر، تمامی ادارات و نهادهای دولتی استان اردبیل شاهد برگزاری آیین قرائت زیارت‌نامه رسول‌الله (ص) بودند که این مراسم با استقبال خوب کارکنان و علاقمندان به مکتب اهل بیت عصمت و طهارت برگزار شد. مسجد جامع شهر سرعین و مساجد شهری نمین، ‌عنبران و آبی بیگلو نیز از دیگر اماکنی بودند که در 28 صفر میزبان عزاداران نبوی شدند.

***

 صوت دلنشین و روحانی زیارت‌نامه رسول گرامی اسلام(ص) علاوه بر اماکن یاد شده در سایر شهرستان‌های کشور چون یزد،‌ همدان،‌ بوشهر،‌ ساری،‌ اهواز،‌ سنندج،‌ تبریز،‌ ارومیه،‌ کرمان،‌کرمانشاه و ... با مشارکت و حضور گسترده مردم نمازگزار و سوگوار شنیده شد.

ستاد گرامیداشت پیامبر اعظم(ص) برای برگزاری هر چه باشکوه‌تر مراسم قرائت زیارت‌نامه رسول گرامی اسلام(ص) در مساجد و اماکن مذهبی و مقدسه سراسر کشور از همکاری و هماهنگی سازمان‌ها و نهادهای مرتبط استانی بهره گرفت و همچنین ارسال فراخوان به منظور تشکیل ستادهای استانی را به استان‌ها و شهرستان‌های سراسر کشور در اولویت فعالیت‌های خود قرار داد.

 هماهنگی با وزارت کشور، استانداری‌ها و استفاده از ظرفیت‌های‌ نهادها و سازمان‌های مرتبط استانی از جمله سازمان اوقاف و امور خیریه،‌ تبلیغات اسلامی، ‌صداوسیما،‌ ستاد نماز جمعه،‌ شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی،‌ امور مساجد،‌ بسیج و ... از مهم‌ترین اقدامات این ستاد در تمام مدت زمان تشکیل ستادهای استانی به شمار می‎رود.

همچنین برگزاری جلسات ستادی، برنامه‌ریزی و هماهنگی پیوسته با سازمان‌های استانی به منظور ایجاد تمهیدات لازم در برپایی هر چه باشکوه‌تر مراسم قرائت زیارت‌نامه در استان‌ها از جمله فعالیت‌هایی بود که توسط تمامی ستادهای استانی گرامیداشت پیامبر اعظم(ص) در سراسر کشور صورت گرفت.

یادآور می‌شود همچون سال‌های گذشته تهیه کتابچه‌های زیارت‌نامه رسول گرامی اسلام(ص) و‌ ارسال و توزیع آن به تمامی ستادهای استانی گرامیداشت پیامبر(ص) با مشارکت بخش غیر دولتی، از مهم‌ترین فعالیت‌های این ستاد بوده است.


سه شنبه ۱۷ دى ۱۳۹۲